موسسات خدمات هوشمند ترافیکی ایجاد میشوند
خبرگزاری میزان - به گزارش شهر، سردار تیمور حسینی فرمانده پلیس راهور فراجا در دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات کلانشهر پایتخت با روزانه ۲۰ میلیون جابجایی، ترافیک است، اظهار کرد: یکی از دغدغههای شهروندان ترافیک است که با آن دست به گریبان هستند. مشکل هر روز و هر فصل تهران یکی از چالشهای جدی است و در نیمه دوم سال به دلیل فعالیت مراکز آموزشی، ترافیک و آلودگی هوا دوچندان میشود.
وی ادامه داد: با این دست فرمانی که پیش میرویم به نظر نمیرسد در سالهای آینده هم چیزی از این دغدغه کاسته شود. هر محصولی و هر کاری نیازمند به مواد اولیه است؛ مطمئناً تولید یک رفت و آمد و ترافیک مطلوب نیاز به مواد اولیه مناسب دارد که مسئولین بتوانند آنچه مطلوب کاربران است، ایجاد کنند. امروز ما با این بستر مناسب مواجه نیستیم.
سردار حسینی با بیان اینکه موضوعات زیرساختی در این راستا باید مدنظر باشد، خاطرنشان کرد: این غصه عمیق داستان همیشگی ماست و در تمام مناطق تهران نیاز به یک تغییر رویکرد داریم. اگر بستر به لحاظ مطالعات به ویژه در حوزه آمایش سرزمین صورت نگیرد و بدون هرگونه ملاحظات سیاسی، اجتماعی و صنفی اقدام شود، نمیتوانیم انتظار محصول درست و نهایی را داشته باشیم.
وی همچنین تصریح کرد: یکی از نکاتی که به نظر میرسد باید تعیین تکلیف شود این است که اگر میخواهیم اقدام خارج از ضابطه با مواجهه قانونی همراه باشد، باید زیرساختهای آن فراهم شود. یکی از مشکلات ما رفتارهای خارج از ضابطه است و امروز قبح رفتارهای خلاف مقررات شکسته شده و کسی از ارتکاب تخلف احساس قبح اجتماعی نمیکند گویی یک عمل بدیهی و عادی را انجام میدهد.
حسینی با بیان اینکه اگر تخلف مستوجب تنبیه و مجازات نباشد نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که مقررات منجر به اصلاح رفتار شود، یادآور شد: در مورد تقدم و تأخر اقدامات همواره اختلاف نظرهایی وجود دارد. ما سراغ رفتارهای ترافیکی میرویم بدون اینکه نسبت به رفتارهای اجتماعی آنها توجهی داشته باشیم.
فرمانده پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ما نیازمند کنترل جدی رفتارهای ترافیکی هستیم، گفت: به زودی با مجوز ستاد کل نیروهای مسلح و هماهنگیها با دولت و سازمان برنامه، موسساتی تحت عنوان موسسات خدمات هوشمند ترافیکی ایجاد میشوند که با استفاده از تجهیزات بدون مواجهه چهره به چهره با شهروندان، مسئولیت بررسی انواع تخلفات را خواهند داشت.
وی افزود: دو نسل از دوربینهای هوشمند جدید با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهیه شده است. دوربینهای لیزری تنها برای کنترل سرعت خودرو کارایی دارد، اما دوربینهای راداربان نسل جدید لزوم وجود یک کاربر را از بین میبرد و بدون نیاز هرگونه دخالت انسان میتواند بیش از ۱۰ تا ۱۲ تخلف را ثبت و کنترل کند.
سردار حسینی با بیان اینکه با وجود محدودیتهای موجود اگر فکر کنیم که میتوانیم ساختارها را افزایش دهیم، امر محالی است، اظهار کرد: یک راه باقی میماند و آن استفاده از توان بخش خصوصی است که باید در بخشهای کوچک و محدود که سابقه و تجربه بالایی دارند، صورت بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه ساختار موجود را میتوانیم با کمک بخش خصوصی ارتقاء دهیم، تصریح کرد: اگر امور درون شهری و برون شهری را به مؤسسات بسپاریم و حق الزحمه آنها را پرداخت کنیم، انقلابی در کنترل رفتارهای ترافیکی ایجاد خواهد شد. بنده نگران این هستم در ابتدای کار این مؤسسات، به دلیل تخلفات بالا درآمد هم بالا باشد، اما به مرور با کاهش تخلفات، درآمدها کاهش یابد و میزان تخلفات پاسخگوی هزینههای آنها نباشد. در آن زمان باید صنعت بیمه نقش خود را ایفا کند.
حسینی با بیان اینکه سال قبل ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در تصادفات سال گذشته جان خود را از دست دادند، یادآور شد: ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر معلول در تصادفات تحت پوشش بهزیستی و دیگر نهادهای حمایتی قرار گرفتند.
فرمانده پلیس راهور فراجا با اعلام اینکه یک ابزار تشویقی را نیز دنبال میکنیم، گفت: رتبه بندی رانندگان در همین راستا پیش بینی شده و شاخصهایی در نظر گرفته شده که بر رعایت قوانین استوار است. پیشنهاد ما این است رانندگانی که توانستند رتبه یک را کسب کنند از امتیازات بسیار ویژهای برخوردار شوند.
وی با بیان اینکه اعداد و ارقام کشور را با مشکل مواجه کرده است، یادآور شد: باید به سمت تغییر رویکرد برویم تا نقطه نهایی ما دستاوردها باشند.
انتهای پیام/