تیغ ۲ لبه حمله به سازمان ملل؛ تضعیف یک نهاد بین‌المللی و تشدید انزوای رژیم صهیونیستی

11:00 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۷۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تیغ ۲ لبه حمله به سازمان ملل؛ تضعیف یک نهاد بین‌المللی و تشدید انزوای رژیم صهیونیستی
حمله‌های رژیم صهیونیستی به سازمان ملل، نهاد‌های متبوع و مقام‌های آن با حمایت آمریکا، نه فقط منجر به تضعیف این نهاد می‌شود، بلکه انزوای روزافزونی را برای رژیم صهیونیستی درپی خواهد داشت.

خبرگزاری میزان – یک سال از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد؛ جنگی جنایت‌کارانه که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

این جنگ که با استراتژی مرگ‌بار نسل‌کشی فلسطینی‌ها تاکنون به شهادت بیش از ۴۰ هزار فلسطینی منجر شد و باریکه غزه را به ویرانه‌ای مملو از اجساد و بمب‌های عمل‌نکرده تبدیل کرده است، فقط فلسطینی‌ها را هدف قرار نداده است و آثار و پیامدهای فرامرزی داشته است.

رژیم صهیونیستی با استفاده از فرصت به‌وجود آمده برای تداوم جنایت‌های خود از مسیر سکوت جامعه بین‌المللی تحت فشار متحدان و شرکای غربیش به‌ویژه آمریکا این جنگ را به دیگر کشور‌های منطقه ازجمله لبنان، یمن و سوریه نیز گسترش داده است؛ ارتش رژیم صهیونیستی در حال حاضر، الگوی جنایت در غزه را در لبنان پیاده می‌کند.

با وجود این، گسترش جنگ در منطقه را نیز نمی‌توان تنها پیامد فرامرزی جنگ یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه خواند؛ یکی از مهم‌ترین پیامد‌های فرامرزی این جنگ، تضعیف سازمان ملل بوده است.

به گزارش گاردین، سازمان ملل می‌بایست یک نهاد فراتر از منازعه و مجمعی برای تسهیل قطعنامه‌های صلح و کاهش آسیب‌ها باشد و این‌ها دلایل تاسیس این نهاد هستند.

رژیم صهیونیستی به این سازمان در یک سال گذشته در بهترین حالت به‌عنوان یک عامل مزاحم و در بدترین حالت با آن به‌عنوان یک دشمن برخورد کرده است.

نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل UNIFIL به معنای واقعی کلمه در مسیر هدف قرار گرفتن در لبنان قرار دارند، ولی همچنان از تامین خواسته رژیم صهیونیستی برای خروج خودداری می‌کنند؛ این در حالی است که نظامیان صهیونیست پیشتر به زور وارد پایگاه آن‌ها شده و بار‌ها به مواضع یونیفل شلیک و شماری از صلح‌بانان را زخمی کرده‌اند.

حدود ۲۳۰ امدادگر آنروا، آژانس کاریابی و خدمات‌رسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی Unrwa در غزه کشته شده‌اند.

رژیم صهیونیستی در اوایل ماه جاری، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را عنصر نامطلوب اعلام و ورودش به اراضی اشغالی را ممنوع کرد.

سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در ماه مه (اردیبهشت)، یک نسخه از منشور ملل متحد را تکه تکه کرد.

رابطه رژیم صهیونیستی با سازمان ملل همیشه پر تنش بوده است؛ این رژیم همواره ادعا کرده که با تعداد زیادی از قطعنامه‌های غیرالزام‌آور مجمع عمومی که از رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کنند، به‌طور غیرمنصفانه مواجه شده است؛ این در حالی است که همکاری و شراکت این رژیم با آمریکا منجر به وتوی تقریبا همه قطعنامه‌های مهم شورای امنیت درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی شده است.

در عین حال رژیم صهیونیستی مدت‌هاست علیه آنروا لابی کرده و با به رسمیت شناختن حق بازگشت آوارگان فلسطینی و فرزندان آن‌ها مخالف است؛ در حال حاضر هم برای معرفی آنروا به‌عنوان یک سازمان تروریستی تلاش می‌کند.

فیلیپ لازارینی، رئیس آنروا، می‌گوید که هدف رژیم صهیونیستی در نهایت تضعیف آرمان فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت است.

گوترش در واکنش به اقدام مقاومت فلسطین در اجرای عملیات طوفان‌الاقصی اعلام کرد که این حادثه در خلاء اتفاق نیفتاده است؛ این موضع‌گیری خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت؛ این در حالی است که کنگره جهانی صهیونیست‌ها چهار سال پیش از گوترش تجلیل و وی را به‌عنوان صدای انصافی توصیف کرد که رژیم صهیونیستی برای مدت طولانی به شنیدن آن در سازمان ملل امیدوار بود.

رژیم صهیونیستی به‌خوبی دریافته است که حمله همه‌جانبه‌اش به غزه واکنش شدید سازمان ملل را به دنبال خواهد داشت؛ از این رو درصدد تضعیف و مشروعیت‌زدایی سازمان ملل و دبیرکل آن برآمد و موج حمله‌ها را سازمان‌دهی کرد.

در حال حاضر سازمان ملل، نهادی محاصره‌شده در حاشیه درگیری‌های بزرگ اخیر است؛ شورای امنیت بار‌ها به بن‌بست رسیده است؛ سران غربی با سوءاستفاده از این شرایط ضعف و فلج که به زوال نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین کمک می‌کند، فشار خود را افزایش داده‌اند، این در حالی است که آن‌ها باید با هر تلاشی برای تضعیف بیشتر سازمان ملل مبارزه کنند.

اگرچه شورای امنیت سازمان ملل بیانیه‌ای جمعی در حمایت از گوترش صادر کرده است، اما باید همین موضع را در قبال آنروا نیز اتخاذ کند؛ محکومیت گسترده حمله‌ها به نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل نیز حیاتی است.

حمله‌های رژیم صهیونیستی به نهاد‌های سازمان ملل انزوای بین‌المللی آن را افزایش می‌دهد؛ حتی ایتالیا، یکی از سرسخت‌ترین متحدان اروپایی این رژیم که در میان نیرو‌های تامین‌کننده نیرو‌های سازمان ملل است، شدیدا به حمله‌های رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل انتقاد کرد.

اسپانیا و ایرلند از دیگر اعضای اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا توافق تجارت آزاد با رژیم صهیونیستی را به دلیل اقدام‌های این رژیم علیه غزه و لبنان به حالت تعلیق درآورند؛ اسپانیا و فرانسه از کشور‌ها خواسته‌اند که از ارسال تسلیحات به اراضی اشغالی خودداری کنند.

رژیم صهیونیستی می‌داند که هر کاری که انجام دهد از نظر مالی و نظامی ازسوی آمریکا حمایت خواهد شد و به همین دلیل بار‌ها به واشنگتن نیز دهن‌کجی کرده است؛ با وجود این، آمریکا به احتمال زیاد از تامین فرصت لازم جهت توهین به سازمان ملل برای رژیم صهیونیستی پشیمان خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *