هدایت ۱۷۰۰ پرواز بر فراز آسمان ایران

12:44 - 28 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۲۵۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
هدایت ۱۷۰۰ پرواز بر فراز آسمان ایران
مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها گفت: متخصصان مرکز کنترل فضای کشور به طور متوسط روزانه ۱۷۰۰ پرواز را در آسمان ایران کنترل و هدایت می‌کنند.

خبرگزاری میزان - به گزارش وزارت راه و شهرسازی؛ احمد نیکنام مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ضمن عرض تبریک به‌مناسبت روز جهانی کنترلر ترافیک هوایی، اظهار کرد: اهمیت شغل کنترلر‌های ترافیک هوایی سبب شده که سازمان جهانی کار (ILO) آن را یکی از حساس‌ترین مشاغل دنیا اعلام و توصیه کرده است که همواره باید استرس این شغل حساس کنترل و به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استقرار سیستم نظارت بر خستگی کنترلر‌ها FRMS در این شغل از اهمیت زیادی برخورداراست، تاکید کرد: در واقع حساسیت شغل کنترلر‌ها ایجاب می‌کند که آن‌ها با حداکثر توان بر روی شغل خود متمرکز شوند و انجام وظیفه کنند.

نیکنام، به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی کنترلر‌ها از بدو خدمت تا دوره‌های آموزش حین خدمت اشاره کرد و افزود: آموزش‌های مستمر تخصصی کنترلر‌ها سبب می‌شود تا یک کنترلر بتواند به موقع بین پرواز‌ها شرایط جدایی را فراهم و تسریع فرآیند‌های پروازی را در آسمان کشور به بهترین شکل مدیریت کند.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها یادآور شد: این دوره‌های آموزش تخصصی در دانشکده‌های مرتبط با این شغل از بدو خدمت برای کنترلر‌ها آغاز می‌شود و در ادامه دوره‌های آموزشی حین خدمت OJT ادامه می‌یابد و پس از برگزاری بین۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت دوره آموزشی تخصصی گواهینامه‌های مربوطه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از گذراندن این دوره‌های آموزشی، کنترلر‌ها تحت آزمون‌های صلاحیت شغلی قرار می‌گیرند، گفت: پس از اخذ گواهینامه‌های شغلی از جمله گواهینامه راداری در این مرحله کنترلر می‌تواند کار تخصصی و حساس خود را پس از ۸ تا ۱۰ سال دوره آموزشی در مراکز کنترل و برج مراقبت پرواز فرودگاه‌های کشور آغاز کند.

نیکنام بیان کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص به علت مهاجرت و بازنشستگی همکاران ما هم اکنون به یکی از مشکلات اساسی این حوزه تخصصی تبدیل شده است، زیرا فرآیند جذب کنترلر‌ها و دانشجویان رشته‌های مرتبط این شغل همانند سال‌های گذشته روند خود را طی نمی‌کند و این مساله مهم باعث کمبود نیروی متخصص در این حوزه شده است.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی افزود: کنترلر‌ها نیازمند استفاده ازتجهیزات نظارتی کنترل ترافیک هوایی به‌روز هستند، تا بتوانند حجم ترافیک همواره رو به رشد کشور را به نحوه احسن مدیریت کنند.

به گفته مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها، روند پرواز‌های هوایی در جهان همواره رو به رشد و افزایش است و در این راستا منطقه خاورمیانه با افزایش قابل توجه پرواز‌ها مواجه است و این مساله مهم نیازمند تسریع در تربیت کنترلر‌ها و بهسازی زیرساخت‌های مورد نیاز فنی و کنترلی در این حوزه مهم و حساس است.

شایان ذکر است؛ به طور متوسط سالانه بیش از ۴ میلیارد نفر در جهان با هواپیما سفر‌های خود را انجام می‌دهند و در این راستا کنترلر‌های ترافیک هوایی نقش مهمی در هدایت ایمن این پرواز‌ها برعهده دارند و به همین مناسبت فدراسیون جهانی کنترلر‌های ترافیک هوایی (ایفاتکا) ٢٩مهرماه (۲۰ اکتبر) را به پاسداشت زحمات بدون وقفه و شبانه روزی کنترلر‌های ترافیک هوای به نام روزجهانی مراقبت پرواز تعیین کرده‌اند تا در این روز از خدمات و تلاش‌های متخصصین کنترل ترافیک هوایی تجلیل و تشکر شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *