فساد مالی شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا؛ ریتون به پرداخت رشوه متهم شد

13:06 - 28 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۲۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فساد مالی شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا؛ ریتون به پرداخت رشوه متهم شد
شرکت ریتون، تامین‌کننده تسلیحاتی که جان مردم بی‌گناه را در سراسر جهان می‌گیرد، به پرداخت بیش از ۹۵۰ میلیون دلار جریمه شده است.

خبرگزاری میزان - دولت آمریکا شرکت ریتون Raytheon (سازنده تسلیحات آمریکایی) را به پرداخت بیش از ۹۵۰ میلیون دلار جریمه به‌دلیل افزایش قرارداد‌های فدرال و رشوه دادن به مقام‌های عالی‌رتبه نظامی خارجی، محکوم کرده است.

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا نشان داد که ریتون، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت مادر آرتی‌ایکس RTX، این ادعا‌ها را رد نکرده و با پرداخت جریمه موافقت کرده است.

این شرکت برای حل این اتهام‌ها، که شامل ۲ فقره «کلاهبرداری بزرگ علیه آمریکا» است، یک قرارداد ۳ ساله تعویق تعقیب قضایی (DPA) منعقد خواهد کرد.

در بیانیه مطبوعاتی وزارت دادگستری آمریکا آمده است: ریتون اعتراف کرد که در ۲ طرح جداگانه برای کلاهبرداری از وزارت دفاع (DOD) در ارتباط با ارائه اقلام و خدمات نظامی، ازجمله سامانه‌های موشکی پاتریوت و یک سامانه راداری مشارکت داشته است. 

دست داشتن ریتون در قراردادها برای بیش از یک دهه

دادستان‌ها می‌گویند که کارکنان ریتون بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، و دوباره از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، اطلاعات جعلی و دروغین را در جریان مذاکره‌های قرارداد برای فروش سیستم‌های موشکی پاتریوت و بهره‌برداری و نگهداری از یک سیستم راداری به وزارت دفاع آمریکا ارائه کردند.

گفته می‌شود که در هر ۲ مورد وزارت دفاع آمریکا گمراه شده و در نتیجه ریتون ۱۱۱ میلیون دلار بیشتر از آنچه که در قرارداد معین شده بود، دریافت کرده است. علاوه بر این، ریتون به ارائه مداوم اطلاعات نادرست درمورد هزینه‌ها و قیمت‌گذاری قرارداد‌های فدرال مختلف از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ اعتراف کرده است.

این شرکت با یک قرارداد تعویق تعقیب قضایی ۳ ساله جداگانه درمورد ۲ اتهام دیگر، ازجمله توطئه برای رشوه دادن به یک مقام عالی‌رتبه نظامی خارجی و توطئه برای نقض قانون کنترل صادرات تسلیحات (AECA) به‌منظور پنهان کردن رشوه در صادرات موافقت کرده است. 

به‌گفته کوین دریسکول، معاون دادستان کل از بخش جنایی وزارت دادگستری آمریکا، ریتون درگیر طرح‌های جنایی برای کلاهبرداری از دولت آمریکا در ارتباط با قرارداد‌های سیستم‌های نظامی حیاتی و کسب تجارت از طریق رشوه بود.

دریسکول تاکید کرد: چنین رفتار‌های فاسد و متقلبانه، به‌ویژه ازسوی یک پیمانکار نظامی آمریکا، اعتماد عمومی را از بین برده و به وزارت دفاع آمریکا و مالیات‌دهندگان آمریکایی آسیب می‌رساند.

براساس گفته وزارت دادگستری آمریکا، ۲ توافقنامه تعویق تعقیب قضایی، ریتون را مجبور می‌کند تا یک ناظر انطباق مستقل را به مدت ۳ سال حفظ کند، برنامه انطباق داخلی خود را بهبود بخشد، شواهدی از رفتار نادرست اضافی را گزارش کند، و به تحقیقات جنایی موجود یا آینده کمک کند.

ریتون و کسب میلیارد‌ها دلار از فروش تسلیحات مرگ‌بار

شرکت ریتون، که یکی از بزرگترین پیمانکاران نظامی روی کره زمین است، موشک، بمب، قطعه‌های جت‌های جنگنده و بسیاری از سیستم‌های تسلیحاتی دیگر را که در مناطق جنگی، از افغانستان و عراق گرفته تا غزه و یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولید می‌کند. غیرنظامیان بار‌ها بهای این موضوع را پرداخته‌اند. 

ویلیام هارتانگ، محقق ارشد موسسه کوئینسی برای صنایع دولتی مسئول و ناظر قدیمی صنعت تسلیحات، گفت: همواره از سلاح‌های ساخت ریتون برای کشتن غیرنظامیان در یمن، غزه و سایر مناطق جنگی استفاده شده است. 

براساس گزارش‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی پیش از آغاز جنگ غزه در سال ۲۰۲۳ از بمب‌های سنگرشکن ۵ هزار پوندی GBU-۲۸ این شرکت، بمب‌های Paveway با هدایت لیزری، و همچنین موشک‌های هوا به زمین AGM-۶۵ Maverick، موشک‌های AIM-۹X، موشک‌های AIM-۱۲۰ Sidewinder و موشک‌های دوربرد TOW برای حمله به اهداف در غزه، استفاده کرده بود.

چنین تسلیحاتی معمولا از جت‌های جنگنده اف-۱۵، اف-۱۶ و اف-۳۵ پرتاب می‌شوند که ریتون برای این جنگنده‌ها نیز سیستم‌های تسلیحاتی، قطعات و خدمات تعمیر و نگهداری ارائه می‌کند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در طول جنگ کنونی نیز از بمب‌های این شرکت (سلاح‌هایی که استفاده از آن‌ها در مناطق با جمعیت غیرنظامی زیاد ممنوع است) در غزه استفاده کرده است.

فساد مالی شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا؛ ریتون به پرداخت رشوه متهم شد

همچنین براساس گزارش‌ها، در جنگ علیه یمن نیز از مهمات ساخت ریتون استفاده شده بود؛ در حمله‌ای که در سال ۲۰۲۲ به یمن انجام شده و به جان‌باختن ۸۰ نفر منجر شده بود، از تسلیحات این شرکت استفاده شده بود. 

تحقیقات یک سازمان حقوق بشری نشان داد که یک بمب هدایت‌شونده لیزری ۵۰۰ پوندی GBU-۱۲ ساخت ریتون در این حمله استفاده شده بود؛ این گروه همچنین دریافت که بمب‌های ریتون در حمله هوایی سال ۲۰۱۹ که به جان‌باختن ۶ غیرنظامی، ازجمله ۳ کودک شد، استفاده شده بود. 

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *