بسته جدید دولت آلمان برای تشدید سیاست‌های مهاجرتی؛ درخواست اسپانیا از آژانس مرزی اروپا

8:59 - 24 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۵۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بسته جدید دولت آلمان برای تشدید سیاست‌های مهاجرتی؛ درخواست اسپانیا از آژانس مرزی اروپا
بسته امنیتی جدید پیشنهادی دولت آلمان به پارلمان ارائه شد، اما بسیاری از نمایندگان با آن موافق نبوده و ممکن است به آن رای منفی دهند.

خبرگزاری میزان - دولت فدرال آلمان نسخه نهایی یک بسته به‌اصطلاح امنیتی را ارائه کرد که به جنبه‌های مختلف مهاجرت و سیاست امنیتی می‌پردازد. 

پیش‌نویس این قانون پیشنهاد می‌کند که دستورالعمل‌ها و قوانین سختگیرانه‌تری برای پناهندگی و شرایط اقامت در آلمان ارائه شود. این طرح همچنین مجموعه‌ای از اقدام‌های مستقیم را درمورد با امنیت، مانند معرفی کنترل شدیدتر اسلحه و اجازه دادن به افسران امنیتی مانند پلیس برای داشتن اختیار اضافی در صورت نیاز، دربرمی‌گیرد. 

متن نهایی این لایحه پس از چندین دور رایزنی که شامل جلسه‌های عمومی، اظهارات کارشناسان و چندین‌بار تبادل نظر با کمیته امور داخلی دولت بود، به بوندستاگ (مجلس سفلی آلمان) ارائه شد. 

اگر پیش‌نویس لایحه در بوندستاگ تصویب شود، برای اصلاح به بوندسرات (مجلس علیای پارلمان) آلمان ارائه خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند که بسته امنیتی ممکن است حتی از نخستین مانع رای‌گیری بوندستاگ عبور نکند و ضربه دیگری به مدیریت متزلزل اولاف شولز، صدراعظم آلمان و شرکای ائتلافی‌اش وارد کند. 

کارستن لینمن، دبیرکل حزب دموکرات مسیحی آلمان، از کاهش برنامه‌ریزی‌شده در مزایای اجتماعی برای پناهجویانی که در آلمان باقی می‌مانند، انتقاد کرد. 

بسته جدید دولت آلمان برای تشدید سیاست‌های مهاجرتی؛ درخواست اسپانیا از آژانس مرزی اروپا

یکی از موضوع‌های مورد توجه دیگر در این طرح تغییر عبارت درمورد افرادی بود که براساس مقررات دوبلین اتحادیه اروپا اخراج شده بودند. این افراد اتباع کشور‌های ثالثی هستند که قبلا در سایر نقاط اتحادیه درخواست پناهندگی داده بودند.

مقررات دوبلین تصریح می‌کند که نخستین کشور ثبت‌نام کننده باید مسئول کل فرآیند پناهندگی افراد باشد. بسیاری از پناهجویان خود را برای بررسی پناهندگی به کشور دوم (در این مورد، آلمان) برسانند.

براساس طرح دولت آلمان، قرار است در صورتی که یک کشور دیگر اتحادیه اروپا مسئول رسیدگی به درخواست پناهندگی باشد (یعنی نخستین کشوری که یک فرد مهاجر وارد آن شده)، لغو همه کمک‌های اجتماعی فرد پناهجو (در کشور دوم، یعنی آلمان) امکان‌پذیر شود.

اسپانیا از فرانتکس درخواست کمک کرد

فرناندو گراندمارلاسکا، وزیر کشور اسپانیا از آژانس مرزی اروپایی فرانتکس (Frontex) خواسته است تا برای گشت‌زنی در برخی از سواحل غرب آفریقا تلاش کند. 

توافق‌های اتحادیه اروپا با برخی از کشور‌های آفریقای غربی، با مدیریت اسپانیا، درحال حاضر پشتیبانی از آموزش و گشت‌زنی در مرز‌های دریایی را فراهم می‌کند.

مقام‌های اسپانیایی مدعی هستند که این درخواست را در تلاش برای نجات جان مهاجران مطرح کرده‌اند. 

گراندمارلاسکا خاطرنشان کرد که فرانتکس در سال ۲۰۰۶، زمانی که تعداد زیادی از مردم در حال ترک آفریقا بودند، در قلمرو این قاره فعالیت می‌کرد. او گفت که فرانتکس باید برای دریافت مجوزهای جدید به موریتانی، سنگال و گامبیا (کشورهای اصلی خروج افرادی که به جزایر قناری می‌روند) نزدیک شود.

بسته جدید دولت آلمان برای تشدید سیاست‌های مهاجرتی؛ درخواست اسپانیا از آژانس مرزی اروپا

 

وزیر کشور اسپانیا گفت که او معتقد است فرانتکس تنها زمانی می‌تواند واقعا از مرز‌های اروپا «محافظت کند» که بتواند خارج از مرز‌های اروپا نیز فعالیت کند. 

گراندمارلاسکا در جریان نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: به‌ویژه ارتقای ظرفیت آن (فرانتکس) برای اقدام در خارج از کشورازنظر مدیریت مرز مهم است.

دست‌کم ۳۱ هزار و ۲۱۵ مهاجر در سال ۲۰۲۴ به جزایر قناری رسیده‌اند. به‌گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، این رقم بیشتر از سال گذشته بوده، اما هنوز به میزان قابل توجهی کمتر از تعداد ورودی به ایتالیا (۵۲ هزار و ۱۰۸) است.

پروژه مهاجران گمشده سازمان ملل می‌گوید که از ابتدای سال میلادی تاکنون دست‌کم ۷۸۱ نفر در مسیر اقیانوس اطلس به‌سمت جزایر قناری جان خود را از دست داده‌اند. 

به‌گفته کارشناسان، تعداد واقعی می‌تواند بسیار بیشتر باشد، زیرا هیچ ثبت رسمی از اینکه چه تعدادی از مهاجران سفر دریایی خود را آغاز می‌کنند، وجود ندارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *