کاستی‌ها را از چشم امام رضا (ع) نبینیم

16:54 - 21 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۰۶۴
کاستی‌ها را از چشم امام رضا (ع) نبینیم
مدیرعامل سازمان موقفات استان تهران، تکریم واقفان را وظیفه‌ای خطیر خواند و از مردم خواست تا کاستی‌ها را از چشم سلطان علی بن موسی الرضا (ع) نبینند.

خبرگزاری میزان- آیین تجلیل از واقفان و ناظران حرم مطهر امام رضا (ع) با حضور جمعی از واقفان رضوی و مسئولان شنبه ۲۱ مهر ماه در سازمان موقوفات استان قدس رضوی استان تهران برگزار شد.

در این مراسم علیرضا خان محمدی مدیرعامل سازمان موقفات استان تهران و البرز در آستان قدس رضوی گفت: در سازمان موقوفات آستان قدس رضوی تهران وظیفه تکریم موقفان را بر عهده داریم و تسهیل شرایط برای وقف از جمله مقوله‌های است که آن را به جد دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: چنانچه قصوری در سازمان موقوفات آستان قدس رضوی استان تهران شکل گرفته بر عهده این حقیر است وبه دنبال رفع موانع و کمبود‌ها هستیم، پس کاستی‌ها را بر عهده بارگاه سلطان نگذارید، وظیفه ما ادب و احترام به موقوفان است.

وقف خیریه‌ای جاری

سروری عضو هیئت مدیره سازمان موقوفات آستان قدس رضوی در این جلسه گفت: انسان همواره در دنیا به دنبال جاودانگی بوده و از این رو در پی کسب یک اکسیر مسیری طولانی را پیموده است، اما اسلام این مسئله را به شکل مناسب حل کرده، خداوند انسان را موجودی جاودانه قرار داده تا به واسطه طی کردن مسیر رشد تکامل را بیابد.

وی ادامه داد: خداوند متعال دو گزینه را برای جاودانگی در نظر گرفته ابتدا شهادت و دوم گزینه وقف است. شهادت که جایگاهی ویژه و خاص دارد، اما وقف به عنوان خیریه جاری حتی پس از مرگ نیز انسان را به روشنایی راهنمایی می‌کند. در این شرایط هر واقف می‌تواند با ساخت مسجد بیمارستان و یا امورعمرانی دیگر به ایجاد خیرات بپردازیم.

سروری ابعاد و اهمیت وقف را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: وقف در جهت اجرای امور عمرانی برای جامعه و یا در راستای موقوفات آستان قدس رضوی می‌تواند خیراتی باشد که بعد از کوتاه شدن دست واقف از دنیا همچنان جاری و ساری است.

وی به سخنان امیرالمومنین (ع) در مورد وقف پرداخت و افزود: حضرت علی (ع) تاکید داشتند اسلام با عمران و آبادانی در جهت مشکل گشایی و یا ایجاد حسنات مشکلی ندارد. ایجاد صدقه با کتاب یا مسجد و یا بیمارستان که گرهی از مشکلات مردم را حل کند. کاری ارزنده و عامالمنفعه بشمار می‌رود، اما دنیا را نه برای خوشگذرانی بلکه برای ایجاد حسنات در زندگی جاودانه و اموری مانند وقف در نظر داشته باشید.

عضو هیئت مدیره سازمان موقوفات آستان قدس رضوی اشاره‌ای به جنگ صفین داشت و افزود: در جنگ صفین حدود ۱۱۰ هزار نفر کشته شدند و ۴۰ هزار نفرشان از لشکریان امام علی| (ع) بودند حضرت امیرالمومنین (ع) لشکر را در کنار قبرستان نگه داشت خطاب به مردگان نکاتی را بیان کرد و در ادامه به لشکریان گفتند: آیا می‌دانید اگر این مردگان اگربخواهند برای شما زندگان پیامی را ارسال کنند چه می‌گویند؛ قطعاً خواهند گفت که در این دنیا چیزی جز تقوا خرید نمی‌شود پس به دنبال تقوا باشید و با ایجاد وقف سرمایه‌ای ارزشمند را برای آخرت خود ذخیره کنید.

رواق زیر سطحی شیخ بهاءالدین با کمک واقفین ساخته می‌شود

دقت در اجرای نیات واقفین

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا اصغری مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاده بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، در این مراسم ضمن تاکید بر برنامه و رویکرد این سازمان گفت: افتخار سازمان موقوفات این است که در اجرای نیات واقفین دقت نظر لازم را دارد.

وی تاکید کرد: هفتمین نشسته منطقه‌ای واقفین در منطقه تهران، قم و کرج به مرکزیت تهران برگزار شد و امیدواریم که بتوانیم به عنوان حافظان امین و صادق، وقف به اجرای وظیفه بپردازیم و نیات واقعی واقفان را اجرا کنیم.

اصغری تصریح کرد: برابر با نظام راهبردی موقوفات و تکریم واقفان برنامه‌هایی برگزار شده است تا بدین ترتیب باعث اعتماد در جامعه و نهضت وقف رضوی باشیم. وقف می‌تواند بسیاری از نیاز‌های جامعه را برطرف کند در موضوعات اجتماعی فرهنگی، عمرانی و حتی فناوری و برای حرام رضوی نیز به اجرا گذاشته شود.

وی به سخنان پیامبر اکرم (ص) درباره وقف پرداخت و بیان کرد: در زمان خاتم النبیین (ص) فردی یهودی بود که به دین اسلام گروید و اموال خود را وقف کرد. پیامبر نیز این وقف را برای همه مسلمانان و در بخش زیرساختی و عمرانی به کار برد بدین ترتیب پیامبراسلام (ص) اولین وقف را در بهترین مسیر‌ها برنامه‌ریزی و اجرایی کرد. امیرالمومنین (ع) نیز بعد از حفر چاه‌ها آن‌ها را وقف می‌کرد. وقف نهادی است که خداوند آن را قرار داد و به عبارتی سنت الهی محسوب می‌شود.

اصغری به تاریخ اولین وقت در حرم رضوی اشاره و تصریح کرد: اولین اموال به صورت غیرمنقول و توسط مرحوم عقیقی در سال ۱۹۳۱ یعنی ۵۶۱ سال پیش شکل گرفت که در طی آن ۲۱ روستا وقف امام رضا (ع) شدند در این وقف نامه نیزمقوله‌های همانند اطعام زائران، روشنایی حرم و مداوای بیماران قید شده بود.

وی افزود: رابعه قهرمان نیزبه عنوان یکی از واقفان قدیمی حرم رضوی است که توسط اموالش یک باب بیمارستان تاسیس کرد و پنج مزرعه دیگر را برای تامین هزینه بیمارستان اختصاص داد. امروزه افرادی مانند محمد حسین ملک با ۶۲ هکتار زمین ایجاد به وقف بیمارستان بپرداختن و حتی موزه ملک و کتابخانه ملک در تهران همه از جمله وقف‌های شکل گرفته توسط وی است.

اصغری به برنامه‌های سازمان موقوفات آستان قدس رضوی پرداخت و بیان کرد: امروزه مدل‌های جدیدی از وقف ارائه شده در گذشته عموماً وقف‌ها به شکل زمین، مغازه و یا ویلا و ... بود، اما امروزه وقف‌هایی مانند وقف مشارکتی تعریف شده که افراد می‌توانند حتی با هزینه‌های کوچک در ایجاد پروژه‌های بزرگ و وقفی مشارکت داشته باشند.

وی بر طرح جدید حرم رضوی اشاره و تاکید کرد: هم اکنون رواق زیر سطحی شیخ بهاءالدین در حرم مطهررضوی برای واقفین مطرح شده که خوشبختانه با استقبال مواجه شده و علاقمندان به وقف می‌توانند از یک میلیون به بالا در ساخت این رواق کمک کنند. در عین حال طرح وقف وکالتی با سازو کار‌های جدید وجود دارد همچنین طرح وقف سهام نیز در دستور کار است که چنانچه نهایی شود به اجرا گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: بهترین مصداق وقف مردمی سازی و مردمی کردن کار‌های عمرانی و زیربنایی است به نحوی که می‌تواند در شکل‌گیری اقتصاد جهانی نیز تاثیر داشته باشد. وقف فرصتی برای ماندگار شدن و چشمه‌ای همیشه جاری است.
انتهای پیام/


برچسب ها: آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *