طرح پایش زندانیان استان آذربایجان غربی کلید خورد

10:17 - 28 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۱۹۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
طرح پایش زندانیان استان آذربایجان غربی کلید خورد
طرح پایش زندانیان استان آذربایجان غربی با هدف رصد وضعیت زندانیان استان و در راستان انجام تکالیف سند تحول قضایی آغاز شد.

خبرگزاری میزان- طرح پایش سراسری زندانیان آذربایجان غربی که در راستای رسالت سند تحول قضایی برای رسیدگی به وضعیت زندانیان تدوین و ابلاغ شده است با حضور رئیس کل دادگستری، دادستان مرکز استان و مدیرکل زندان‌های آذربایجان غربی به صورت وبینار آموزشی و با شرکت روسای حوزه‌های قضایی، دادستان‌ها و روسای زندان‌های سراسر استان آغاز شد.

در این وبینار توجیهی نحوه تنظیم و تکمیل کاربرگ برای گروه‌های تخصصی از مراجع قضایی و کارشناسان زندان‌ها در حضور روسای دادگستری و دادستان‌ها آموزش داده شد و بر اساس تاکید رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان آذربایجان غربی مقرر شد پایش زندانیان به صورت میدانی و با نظارت روسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌ها صورت گیرد.  

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در این جلسه خطاب به متولیان اجرای طرح پایش زندانیان استان، اظهار کرد: هدف اصلی از تکمیل کاربرگ‌های طرح پایش، رصد وضعیت زندانیان است که مبادا از وضع و حال زندانیان غافل شد.  

وی  افزود: بیشترین توان مدیریت قضایی استان صرف بهبود وضعیت زندان‌ها و حل مشکلات زندانیان شده است  و این گونه اقدامات میدانی برای همه مراجع قضایی امری آشناست لذا تکلیف همه در اجرای این طرح پایش این است که ما نباید زندانی بلاتکلیف داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: قضات در پایش زندانیان با اختیارات قانونی و قضایی همچنین ظرفیت‌های ایجاد شده استانی در امورات زندانیان تصمیمات خود را مستند و ضمن ابلاغ به زندانیان برای تعیین تکلیف به اجرای احکام زندان ابلاغ کنند.

عتباتی به روسای دادگستری، دادستان‌ها و مسئولین زندان‌های استان تاکید کرد: محکومان مخل امنیت اجتماعی و اشرار در زندان و فرایند اصلاح و تربیتی باقی می‌مانند، اما باید با توان قانونی مقدمات آزادی زندانیان نیازمند به خصوص محکومین مالی و جرایم غیرعمد با مساعدت خیّرین و معتمدین فراهم شود و در این امر از ظرفیت ارفاقات قانونی بهره بگیرید.

وی دقت در رصد زندانیان تا آخرین نفر را توصیه کرد و گفت: با حضور در داخل زندان، زندانبانی کنید با شناخت از مشکل زندانی تصممیات خود را در کاربرگ‌ها تکمیل و به مسئولین امر تحویل دهید.

حسین مجیدی دادستان مرکز استان و دبیر اجرای طرح پایش زندانیان آذربایجان غربی نیز در این جلسه، اظهار کرد: هدف از اجرای پایش بر اساس سند تحول قضایی تعین تکلیف زندانیان و ارائه ارفاقات قانونی جهت کاهش جمعیت کیفری است.

وی ادامه داد: دادستان‌ها بر اساس مفاد کاربرگ‌ها بر قرار‌های بازداشت موقت و تامین‌های صادره از شعبات نظارت مستمر داشته باشند.

مجیدی گفت:در طرح پایش مراجع قضایی با حضور در زندان و بازداشتگاه‌ها با متهمین دیدار چهره به چهره داشته باشید و چگونگی ابقا، تخفیف و تبدیل قرار ابلاغ کنید.  

دادستان مرکز استان آذربایجان غربی در خصوص تعیین ردمال‌های مبهم هم با مهلت اعلامی ظرف یک ماه آینده، گفت: در این پایش ترتیبی اتخاذ شد تا عین، مثل یا مبلغ ردمال محکومین کارشناسی شده ابلاغ و برای مساعدت زندانیان نیازمند اقدام شود.  

وی در پایان گفت: اجرای پایش زندانیان امر روزمره اداری نیست بلکه کاری جهادی و میدانی است که تا ظرف مدت یک ماه باید گزارش اولیه آن و تعیین تکلیف زندانیان مشخص شود.

گفتنی است؛ جلسه آغاز طرح پایش زندانیان آذربایجان غربی به صورت وبیناری با حوزه‌های قضایی استان به مدت ۲ ساعت و در محل سالن جلسات اداره کل زندان‌های استان برگزار شد.


انتهای پیام/


برچسب ها: اخبار قضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *