خداییان: اشتراک‌گذاری تجربیات آمبودزمانی می‌تواند به ارتقاء نحوه رسیدگی به شکایت شهروندان از ادارات و سازمان‌های دولتی کمک کند

16:41 - 19 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۸۰۴
خداییان: اشتراک‌گذاری تجربیات آمبودزمانی می‌تواند به ارتقاء نحوه رسیدگی به شکایت شهروندان از ادارات و سازمان‌های دولتی کمک کند
رئیس سازمان بازرسی در کنفرانس علمی و عملی آمبودزمانی مسکو، گفت: اشتراک‌گذاری تجربیات آمبودزمانی کشور‌های مختلف که دارای ساختار متفاوت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متفاوت هستند، می‌تواند به ارتقاء نحوه رسیدگی به شکایات شهروندان از ادارات و سازمان‌های دولتی همچین نظارت بر حسن جریان امور در ساختار اجرایی کشور‌های عضو کمک کند.

خبرگزاری میزان - طبق گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در کنفرانس علمی و عملی آمبودزمانی که با حضور ۲۲ کشور شامل کشور‌های عضو این اتحادیه تازه تاسیس و برخی کشور‌های ناظر در شهر مسکو در حال برگزاری است، به تشریح اقدامات صورت گرفته در نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی گفت: اشتراک‌گذاری تجربیات آمبودزمانی کشور‌های مختلف که دارای ساختار متفاوت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متفاوت هستند، می‌تواند به ارتقاء نحوه رسیدگی به شکایات شهروندان از ادارات و سازمان‌های دولتی همچین نظارت بر حسن جریان امور در ساختار اجرایی کشور‌های عضو کمک کند.

خداییان، اظهار کرد: در گفتمان غالب امروز دنیا، بشریت به دنبال توسعه و بهبود رفاه زندگی در جامعه است که دستیابی به آن مستلزم تعیین و تامین حقوق بشر در سطح دنیا و حقوق شهروندی در سطح کشور‌ها است. از سوی دیگر یکی از اجزاء مهم توسعه و رفاه اجتماعی را تأمین و ارتقاء سلامت آحاد جامعه می‌دانند به نحوی که این امر به عنوان محور توسعه پایدار شناخته شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: بنابراین سلامت و حقوق بشر دو مفهوم به هم پیوسته و مرتبط برای دستیابی به یک جامعه ایده‌آل از منظر توسعه همه‌جانبه و پایدار در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درک می‌شود. در همین ارتباط یکی از تعاریف غالب و اساسی ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت این است که سلامت را تعریف می‌کند. به زیستن، رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است نه فقط نبود بیماری و نقص عضو.

وی با انتقاد از رفتار‌های تبعیض آمیز دولت آمریکا در برخورد با کشور‌های مختلف در حوزه سلامت، گفت: امروزه با وجود اینکه جامعه میانی برای بهداشت و درمان اهمیت زیادی قائل شده است و سازمانی تحت عنوان سازمان بهداشت جهانی بر این امر نظارت دارد، لیکن متأسفانه کشور آمریکا در اعمال تحریم‌های ظالمانه بر برخی از کشور‌ها از جمله ایران به سلامت افراد نیز برخورد سیاسی نموده و از واردات دارو و تجهیزات پزشکی که به سلامت مردم مرتبط است، جلوگیری می‌کند. به نحوی که در سال‌های شروع بیماری کرونا، از واردات واکسن به کشور ایران جلوگیری کرده و کشور ایران برای مبارزه با آن بیماری خطرناک واکسن داخلی ساخت.

خداییان، تصریح کرد: بنابراین مبارزه با تبعیض در این خصوص در سطح جامعه جهانی ضروری است. هم اکنون همه مردم جهان شاهد هستند که در لبنان و فلسطین بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها مورد حمله رژیم صهیونیستی اسرائیل هستند، حتی مراکز مربوط به صلیب سرخ جهانی نیز مورد حمله قرار می‌گیرند، اما شورای امنیت سازمان ملل متحد در این خصوص اقدامی انجام نمی‌دهد. فلذا پیشنهاد می‌شود که چنین اقدامات ضد حقوق بشری توسط آمبودزمان‌های اوراسیا محکوم شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این نشست به تشریح جایگاه سلامت در ایران پرداخت و گفت: در کشور ایران به موضوع سلامت و بهداشت جسمی، روحی و روانی مردم اهمیت زیادی داده می‌شود. در اصل بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده است: برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و ... حقی است همگانی و دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمد‌های عمومی و درآمد حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های حقوقی را برای یک یک افراد کشور تامین نماید.

وی افزود: همچنین رهبر انقلاب اسلامی ایران (مدظله العالی) سیاست‌های کلی نظام سلامت را تصویب و ابلاغ نموده و کلیه مراجع تقنینی، اجرایی و قضایی مکلف به رعایت این سیاست‌ها بوده و مقررات مغایر با این سیاست‌ها قابل اعتنا نمی‌باشند. از جمله این سیاست‌ها عبارتند از: ۱- ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی، توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه ٢- تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت جوانب زیر؛۲-۱ اولویت پیشگری بر درمان۲-۲ روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی ۳-٢کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی۴-٢تهیه پیوست سلامت برای طرح کلان توسعه‌ای ۵-٢ ارتقاء شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی ۶-٢ اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش، نظارت و ارزیابی برای حمایت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست‌های کلی.

خداییان، بیان کرد: در اجرای این سیاست‌ها قانونگذار مقرر کرده است که: اولا- دولت مکلف به پوشش بیمه‌های سلامت همگانی برای کلیه آحاد جمعیت کشور ایران به میزان صددرصد است. ثانیاً- وزارت بهداشت مکلف است برای همه مردم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل داده و آن را رصد نماید. ثالثاً- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور سیاستگذاری‌های اجرایی، برنامه‌ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت را انجام می‌دهد و ترتیبی اتخاذ می‌کند که خدمات بهداشتی و درمانی از طریق واحد‌های بخش‌های دولتی- عمومی و نیمه دولتی و خصوصی در فضای رقابتی ایجاد شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد: لذا امروزه بهداشت و درمان در کشور جمهوری اسلامی ایران در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد که علاوه بر تامین نیاز‌های بهداشت و درمان اتباع کشور، بیش از ۸ میلیون مهاجر در کشور ایران از امکانات بهداشتی و درمانی همانند سایر ایرانیان برخوردار هستند.

وی با اشاره به نقش نظارتی سازمان بازرسی در اجرای سیاست‌های نظام سلامت کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور در جمهوری اسلامی ایران وظیفه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام در امر بهداشت و درمان و قوانین و مقررات بالا دستی را بر عهده دارد. خوشبختانه هم اکنون در کلیه نقاط کشور، مراکز بهداشت حضور دارند. زنان باردار در دوران بارداری، بطور کامل تحت پوشش بیمه رایگان این مراکز قرار داشته و برای آن‌ها پرونده سلامت و نظارت تشکیل می‌شود.

وی افزود: واکسیناسیون مردم در مقابل بیماری‌های واگیردار کاملاً رایگان و عمومی است. امروزه بسیاری از عمل‌های جراحی، با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا از راه دور انجام می‌شود.

خداییان، خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، بیش از ٩٩ درصد از دارو‌های مورد نیاز در داخل کشور تامین می‌شود. امروزه در ایران توریسم درمانی راه اندازی شده و بیماران بسیاری از کشور‌ها در ایران معالجه می‌شوند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: لذا در برنامه‌ریزی‌های سالانه کشور، از کلیه مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور توسط بازرسان این سازمان بازرسی به عمل آمده و چنانچه هر یک از این مراکز به وظایف قانونی خود عمل نکنند با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.

وی به اقدامات نظارتی این سازمان در حوزه بهداشت و درمان هم اشاره کرده و گفت: گزارش هیات‌های بازرسی این سازمان به ریاست محترم جمهور، وزرا و سایر مسئولان ارسال می‌شود و چنانچه فرد یا افرادی از قانون تخلف کنند به مراجع ذیصلاح قضایی و اداری معرفی می‌شوند، به نحوی که در سال گذشته تعداد ۵۴ نامه هشداری پیشگیرانه به دستگاه‌های حوزه سلامت، ۴ گزارش استحضاری برای ریاست محترم جمهور، ۸ فقره گزارش کیفری، ۸ فقره گزارش تعقیب اداری و ٣١٨ پیشنهاد جهت اصلاح امور و جلوگیری از تخلفات و انحرافات آتی به دستگاه‌های حوزه سلامت ارسال شده است.

خداییان، اظهار کرد: این سازمان از مراکز نگهداری معلولان، بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها و درمانگاه‌ها بازدید میدانی به عمل آورده یا بیماران و همراهان بیماران، پرستاران و پزشکان مذاکره و چنانچه هر یک از آن‌ها شکایتی از طرز کار مسئولان امر داشته باشند بصورت فوق‌العاده پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اقدام دیگر این سازمان نظارت بر سلامت و استاندارد بودن مواد غذایی، میوه‌ها و سبزیجات مورد مصرف مردم است تا در تولید آن‌ها موازین بهداشتی و استاندارد‌ها رعایت گردد.

وی گفت: همچنین نظارت بر موازین زیست محیطی از قبیل هوا، آب و خاک بر عهده این سازمان است و بر دستگاه‌های متولی این امور نظارت داشته و بازرسی‌های سالانه را انجام می‌دهد. همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به همکاری با سازمان بازرسی کل کشور در این خصوص هستند.

خداییان، تصریح کرد: امیدوارم جهان به مسیری سیر نماید که جهانی عاری از تبعیض در امر بهداشت و درمان داشته باشیم و شاهد مرگ افراد نباشیم که از شدت فقر و عدم دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی صورت می‌گیرد.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *