لبنان زیر آتش؛ شورای امنیت به‌دنبال حفاظت از نیرو‌های یونیفل

10:11 - 24 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۵۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
لبنان زیر آتش؛ شورای امنیت به‌دنبال حفاظت از نیرو‌های یونیفل
شورای امنیت درحالی خواستار محافظت از نیرو‌های یونیفل شده، که دربیانیه خود به بحران اصلی، یعنی هدف قرار گرفتن غیرنظامیان لبنانی اشاره‌ای نکرده است.

خبرگزاری میزان - لبنان خواستار پاسخگویی در قبال حمله‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی به این کشور و نیرو‌های یونیفل مستقر در جنوب لبنان است.

ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان طی بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به حمله‌های عمدی به نیرو‌های موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) در جنوب لبنان شده و اعلام کردند که چنین اقدام‌هایی نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی بوده و باید متوقف شود. 

این بیانیه پس از بیانیه گسترده‌تری ازسوی دست‌کم ۴۰ کشور منتشر شد؛ این کشور‌ها حمایت کامل خود را از نیرو‌های یونیفل در جنوب لبنان اعلام کرده بودند.

این بیانیه پس از مجروح شدن ۵ پرسنل یونیفل در حمله‌های رژیم صهیونیستی در طول ۴۸ ساعت منتشر شد.

نماینده دائمی لبنان در سازمان ملل با دستور عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه موقت این کشور، در پاسخ به حمله‌های مداوم رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های یونیفل در جنوب لبنان، شکایتی رسمی به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

لبنان زیر آتش؛ شورای امنیت به‌دنبال حفاظت از نیرو‌های یونیفل

رژیم اشغالگر صهیونیستی پیش‌تر خواستار خروج یونیفل از جنوب لبنان شده بود. 

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل (UNSC) نیز حمایت خود را از نیرو‌های یونیفل در جنوب لبنان اعلام کرد.

 

شورای امنیت به حمله‌ها به غیرنظامیان لبنانی اشاره نکرد

شورای ۱۵ عضوی در بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۲۳ مهر که به‌طور مشخص به رژیم صهیونیستی اشاره نکرد، از همه طرف‌ها خواست تا به ایمنی و امنیت کارکنان و اماکن یونیفل احترام بگذارند.

در این بیانیه آمده است: نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل و اماکن سازمان ملل هرگز نباید هدف حمله قرار گیرند. آن‌ها بر حمایت خود از یونیفل و بر نقش آن در مقابله با بی‌ثباتی تاکید کردند.

این بیانیه درحالی منتشر شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، لفاظی‌های خود را علیه صلح‌بان‌های سازمان ملل تشدید کرد و از آن‌ها خواست به درخواست این رژیم توجه کرده و به‌طور موقت از منطقه خارج شوند.

لبنان زیر آتش؛ شورای امنیت به‌دنبال حفاظت از نیرو‌های یونیفل

کابینه رژیم صهیونیستی از یونیفل خواسته که مواضع خود را در لبنان ترک کند، جایی که این رژیم عملیات زمینی و بمباران شدید را افزایش داده است؛ این حمله‌ها به شهادت صد‌ها نفر و آواره شدن یک چهارم جمعیت این کشور منجر شده است.

نکته مهم بیانیه شورای امنیت این است که کشور‌های عضو این شورا هیچ اشاره‌ای به تلفات غیرنظامیان لبنانی درپی حمله‌های رژیم صهیونیستی نکرده و صرفا توجه خود را به نیرو‌های یونیفل معطوف کردند. 

آمار شهدای حمله‌های رژیم صهیونیستی به لبنان

وزارت بهداشت لبنان روز دوشنبه، ۲۳ مهر اعلام کرد که تعداد شهدای حمله‌های رژیم صهیونیستی به لبنان از اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۲) به ۲ هزار و ۳۰۹ نفر و مجروحان به ۱۰ هزار و ۷۸۲ نفر افزایش یافته است.

رژیم صهیونیستی از ۲۳ سپتامبر، ۲ مهر حمله‌های هوایی گسترده‌ای را در سراسر لبنان علیه آنچه که ادعا می‌کند اهداف حزب‌الله است، انجام داده که به شهادت دست‌کم هزار و ۵۴۲ نفر، مجروح شدن بیش از ۴ هزار و ۵۵۵ نفر و آواره شدن بیش از ۱.۳۴ میلیون نفر شده است.

جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان

ناظر حقوق بشری اروپا-مدیترانه تاکید کرد که این حمله‌ها باید براساس اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی جنایت جنگی تلقی شوند. 

حمله‌های رژیم صهیونیستی شامل حمله‌های مستقیم، تصادفی یا بیش از حد است که هر یک از آن‌ها براساس اساسنامه رم، یک جنایت جنگی تمام‌عیار محسوب می‌شوند. 

لبنان زیر آتش؛ شورای امنیت به‌دنبال حفاظت از نیرو‌های یونیفل

از آنجایی که این حمله‌ها بخشی از عملیات نظامی بزرگ‌تر و عمدی است که ارتش رژیم صهیونیستی علیه مردم غیرنظامی لبنان انجام می‌دهد، حمله‌ها همچنین به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته می‌شوند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از زمان آغاز جنگ علیه لبنان همواره با نقض قوانین، کارکنان بخش امدادونجات را هدف حمله‌های خود قرار داده است. 

حمله‌های رژیم صهیونیستی به اهداف غیرنظامی، ازجمله هدف قرار دادن مراکز بهداشتی تحت حفاظت حقوق بشردوستانه بین‌المللی، جنایت علیه بشریت بوده و به‌عنوان بخشی از تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان از طریق حمله سیستماتیک و گسترده علیه غیرنظامیان لبنانی است.

انتهای پیام/


برچسب ها: لبنان یونیفل

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *