نگاهی به کارنامه بازیگری آرش مجیدی به بهانه حضور در «تانک‌خورها»/ از «رهی اردکانی» تا «هاشم دست طلا»

11:44 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۷۹۲
نگاهی به کارنامه بازیگری آرش مجیدی به بهانه حضور در «تانک‌خورها»/ از «رهی اردکانی» تا «هاشم دست طلا»
بهار سال ۷۹ زمانی که فیلم سینمایی «شوکران» در حال اکران بود و همه اخبار پیرامون زوج فریبرز عرب‌نیا و هدیه تهرانی و سوژه ملتهب این فیلم بود، کمتر کسی فکر می‌کرد آرش مجیدی بازیگر نقش برادرِ مهندس محمود بصیرت (عرب‌نیا) در عرض دو دهه آینده، به یکی از پرکارترین بازیگران سینما و تلویزیون تبدیل شود.

خبرگزاری میزان - احتمالا بهروز افخمی هم تصور نمی‌کرد که با این فیلم به غیر از جریان‌سازی جالب توجه، یکی از ستاره‌های امروز تلویزیون را به عرصه هنرهای نمایشی معرفی کرده است! ستاره‌ای به نام آرش مجیدی که در این چند ماه یکی از پرکارترین و موثرترین بازیگران تلویزیون بوده است. از «سرزمین مادری» تا « تانک‌خورها»؛ سریال جدید پرویز شیخ طادی که این شب‌ها ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن شبکه سه تلویزیون می‌رود.

کارنامه قابل دفاع

مجیدی پس از بازی در «شوکران» در فیلم سینمایی «گاوخونی» بار دیگر در برابر دوربین بهروز افخمی ایستاد تا دومین فیلم سینمایی خود را نیز بازی کرده باشد. او یک سال بعد از بازی در این فیلم، برای نخستین بار در یک سریال تلویزیونی بازی کرد، سریال «راز شیوا» به کارگردانی پرویز حسن‌پور، سریالی ۱۹ قسمتی که مجیدی یکی از نقش‌های اصلی آن بود و اولین حضور این بازیگر در قاب جعبه جادو به حساب می‌آمد. مجیدی در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ با حضور در ۱۵ سریال و ۱۰ فیلم سینمایی، کارنامه قابل دفاعی از خود به جای گذاشت و در این مدت با بسیاری از کارگردان‌های بنام سینما و تلویزیون کار کرد؛ سیروس مقدم، محمدمهدی عسگرپور، کمال تبریزی، علیرضا افخمی، هادی مقدم‌دوست، جلیل سامان، منوچهر هادی و... کارگردان‌هایی بودند که مجیدی در سریال‌هایشان ایفای نقش کرد.
نگاهی به کارنامه بازیگری آرش مجیدی به بهانه حضور در «تانک‌خورها»/ از «رهی اردکانی» تا «هاشم دست طلا»

پررنگ در تلویزیون

در میان سریال‌هایی که این بازیگر در آن‌ها حضور داشت، «رستگاران»، «زیر هشت»، «شیدایی»، «سرباز»، «دلدادگان»، «ارمغان تاریکی» و «سرزمین مادری» آثاری بودند که با بازخوردهای مثبت فراوانی روبه‌رو شدند و هنوز هم جزو آثار قابل دفاع به حساب می‌آیند. در بین این آثار بازی در سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی در نقش رهی اردکانی (جایگزین شهاب حسینی)، حضور در سریال ۵۰ قسمتی «سرباز» ساخته هادی مقدم‌دوست در نقش شخصیت اصلی آن یحیی، بازی در نقش مجید سریال «ارمغان تاریکی» از جلیل سامان و همچنین حضور در نقش‌های متفاوتی در سریال‌های «رستگاران» و «زیر هشت» آثار متفاوت سیروس مقدم، تعدادی از بهترین نقش‌آفرینی‌های این بازیگر محسوب می‌شود. 

او به مرور از نقش‌های فرعی کارش را شروع کرد، به شخصیت‌های مکمل رسید و حالا معمولاً بار اصلی داستان و شخصیت مرکزی سریال‌ها را به دوش می‌کشد؛ مثل آخرین اثری که این شب‌ها از او در حال پخش است. 

این در حالی است که در میان تمام این آثار باید شخصیت «رهی اردکانی» را از بقیه جدا کرد. مجیدی در فصل سوم سریال کمال تبریزی درخشید و شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که مجیدی بتواند جایگزین شهاب حسینی در «سرزمین مادری» شود، برخلاف نظرات و انتظارها اما مجیدی به خوبی از پس نقش رهی برآمد و ستاره بی چون و چرای سرزمین مادری در فصل سوم شد.

نگاهی به کارنامه بازیگری آرش مجیدی به بهانه حضور در «تانک‌خورها»/ از «رهی اردکانی» تا «هاشم دست طلا» 

آقا هاشم پنجه طلا

آرش مجیدی حالا و در سن ۵۰ سالگی، سریال جدیدش را روی آنتن شبکه سه تلویزیون دارد؛ سریال «تانک‌خورها» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی. مجیدی در این سریال نقش شخصیتی به نام هاشم را به تصویر می‌کشد؛ مکانیک خودروهای سنگین که در مشهد زندگی می‌کند و برای خود در میان هم‌صنفانش شأن و جایگاه ویژه‌ای دارد. او یک ماشین‌باز حرفه‌ای است و باتوجه به تخصصی که در زمینه کاری خود دارد، گاراژی راه‌اندازی کرده و افراد بسیاری در گاراژ او کار می‌کنند. 

داستان سریال مربوط به اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ است، برادر هاشم به عنوان رزمنده به جبهه‌ رفته و او علاوه بر حل و فصل مشکلات مربوط به زندگی خود، نیم نگاهی هم به زندگی برادر رزمنده‌اش حامد دارد.

«هاشم دست‌طلا» شخصیت مرکزی سریال «تانک‌خورها» از آن دست کاراکترهایی است که المان‌های کافی برای محبوبیت را دارد، از آن دست شخصیت‌هایی که در فرهنگ عامه ما بسیار محبوب بودند، «داش مشتی»‌هایی که هم سر نترسی داشتند و جلوی زورگوها می‌ایستادند، هم دل رئوفی داشتند و خانواده برایشان جایگاه ویژه‌ای داشت. او در همین قسمت‌های اولیه نشانه‌هایی از این ویژگی‌ها را به تصویر کشیده است، از کتک‌کاری با نزول‌خور و درگیری با باندهای شرط‌بندی گرفته، تا همراهی نیروهای کمیته و کمک به آن‌ها برای فرار از معرکه‌ای پر از تیر و ترکش.

«تانک‌خورها»، جدیدترین ایفای نقش مجیدی است و باتوجه به نکات مثبتی که دارد، می‌توان گفت که نقش قابل توجه دیگری برای این بازیگر در کارنامه هنری‌اش به ثبت رسیده است؛ بازیگری که در چند ماه اخیر رهی اردکانی سریال سرزمین مادری ساخته کمال تبریزی تلویزیون بوده است و شخصیتی انقلابی را به تصویر کشیده و با فاصله حدود دو ماه هاشم دست طلا است. اگر بنا به انتخاب باشد، باید او را برگ برنده این شب‌های سریالی دانست.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *