زیرمجموعه‌های باند جنایت‌کار رژیم صهیونیستی؛ از گردان نتزا تا تیپ گولانی

8:00 - 29 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۵۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زیرمجموعه‌های باند جنایت‌کار رژیم صهیونیستی؛ از گردان نتزا تا تیپ گولانی
رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک باند جنایت‌کار، زیرمجموعه‌های متعددی برای ارتکاب جنایت تشکیل داده که مهم‌ترین آن‌ها نتزا یهودا و گولانی هستند.

خبرگزاری میزان – به‌تازگی اخباری درباره عملیات پهپادی موفقیت‌آمیز حزب‌الله لبنان علیه پایگاه تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب حیفا در اراضی اشغالی منتشر شد؛ عملیاتی که به اعتراف مقام‌ها و رسانه‌های صهیونیستی حادثه‌ای سخت و دردناک بوده است.

این عملیات ابعاد مهم و قابل‌توجهی از جهات فنی و نظامی داشت، در عین حال، از جهت حقوق بشری نیز دارای اهمیت زیادی بوده است؛ چراکه یکی از اصلی‌ترین واحدهای ناقض حقوق بشر ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

عزت الرشق، از سران ارشد جنبش مقاومت فلسطینی حماس در واکنش به عملیات یادشده اعلام کرد که این تیپ ارتش رژیم صهیونیستی پشت قتل‌عام زنان و کودکان در غزه و لبنان قرار داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که تیپ گولانی و گردان نتزا یهودا از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های باند جنایت‌کار رژیم صهیونیستی طی بیش از هفت دهه اشغالگری در فلسطین بوده‌اند؛ این ۲ واحد جنایت‌کار ارتش رژیم صهیونیستی در جنایت‌های جاری این رژیم علیه غزه در یک سال گذشته نیز نقش مهمی داشته‌اند.

گردان نتزا یهودا چیست؟

ارتش رژیم صهیونیستی گردان ۹۷ نتزا یهودا را در سال ۱۹۹۹ ایجاد کرد؛ این گردان که قبلا با نام حریدی شناخته می‌شد، یک واحد ویژه برای سربازان راست‌گرای رادیکال با پیشینه مهاجرتی است که در هیچ واحد رزمی دیگری در ارتش رژیم صهیونیستی پذیرفته نشدند.

دلیل این امر، معافیت حریدی‌ها از خدمت سربازی است؛ ارتش رژیم صهیونیستی این واحد را طوری تعریف کرد که با اصول اجتماعی و سیاسی این افراد مطابقت داشته باشد؛ نتزا یهودا از سال ۲۰۰۵ به گردانی در تیپ جدید کفیر آی‌دی‌اف، فرماندهی مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شد؛ تیپ کفیر تاریخ طولانی از سوءاستفاده و کشتار فلسطینی‌ها دارد و حتی سوءاستفاده‌هایی را علیه اعضای نتزا یهودا مرتکب شده است.

براساس اعلام وب‌سایت انجمن نتزا یهودا، یک سازمان مستقر در آمریکا از این گردان حمایت مالی می‌کند.


گردان نتزا یهودا در ژانویه ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱) از کرانه باختری به بلندی‌های جولان منتقل شد؛ با وجود این، رژیم هرگز اعتراف نکرد که دلیل این جابجایی سوءرفتار‌های اعضای گردان یاد شده بود؛ گردان یادشده در بحبوحه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در این منطقه تحت محاصره مستقر شد.

گردان حریدی یا نتزا یهودا در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ در شمار قابل توجهی از حوادث مرگ‌بار و خشونت‌آمیز شامل آزار فلسطینی‌ها از جمله تیراندازی و کشتن غیرنظامیان غیرمسلح، شکنجه، تعرض فیزیکی، ضرب‌وشتم و تجاوز جنسی به‌عنوان نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، دست داشته‌اند.

هاآرتص از گردان نتزا یهودا به‌عنوان یکی از بی‌رحمانه‌ترین و شکست‌خورده‌ترین برنامه‌های رژیم صهیونیستی یاد کرده است.

اعضای گردان نتزا یهودا تاکنون به شکل معناداری در قبال جنایت‌های سنگینی که در آن‌ها مداخله داشته‌اند، مشمول فرهنگ معافیت از مجازات و سوءاستفاده‌های گسترده و سیستماتیک ارتش رژیم صهیونیستی بودند؛ هیچ مدرکی درباره مسئول و پاسخگو دانستن اعضای گردان نتزا یهودا به دلیل جنایت‌های ارتکابی در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ وجود ندارد؛ فقط در یک مورد فرمانده این گردان به دلیل قتل عمر اسعد توبیخ شد.

فرهنگ معافیت از مجازات در کنار ارتقا درجه فرماندهان ناقض حقوق بین‌المللی و بشری به شکل موثری در ارتکاب فزاینده جنایت از سوی اعضای این گردان تاثیر داشته است؛ رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که رابطه نزدیکی میان نتزا یهودا با شهرک‌نشینان صهیونیست وجود دارد.

به گفته یک مقام نظامی صهیونیستی، شهرک‌نشینان بر این باور هستند که گردان نتزا یهودا متعلق به آن‌ها است و نیرویی است که برای شهرک‌سازی کار می‌کند.

 

زیرمجموعه‌های باند جنایت‌کار رژیم صهیونیستی؛ از گردان نتزا تا تیپ گولانی

نقض مکرر حقوق بشر به دست نتزا یهودا

تاکنون گزارش‌های متعددی از نقض حقوق بشر از سوی گردان نتزا یهودا منتشر شده است؛ موضوعی که درخواست‌های مکرر برای انحلال این گردان حتی از داخل اراضی اشغالی را در پی داشته است.

هاآرتص تاکنون بار‌ها خواستار انحلال این گردان با توصیف آن به‌عنوان گردان خشونت‌آمیز ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

با توجه به شکست‌های مداوم پاسخگویی داخلی در مورد جنایت‌های نتزا یهودا، جامعه بین‌المللی باید اقدام فوری برای تحریم این واحد نظامی رژیم صهیونیستی و دیگر نیرو‌های نظامی ناقض حقوق بشر انجام دهد؛ این اقدام فوری می‌تواند شامل تحریم‌های گسترده و جدی در زمینه آموزش و تجهیز باشد.

در عین حال، دادگاه بین‌المللی کیفری باید از اعضا و فرماندهان گردان نتزا یهودا به دلیل ارتکاب جنایت جنگی تحقیقات به عمل بیاورد؛ این تحقیقات می‌تواند بخشی از بررسی‌های جاری این دیوان درباره وضعیت فلسطین باشد.

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که ارتش رژیم صهیونیستی با ایجاد نتزا یهودا و دادن فرصت جنایت به آن تلاش دارد تا با استفاده از داستان پلیس خوب و پلیس بد بر جنایت‌های خود سرپوش بگذارد؛ ارتباط نزدیک این گردان با شهرک‌نشینان و مصونیت گسترده اعضای نتزا یهودا از مجازات دلیل این استدلال هستند.

سیاستمداران صهیونیست تلاش دارند تا با استثنایی جلوه دادن خشونت‌های نتزا یهودا، نقض حقوق بین‎الملل و حقوق بشر از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را کم اهمیت جلوه دهند.

 

زیرمجموعه‌های باند جنایت‌کار رژیم صهیونیستی؛ از گردان نتزا تا تیپ گولانی

تیپ گولانی چیست؟

تیپ گولانی، شناخته شده‌ترین واحد پیاده‌نظام ارتش رژیم صهیونیستی و یکی از پنج تیپ پیاده نظام آن است که در فوریه ۱۹۴۸ (بهمن ۱۳۲۶) تشکیل شد و از آن زمان تاکنون در همه تجاوز‌های بزرگ رژیم صهیونیستی و تقریبا در همه جنایت‌های عمده آن از جمله جنگ‌های مختلف علیه لبنان در سال‌های ۱۹۷۸، ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ و عملیات‌های متعدد در جریان انتفاضه فلسطین شرکت کرده است.

این تیپ به دلیل ارتکاب جنایت‌های ضدبشری و نقض جدی حقوق بشری خود علیه فلسطینی‌ها به‌ویژه کودکان و نوجوانان فلسطینی به شدت بدنام است؛ تیپ گولانی در جنایت جاری رژیم صهیونیستی علیه غزه نقش گسترده‌ای داشته است.

اطمینان اعضای این تیپ از مصونیت از مجازات به حدی است که در هنگام انجام خشونت‌ها و سوءرفتار‌های خود علیه فلسطینی‌ها از این اقدام‌های فیلم و تصویر تهیه کرده و منتشر می‌کنند.

 

زیرمجموعه‌های باند جنایت‌کار رژیم صهیونیستی؛ از گردان نتزا تا تیپ گولانی
عمده نقض‌های حقوق بشری انجام شده ازسوی اعضای تیپ گولانی بدون هیچ توجیهی انجام می‌شوند؛ به‌عنوان نمونه آن‌ها در مسیر تردد خود اقدام به کتک زدن و ضرب‌وشتم فلسطینی‌هایی می‌کنند که در حال انجام امور روزمره خود هستند.

جنایت‌های گولانی در جنگ جاری علیه غزه

تیپ گولانی به‌عنوان یکی از بخش‌های ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ جاری این رژیم علیه غزه، دست به جنایت‌های گسترده زد؛ یکی از دلایل این امر، تلفات سنگین گردان‌های ۱۳ و ۵۱ گولانی درپی اجرای عملیات طوفان‌الاقصی ازسوی مقاومت فلسطین بوده است.

براساس آمار‌های ارائه‌شده ازسوی ارتش رژیم صهیونیستی، دست‌کم ۷۲ سرباز گولانی در جریان طوفان‌الاقصی کشته شدند؛ این بیشترین تعداد تلفات برای هر واحد در ارتش رژیم صهیونیستی در جریان طوفان‌الاقصی بود.

حضور تیپ گولانی در جنگ علیه غزه با هدف ادعایی گرفتن انتقام تلفات در عملیات طوفان‌الاقصی خسارت‌ها و تلفات گسترده‌ای را به آن وارد کرد.

فهرست جنایت‌های ضدبشری تیپ گولانی

حضور و فعالیت تیپ گولانی در بخش‌های مختلف اراضی اشغالی همواره با انتشار گزارش‌ها و شکایت‌های مربوط به نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی همراه بوده است؛ چراکه اعضای این تیپ به دلیل اطمینان از مصونیت از مجازات، رفتار بسیار خشونت‌باری با فلسطینی‌ها دارند.

فهرست جنایت‌های ضدبشری، خشونت‌ها و سوءاستفاده‌های اعضای این تیپ ارتش رژیم صهیونیستی طولانی است و طیف گسترده‌ای از افراد و گروه‌ها را در بازه زمانی طولانی شامل می‌شود.

گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری بار‌ها درباره نقض حقوق بشر از سوی اعضای این تیپ هشدار داده‌اند؛ به‌عنوان مثال استقرار آن‌ها در کرانه باختری در بازه‌های زمانی مختلف سبب افزایش قابل توجه سوءاستفاده، آزارواذیت، یورش‌های شبانه، دستگیری‌ها و تهدید به خشونت شده است.

گستره قربانیان خشونت‌های ضدبشری تیپ گولانی بسیار وسیع است و فقط فلسطینی‌ها را شامل نمی‌شود؛ فعالان حقوق بشری نیز به شکل ویژه از خشونت‌های اعضای این تیپ ارتش رژیم صهیونیستی رنج می‌برند.

کارزار راه‌اندازی شده ازسوی Breaking the Silence با هدف افشاگری آگاهی عمومی درباره تخلفات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، به افشاگری بخش مهمی از جنایت‌های انجام‌شده ازسوی تیپ گولانی ارتش این رژیم منجر شد.

استفاده از کودکان فلسطینی به‌عنوان سپر انسانی برای محافظت از سربازان، آزارواذیت غیرنظامیان در ایست‌های بازرسی، ارعاب، بازداشت، سوءاستفاده و دستگیری خودسرانه به‌ویژه بازداشت خودسرانه کودکان و نوجوانان و مجازات دسته‌جمعی مواردی از افشاگری‌های یادشده بودند.

یکی از اعضای تیپ گولانی با یادآوری اقدامش در ممانعت از خروج یک زن جوان فلسطینی از اردوگاه «جنین» برای شرکت در امتحان، گفت: متوجه شدم که قصد ارتش اسرائیل اجرای ظلم علیه افرادی است که از غیرنظامی بودن آن‌ها اطلاع داریم و ما باید به آن‌ها ثابت کنیم که اینجا تحت کنترل چه کسی است.

کودکان و نوجوانان فلسطینی به شکل ویژه‌ای قربانی رویکرد غیرانسانی تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی می‌شوند.

تیپ گولانی با مزدوران خارجی مرتکب جنایت می‌شود

استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از مزدوران خارجی یک رویه ثابت در تاریخ جعلی این رژیم است؛ زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی ایجاد شد، سازمان‌های تروریستی صهیونیستی مانند هاگانا (سازمان شبه‌نظامی صهیونیستی که در سال ۱۹۲۰ در فلسطین تحت قیمومت انگلیس به جای سازمان هاشومیر تشکیل شد)، پالماچ و ایرگون (سازمان جاسوسی صهیونیستی)، ستون فقرات آن را تشکیل دادند و رژیم اشغالگر صهیونیستی نتیجه عملیات‌های تروریستی گسترده این گروه با هدف اشغال سرزمین‌های فلسطینی است.

ازجمله جنایت‌های گروه‌های صهیونیستی یادشده علیه مردم فلسطین با هدف آوارگی گسترده و تصرف زمین، کشتار دیر یاسین بود؛ عمده اعضای این گروه‌ها نیز مزدوران خارجی بودند که از مصونیت کامل برخوردار بودند و همین موضوع توضیحی برای رفتار‌های بی‌رحمانه و بی‌پروای آن‌ها در ارتکاب جنایت علیه فلسطینی‌ها است.

آن‌ها نیز مانند ده‌ها هزار صهیونیست به‌عنوان پناهنده از اروپا و جا‌های دیگر به فلسطین آمده بودند؛ برخی از آن‌ها در سال‌های بعد جوایز و مدال‌هایی را بابت جنایت‌هایشان دریافت کردند.

رویه جذب مزدوران خارجی برای انجام جنایت جنگی علیه فلسطینی‌ها همچنان در ارتش رژیم صهیونیستی فعال است؛ در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار آمریکایی در رده‌های مختلف ارتش رژیم صهیونیستی کار می‌کنند و حدود ۱۰ درصد از تلفات ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر علیه غزه، آمریکایی بوده‌اند.

 

زیرمجموعه‌های باند جنایت‌کار رژیم صهیونیستی؛ از گردان نتزا تا تیپ گولانی

در دسامبر گذشته (آذر ۱۴۰۲)، یک قانونگذار فرانسوی فاش کرد که بیش از ۴ هزار شهروند فرانسوی در طول جنگ غزه وارد ارتش رژیم صهیونیستی شدند؛ در عین حال، بنا به گزارش‌ها تا هزار استرالیایی و هزار ایتالیایی در ارتش رژیم صهیونیستی حضور دارند؛ دیگر مزدوران خارجی ارتش این رژیم از انگلیس، آلمان، کانادا، اوکراین، فنلاند و آفریقای جنوبی، هستند.

ازسوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی از داوطلبان خارجی با حداقل سن ۱۶ سال برای بسته‌بندی لوازم پزشکی و تهیه غذای نظامیان استفاده می‌کند؛ چنین برنامه‌هایی، این افراد را در معرض القای رویکرد‌های صهیونیستی قرار می‌دهد؛ برنامه دیگر ارتش رژیم صهیونیستی برای استخدام مزدوران خارجی، از چند دهه پیش راه‌اندازی شد؛ زمانی که هاگانا اقدام به عضوگیری از سراسر جهان کرد.

علاوه بر این، ارتش رژیم صهیونیستی از نظامیانی که خانواده‌ای در اراضی اشغالی نداشته باشند، حمایت می‌کند؛ ارتش رژیم صهیونیستی به این افراد که از آن‌ها با عنوان سربازان تنها یاد می‌کند، ۲ برابر حقوق معمول دستمزد می‌دهد.

با وجود این، بحث‌برانگیزترین دسته از مزدوران خارجی ارتش رژیم صهیونیستی، افرادی هستند که از طریق پیمانکاران به خدمت در می‌آیند؛ این دسته از مزدوران خارجی مانند نظامیان صهیونیست از مصونیت کامل برخوردار هستند؛ دلیل گزافه‌گویی‌ها و رجزخوانی‌های آن‌ها در جنگ غزه و انتشار بی‌پروای شواهد درباره نقض حقوق بشر و حقوق و قوانین جنگ نیز همین موضوع است.

این وضعیت باعث ایجاد انگیزه در مزدوران خارجی ارتش رژیم صهیونیستی برای مشارکت بیشتر در فعالیت‌های غیراخلاقی، غیرقانونی و جنایت کارانه علیه فلسطینی‌ها می‌شود؛ این اقدام‌ها می‌تواند شامل شرکت در عملیات‌های رزمی که منجر به کشتار غیرنظامیان بیشتر، استقرار در سرزمین‌های اشغالی، زندگی در شهرک‌ها، یا شرکت در جنگ نسل‌کشی جاری علیه مردم فلسطین شود.

تیپ گولانی نیز از قاعده به‌کار گرفتن مزدوران خارجی با اعطای مصونیت از مجازات مستثنا نیست؛ این تیپ که سابقه طولانی در ارتکاب جنایت‌های ضدبشری در کرانه باختری و غزه دارد، همواره از مزدوران خارجی برای ارتکاب جنایت استفاده کرده است.

پیگیری جنایت‌های گولانی، فراتر از مرز‌های اراضی اشغالی

به‌تازگی کارزار همبستگی فلسطین در آفریقای جنوبی PSC، سازمان حامی فلسطین در این کشور آفریقایی، علیه شهروندان متهم به عضویت در تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی شکایتی را ثبت کردند.

در شکایت ثبت‌شده یک شهروند آفریقای جنوبی اهل کیپ‌تاون متهم شده است که در زمان عضویت در تیپ گولانی ارتش رژیم صهیونیستی نقشی اساسی در جنگ جاری علیه غزه داشته است.

این شهروند آفریقای جنوبی دست‌کم از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) به شکل غیرقانونی در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت کرد؛ براساس قوانین آفریقای جنوبی، جنگیدن یک شهروند آفریقای جنوبی بدون مجوز از دولت این کشور برای ارتش خارجی غیرقانونی است.

نالدی پاندور، وزیر خارجه پیشین آفریقای جنوبی در مارس گذشته (اسفند ۱۴۰۲) اعلام کرد که شهروندانی که برای ارتش رژیم صهیونیستی می‌جنگند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

این هشدار وزیر خارجه پیشین آفریقای جنوبی پس از هشدار قبلی ماه دسامبر (آذر) دولت این کشور مطرح شد؛ دولت آفریقای جنوبی به شهروندان خود هشدار داده بود که در صورت شرکت در جنگ‌های خارجی که دولت با آن‌ها مخالف است، تابعیت خود را از دست خواهند داد.

 

زیرمجموعه‌های باند جنایت‌کار رژیم صهیونیستی؛ از گردان نتزا تا تیپ گولانی

آفریقای جنوبی در همان ماه، شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ ثبت کرد؛ در این شکایت تاکید شده است که اقدام‌های رژیم صهیونیستی در غزه نسل‌کشی است، زیرا هدف از انجام آن‌ها از بین بردن بخش قابل توجهی از گروه ملی، نژادی و قومی فلسطین است.

براساس اعلام فعالان حقوق بشری و وکلای آفریقای جنوبی، مشخص نیست چه تعداد از شهروندان آفریقای جنوبی در حال حاضر یا در سال‌های گذشته به عضویت ارتش رژیم صهیونیستی درآمده و برای آن جنگیده‌اند.

برخی از آمارها، شمار این افراد را ۷۰ نفر تخمین می‌زنند.

فعالان حقوق بشری و وکلای آفریقای جنوبی تاکید دارند که پیگرد قانونی یکی از قوی‌ترین راه‌هایی است که این کشور می‌تواند از تلفات جانی در فلسطین و گسترش صهیونیسم در سطح محلی جلوگیری کند و به جامعه بین‌المللی این پیام را بدهد که معافیت رژیم صهیونیستی از مجازات درپی ارتکاب جنایت تحمل نخواهد شد، زیرا این معافیت از مجازات است که به رژیم صهیونیستی امکان تداوم اشغالگری هفت دهه‌ای را داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *