حمله به نیرو‌های یونیفل؛ تازه‌ترین نمونه نقض قوانین بین‌المللی ازسوی رژیم صهیونیستی

10:00 - 21 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۹۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمله به نیرو‌های یونیفل؛ تازه‌ترین نمونه نقض قوانین بین‌المللی ازسوی رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی که نمونه‌های زیادی را از نقض قوانین بین‌الملل و حقوق بشر در کارنامه خود دارد، طی روز‌های گذشته نیرو‌های حافظ صلح را در لبنان هدف قرار داده است.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی در طول جنگ علیه لبنان در موارد زیادی قوانین بین‌المللی را مانند آنچه در جنگ غزه دیده شده، نقض کرده است

حال در یکی از تازه‌ترین نمونه‌های نقض قوانین، رژیم صهیونیستی نیرو‌های یونیفل را هدف قرار داده است. 

سازمان ملل اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در کمتر از ۴۸ ساعت ۲ بار به نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در لبنان شلیک کرده است.

نظامیان صهیونیست روز پنج‌شنبه، ۱۹ مهر بار‌ها به‌سمت یک برج دیده‌بانی در مقر نیروی موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) شلیک کردند که در نتیجه آن ۲ نفر از این نیرو‌ها مجروح شدند؛ اشغالگران روز جمعه، ۲۰ مهر نیز بار دیگر به‌سمت یک برج دیده‌بانی تیراندازی کردند و ۲ صلحبان دیگر را مجروح کردند. 

حمله به نیرو‌های یونیفل؛ تازه‌ترین نمونه نقض قوانین بین‌المللی ازسوی رژیم صهیونیستی

تقریبا تا پیش از این شنیده نشده بود که یکی از اعضای سازمان ملل نیرو‌های حافظ صلح این سازمان را هدف قرار دهد. 

حمله به نیرو‌های یونیفل

نظامیان صهیونیست صبح روز پنج‌شنبه، ۱۹ مهر از یک تانک مرکاوا برای شلیک به یک برج دیده‌بانی متعلق به یونیفل در ناقوره (شهر کوچک مرزی در جنوب لبنان) استفاده کردند؛ مقر یونیفل از سال ۱۹۷۸ در این شهر قرار داشته است. در این حمله ۲ صلح‌بان اندونزیایی به‌طور مستقیم مورد اصابت قرار گرفتند.

سازمان ملل روز چهارشنبه، ۱۸ مهر اعلام کرده بود که ارتش رژیم صهیونیستی دوربین‌های نظارتی مقر یونیفل را به‌طور عمدی هدف تیراندازی قرار داده و از کار انداخته است. 

یونیفل روز جمعه، ۲۰ مهر نیز بیانیه دوم خود را منتشر کرد و گفت که ۲ صلح‌بان دیگر براثر وقوع ۲ انفجار در نزدیکی یک برج دیده‌بانی مجروح شدند. یکی از آن‌ها برای مداوا به بیمارستانی در شهر صور لبنان منتقل شد و دیگری در ناقوره تحت مداوا قرار گرفت. 

حمله‌های رژیم صهیونیستی ازسوی اعضای جامعه بین‌المللی ازجمله اندونزی، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ایرلند، ترکیه، اتحادیه اروپا و کانادا محکوم شد.

حمله به نیرو‌های یونیفل؛ تازه‌ترین نمونه نقض قوانین بین‌المللی ازسوی رژیم صهیونیستی

 

یونیفل چیست؟

یونیفل یک نیروی حافظ صلح در لبنان است که در ابتدا ازسوی شورای امنیت سازمان ملل در مارس ۱۹۷۸ (اسفند ۱۳۵۶) پس از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان تاسیس شد.

یونیفل برای نظارت بر خروج رژیم صهیونیستی از لبنان و بازگرداندن صلح و امنیت در منطقه تاسیس شد.

حمله به نیرو‌های یونیفل؛ تازه‌ترین نمونه نقض قوانین بین‌المللی ازسوی رژیم صهیونیستی

پس از جنگ ۳۳ روزه در لبنان میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶، که در آن هزار و ۱۰۰ لبنانی به شهادت رسیدند، متموریت یونیفل برای نظارت بر توقف درگیری‌ها و حمایت از نیرو‌های مسلح لبنان مستقر در سراسر جنوب این کشور گسترش یافت. 

حمله به نیرو‌های یونیفل؛ تازه‌ترین نمونه نقض قوانین بین‌المللی ازسوی رژیم صهیونیستی

۱۰ هزار و ۵۸ نظامی یونیفل از ۲ سپتامبر (۱۲ شهریور ۱۴۰۳) در لبنان مستقر شده‌اند. نظامیان یونیفل از شهروندان ۵۰ کشور تشکیل شده‌اند.

بیشترین تعداد نیرو‌های حافظ صلح یونیفل، یعنی هزار و ۲۳۱ نفر، شهروند اندونزی هستند. ایتالیا، هند، نپال و چین نیز تعداد زیادی نظامی در یونیفل دارند.

نیرو‌های یونیفل پیش از این هدف قرار گرفته بودند؟

از سال ۱۹۴۸ (۱۳۲۶-۱۳۲۷ شمسی) تا پایان آگوست ۲۰۲۴ (مرداد/شهریور ۱۴۰۳)، ۴ هزار و ۳۹۸ حافظ صلح سازمان ملل در ماموریت‌های سراسر جهان جان خود را از دست داده‌اند.

براساس داده‌های سازمان ملل، از این تعداد مرگ‌ومیر، هزار و ۶۲۹ مورد به‌دلیل بیماری، هزار و ۴۰۶ مورد به‌دلیل تصادف، هزار و ۱۳۰ مورد به‌دلیل اعمال مخرب و ۲۳۳ مورد به دلیل دلایل دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

یونیفل دارای خطرناک‌ترین ماموریت صلح‌بانی بوده و بیشترین تلفات را متحمل شده است. در ۴۶ سال فعالیت، ۳۳۷ صل‌حبان کشته شده‌اند. 

بیشترین تعداد تلفات حافظان صلح در یک سال در سال ۱۹۹۳ رخ داد که ۲۵۲ صل‌حبان در طول ماموریت در سومالی، بوسنی و هرزگوین، کامبوج و سایر نقاط کشته شدند.

موضع قانونی درمورد هدف قرار دادن نیرو‌های یونیفل

ناظران می‌گویند که هدف قرار دادن عمدی نیرو‌های سازمان ملل به منزله جنایت جنگی است.

در گزارشی از دیده‌بان حقوق بشر (HRW) توضیح داده شده است: براساس قوانین جنگ، کارکنان سازمان ملل، که در عملیات‌های حافظ صلح شرکت می‌کنند، ازجمله اعضای مسلح، غیرنظامی بوده و حمله‌های عمدی علیه آن‌ها و تاسیسات حافظ صلح غیرقانونی و جنایت جنگی محسوب می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر به ماده ۸ (۲) (b) (iii) اساسنامه رم استناد کرده است؛ براساس این ماده، هدف قرار دادن عمدی نیرو‌های بشردوستانه و حفظ صلح به‌عنوان جنایت جنگی تلقی می‌شود.

حمله به نیرو‌های یونیفل؛ تازه‌ترین نمونه نقض قوانین بین‌المللی ازسوی رژیم صهیونیستی

در بیانیه سازمان ملل که حمله روز پنج‌شنبه را گزارش کرد، آمده است که حمله عمدی نه‌تنها نقض قوانین بین‌المللی بوده، بلکه نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

پس از حمله روز جمعه رژیم صهیونیستی به مقر یونیفل، سازمان ملل گفت: این یک تحول جدی است و یونیفیل دوباه تاکید می‌کند که ایمنی و امنیت کارکنان و اموال سازمان ملل باید تضمین و تجاوزناپذیری اماکن سازمان ملل باید همیشه رعایت شود.

نمونه‌های قبلی هدف قرار دادن صلح‌بانان ازسوی رژیم صهیونیستی

به‌گفته کارشناسان، حادثه اخیر نخستین‌باری نبود که یونیفل مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

یک جوخه تانک رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۷ به سمت روستایی که یک پست فرماندهی یونیفل در آن قرار داشت، تیراندازی کرد و یک حافظ صلح ایرلندی کشته شد.

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۶ هم گردان فیجی یونیفل را در جنوب لبنان گلوله‌باران کرد. در این حمله بیش از ۱۲۰ غیرنظامی لبنانی به شهادت رسیده و حدود ۵۰۰ نفر مجروح شدند. ۴ نظامی سازمان ملل نیز مجروح شدند.

نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی در اواخر نوامبر ۲۰۲۳ (آبان/آذر ۱۴۰۲) هم به یک گشت یونیفل در جنوب لبنان شلیک کردند، اما به صلح‌بانان آسیبی نرسید.

یک کارشناس گفت که حمله‌های اخیر رژیم صهیونیستی به این دلیل بوده که این رژیم اشغالگر باید از موضع یونیفل در جنوب لبنان عبور کند تا به این کشور حمله کند. 

نیرو‌های یونیفل درحالی هدف قرار می‌گیرند که آن‌ها را می‌توان به‌وضوح شناسایی کرد، زیرا آن‌ها کلاه آبی برسر دارند و مواضع آن‌ها برای ارتش رژیم صهیونیستی شناخته شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *