نماینده جمعیت حقوقدانان مدافع حقوق بشر: پیگیری جنایت‌های رژیم صهیونیستی در محاکم بین‌المللی حقوق بشری ضروری است

10:18 - 24 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۵۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نماینده جمعیت حقوقدانان مدافع حقوق بشر: پیگیری جنایت‌های رژیم صهیونیستی در محاکم بین‌المللی حقوق بشری ضروری است
یک حقوقدان با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به چادرهای آوارگان در غزه و قتل‌عام کودکان و غیرنظامیان، گفت: اقدام‌های جنایت‌کارانه این رژیم اشغالگر باید به‌عنوان جنایت جنگی و تروریسم دولتی در محاکم و دادگاه‌های بین‌المللی حقوق بشری پیگیری شود.

خبرگزاری میزان - حمله رژیم صهیونیستی به چادر‌های آوارگان در نزدیکی بیمارستان شهدای الاقصی در مرکز نوار غزه، یک فاجعه انسانی دیگر را در سایه سکوت سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری رقم زد.

درپی این جنایت رژیم اشغالگر که براساس گزارش رسانه‌ها با بمب‌های آتش‌زا انجام شد، افراد زیادی در زمان آتش‌سوزی در داخل چادر‌ها بودند که نتوانستند از محل خارج شوند.

تصاویر و فیلم‌های پخش‌شده از این بمباران بسیار فجیع و دردناک است و نشان می دهد که کودکان و غیرنظامیان زنده زنده در آتش می‌سوزند.

نادر حاجی علی خمسه، حقوقدان و نماینده جمعیت حقوقدانان مدافع حقوق بشر، حمله رژیم صهیونیستی به چادرهای آوارگان فلسطینی و بیمارستان‌ها را جنایت جنگی عنوان کرد و گفت: حمله به غیرنظامیان، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، کودکان و افراد بی‌دفاع علاوه بر جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی نیز محسوب می‌شود؛ براساس عُرف بین‌الملل این‌گونه حمله‌ها به‌عنوان ترور هم شناخته می شود؛ چرا که معنای ترور ایجاد وحشت است و رژیم صهیونیستی علاوه بر ترور به دنبال گسترش تروریسم دولتی نیز است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با بمباران تاسیسات درمانی و محل اسکان غیرنظامیان به دنبال ایجاد وحشت میان مردم و افراد غیرنظامی است، تاکید کرد: جنایت‌های این رژیم اشغالگر باید به‌عنوان جنایت جنگی و تروریسم دولتی در محاکم و دادگاه‌های بین‌المللی حقوق بشری پیگیری شود.

این حقوقدان با اشاره به اینکه فصل هفتم منشور ملل متحد، اختیارات شورای امنیت سازمان ملل را برای حفظ صلح بیان می‌کند و به این شورا اجازه می‌دهد تا «وجود هرگونه تهدیدی برای صلح، نقض صلح یا اقدام تجاوزگرانه» را تعیین کند و اقدام‌های نظامی و غیرنظامی را برای «برقراری صلح و امنیت بین‌المللی» انجام دهد، گفت: متاسفانه سازوکارهای حقوق بشری مانند شورای حقوق بشر قدرت اجرایی برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی ندارند و شورای امنیت نیز که می‌تواند با توسل به فصل هفتم منشور ملل ملل، جنایت‌های رژیم اسرائیل را متوقف کند تحت سیطره آمریکا و کشورهایی است که حق وتو دارند و حامیان اصلی این رژیم جنایت‌کار هستند.

به گزارش وب‌‎سایت ستاد حقوق بشر، وی نقش کشورهای اسلامی و کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد‌ها و سمن‌ها را در حمایت از مردم غزه مورد توجه قرار داد و گفت: کشورهای اسلامی و غیرمتعهدها باید اقدامی عاجل و راه‌کاری جدای از سازمان ملل در پیش بگیرند و با تحریم‌های نفتی و اقتصادی، رژیم صهیونیستی را تحت فشار بگذارند؛ رژیم صهیونیستی باید بداند جنایت‌هایش علیه مردم غزه و لبنان بی‌پاسخ نمی‌ماند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *