توسعه فناوری در صنایع کشور چگونه رقم می‌خورد؟

10:13 - 19 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۷۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
توسعه فناوری در صنایع کشور چگونه رقم می‌خورد؟
نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله توسعه فناوری یکی از بخش‌های اصلی برنامه هفتم توسعه است، گفت: حذف موانعی مانند حق بیمه قرارداد از سر راه توسعه دانش‌بنیان‌ها و تخصیص منابع توسعه‌ای باعث توسعه فناوری در صنعت و همکاری تکنولوژی‌محور بین صنعت و دانش‌بنیان‌ها می‌شود.

ولی اله بیاتی، نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با میزان با اشاره به اینکه حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تقویت این شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و به گسترش اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان منجر می‌شود، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بستری برای استفاده از توان متخصصان داخلی و جوانان تعریف شده است.

به گفته سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس، این شرکت‌ها بر پایه علم و دانش گسترش می‌یابند و بسترساز دسترسی کشور به فناوری‌های روز می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دنیای امروز شرایط خاص خودش را دارد و فناوری در آن حرف اول را می‌زند، گفت: باید بستری برای فعالیت جوانان و متخصصان در کشور به وجود بیاوریم به‌نحوی‌که زمینه برای خلاقیت و نوآوری فراهم شود. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در دسترسی کشور به فناوری‌های روز دنیا موثر باشند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه چارچوب‌های قانونی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و ایجاد بستری برای فعالیت آن‌ها در قانون برنامه هفتم توسعه مشخص شده است، تصریح کرد: فقط نیاز به عزم جدی دولت برای اجرای بند‌های این برنامه داریم.

وی افزود: وزرا، معاونین و دیگر مسئولان در بدنه دولت باید به موضوع دانش‌بنیان‌ها و اجرای بند‌های قانون برنامه هفتم توسعه در بخش علم و فناوری اهتمام داشته باشند.

به گفته بیاتی از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش سهم در کیک اقتصادی کشور می‌توانیم به کاهش وابستگی کشور به دیگران در حوزه فناوری مبادرت کنیم و در نهایت به صادرات نیز بپردازیم.

این نماینده مجلس به آخرین بخش نقشه راه علم و فناوری در قانون برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: این بند درباره ارائه مشوق توسعه فناوری در صنعت و ایجاد فضای همکاری مثبت بین دانش‌بنیان‌ها و صنعت ذیل کارگروه تولید بار اول معاونت علمی است و به همین دلیل، اجرای آن ضرورت دارد.

بیاتی در ادامه افزود: این بند در راستای کمک به دانش‌بنیان‌ها و محصولاتی که در این شرکت‌ها تولید می‌شود، مصوب شده و می‌تواند در زمینه از بین بردن خلاء موجود ارتباط بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با صنایع و بخش‌های مختلف تولید موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه بخش‌های مختلف اقتصادی کشور همچنان سنتی باقی مانده‌اند و به فناوری‌های روز دنیا دست نیافته‌ایم، اظهار کرد: به‌طور مثال، در حوزه کشاورزی و دامپروری هنوز از روند‌های قدیمی استفاده می‌کنیم. نیاز است در این بخش‌ها به فناوری‌های روز دنیا مجهز شویم و از توان دانش‌بنیان‌ها بهره ببریم.

بیاتی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه باید برای اجرای مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر تخصیص مالیات صادرات محصولات خام و نیمه‌خام به معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی اقدامات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *