گفت‌وگو |

شفاعت در نزد خداوند یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه (س) است

11:39 - 23 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۳۶۲
شفاعت در نزد خداوند یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه (س) است
یک کارشناس علوم قرآنی، مقوله شفاعت نزد خداوند را به عنوان یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه (س) خواند و تامل و تفکر در رویکرد این بانوی بزرگ را مهم دانست.

خبرگزاری میزان - حضرت معصومه (س) دختر امام کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است. او برترین دختر امام کاظم (ع) دانسته شده و گفته‌اند در میان فرزندان امام کاظم (ع)، پس از امام رضا (ع) کسی هم‌پای معصومه نیست. به مناسبت وفات این بانوی بزرگوار گفت و گوی انجام شده که در قالب یک مصاحبه نوشته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد امین نخعی در گفت‌وگو با میزان درباره جایگاه حضرت معصومه (س) گفت: حرکت حضرت معصومه (س) به طرف ایران و به منظور زیارت امام رضا (ع) در جهت منافع جامعه اسلامی شکل گرفت، از این رو باید و این بانوی بزرگ را گنجی در شهر قم قلمداد کرد.

وی به زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه اشاره و بیان کرد: این زیارتنامه توسط امام رضا (ع) مطرح شده است و نکات بسیار ارزشمند در این زیارت نامه وجود دارد که نیاز است به آن توجه شود. زیارت حضرت معصومه (س) و تشرف به حرم ایشان را نباید ساده گرفت و به راحتی از کنار آن رد شد. در ابتدای این زیارت نامه خوانده می‌شود.

نخعی بخش‌هایی اززیارنامه حضرت معصومه (س) را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: در بخشی از این زیازتنامه مطرح می‌شود السلام علیک یا صفت الله. گویی یک روایت انسانی را به صورت خلاصه مطرح شده و از سلام به حضرت آدم به گونه‌ای مطرح می‌شود که از جنس عرض ارادت به غائب و از راه دور است. این سلام‌ها ادامه پیدا کرده و سلام بر نوح، ابراهیم، موسی و عیسی بیان شده و بدین ترتیب یک دور کل فرایند هدایتی که توسط انبیا آمده، شما در حضور حضرت معصومه (س) مطرح می‌کنید.

وی ادامه داد: در بخش دوم، سلام‌های مطرح شده در زیارتنامه حضرت معصومه (س) این ارادت‌ها از غائب به مخاطب تغییر می‌کند و بدین ترتیب سلام بر پیامبراسلام (ص) مطرح می‌شود وایشان را حاضر و ناظر مطرح می‌کنند از این قسمت به بعد همه سلام‌ها سلام به مخاطب حاضر است و گویی ایشان در همان حرم حضور دارند و شما به زیارت خاتم الانبیا (ص) آمده‌اید به این سلام‌ها ادامه پیدا می‌کند از حضرت امیرالمومنین (ع) تا امام زمان (عج) مطرح می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی معرفی حضرت معصومه (س) از زبان امام رضا (ع) را نکته مهم و قابل تامل دانست و تاکید کرد: امام رضا (ع) درباره زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) تاکید کردند؛ که کسی که به زیارت حضرت معصومه (ع) برود و عارف به حق ایشان باشد و حقش را بشناسد و معرفت نسبت به این بانوی بزرگوار پیدا کند، بهشت بر او واجب است.

وی تاکید کرد: هنگامی که برای زیارت به حرم حضرت فاطمه معصومه (س) می‌روید حتماً مطرح کنید که «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فإنّ لک عند الله شأن من شأن» یعنی اینکه شما جایگاه وشان خاصی را در پیشگاه خداوند داری در عین حال دختر و خواهر معصوم هستید و آنچه همه خوباند دارند شمت یکجا دارید پس شفاعت مرا در بارگاه خداوند کنید.

نخعی شناخت نسبت به حضرت فاطمه معصومه (س) را مهم خواند و تاکید کرد: شناخت و درک این بانوی بزگوارهمانگونه که امام رضا (ع) فرموده‌اند نکته‌ای مهم است که باید در آن تفکرکرد.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *