اقدامات دادگستری استان لرستان به منظور افزایش بهره‌وری نیروی انسانی/ بیش از ۶ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در ۶ ماهه نخست سال جاری برگزار شد

9:46 - 18 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۵۳۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اقدامات دادگستری استان لرستان به منظور افزایش بهره‌وری نیروی انسانی/ بیش از ۶ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در ۶ ماهه نخست سال جاری برگزار شد
دادگستری استان لرستان در ۶ ماهه نخست سال جاری برنامه‌های آموزشی مناسبی را به منظور آموزش و ارتقای دانش علمی کارکنان خود برگزار کرده است. در همین راستا در ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۶ هزار نفر ساعت آموزش برای کارکنان قضایی و اداری این استان برگزار شده است.

خبرگزاری میزان- پیشرفت و توسعه سازمان‌ها و موسسات، در گرو ارتقای سطح دانش، بینش، مهارت و رفتار منابع انسانی است و هر سازمانی برای رسیدن به اهداف مشخص شده خود نیازمند آن است که کادری از نیرو‌های لایق و کارآمد در اختیار داشته باشد.

افرادی که به خدمت سازمان در می‌آیند، علاوه بر داشتن معلومات قبلی خود نیاز دارند تا دانش و مهارت‌های لازم برای انجام درست وظایفی که به آن‌ها محول می‌شود را به دست آورند.

از آنجا که آموزش کارمندان بر مهارت‌های مورد نیاز در انجام درست کار تاکید دارد؛ بنابراین یکی از وظایف اصلی و حیاتی در هر سازمان، آموزش کارکنان است.

نخستین گام برای آموزش کارکنان تعیین نیاز‌های آموزشی است که باید در برنامه‌های آموزشی گنجانده شود. نیازسنجی آموزشی به سازمان کمک می‌کند تا سطوح دانش و مهارت اعضای خود را آزمایش کند و آن را برای تدوین یک برنامه آموزشی با هدف افزایش مهارت و دانش به کار گیرد.

آموزش و بهسازی نیروی انسانی، بینش و بصیرت عمیق‌تر، دانش و معرفت بالاتر و توانایی و مهارت بیشتر کارکنان را در سازمان موجب می‌شود.

تاکیدات سند تحول قوه قضاییه بر آنوزش و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی

بر همین اساس در سند تحول و تعالی قوه قضاییه نیز به آموزش و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی اععم از قضایی و غیرقضایی تاکید شده است. 

در بند ششم از مبحث دوم سند تحول و تعالی قوه قضاییه آمده است:

تدوین و اجرای نظام آموزش و توانمندسازی منابع انسانی به تفکیک مدیران، قضات و کارکنان قوه قضاییه با تأکید بر ایجاد انگیزه برای یادگیری و ارتقای عملکرد به جای ارائه صرف برنامه‌های آموزشی با استقرار نظام‌هایی از جمله نظام جبران خدمات عملکردمحور و با رعایت ملاحظات زیر:

- بازطراحی الگوی نیازسنجی آموزشی متناسب با شایستگی‌های شغلی تعیین شده در مدل شایستگی مدیران، قضات و کارکنان

- تعیین اهداف و نتایج مورد انتظار از برگزاری دوره آموزشی با تاکید بر توسعه دانش‌های کاربردی
- تدوین محتوا و روش‌های مناسب آموزشی
- اجرای دوره‌های کارآموزی «کارگاه محور» و تقدیر از اساتید برتر دوره‌های کارآموزی

- تربیت قضات تخصصی با تأکید بر دانش‌های کاربردی در موضوعات اولویت‌دار از جمله خانواده، اقتصاد، رسانه، اداری، نظامی و فناوری‌های نوین و تدوین محتوا‌های آموزشی علمی و عملی متناسب با نیاز‌های شغلی
- اجرای دوره‌های آموزشی تخصصی ضمن خدمت با اولویت قضات دادگاه‌های حقوقی و خانواده
- طراحی و اجرای دوره‌های مهارت افزایی مانند انشاء رأی، مهارت‌های ارتباطی، مدیریت پرونده، مدیریت ادله، دستور نویسی، روش‌های صلح و سازش و فصل خصومت و به کارگیری فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در امور قضایی
- بازطراحی و بهبود نظام ارزشیابی و اعمال نتایج در زیرنظام‌های منابع انسانی
- استفاده از روش‌های نوین آموزشی و تغییر موقعیت‌های یادگیری و ایجاد فرصت‌های یادگیری جدید (مربیگری)
- تسهیل دسترسی منابع انسانی به خدمات آموزشی به صورت رقابتی و غیرانحصاری و با رویکرد «خریدخدمات» از مراکز آموزشی و پژوهشی دارای صلاحیت به جای «تصدیگری» (معاونت منابع انسانی وامور فرهنگی، دادگستری استان‌ها- میان‌مدت) 

به اذعان بسیاری از صاحب نظران، آموزش و کمک به ارتقای دانش کارکنان نقش مهمی در افزایش بهره‌وری و کارایی آنان دارد. از این رو دستگاه قضایی استان لرستان تلاش دارد با آموزش نیرو‌های خود بهره‌وری آنان را به حداکثر برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در این رابطه و در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: دادگستری استان به منظور ارتقا و به روز شدن دانش کارکنان خود در طول سال برنامه‌های آموزشی مختلفی را برای کارکنان خود اجرا می‌کند.

وی افزود: تلاش داریم از طریق این آموزش‌های مهارت‌های همکاران‌مان در زمینه‌های مختلف از قبیل مسائل حقوقی و نحوه ارتباط موثر و مفید با مراجعان و ... افزایش دهیم.

اقدامات دادگستری استان لرستان به منظور افزایش بهره‌وری نیروی انسانی/ بیش از ۶ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در ۶ ماهه نخست سال جاری برگزار شد

برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در دادگستری لرستان

رئیس کل دادگستری استان لرستان تصریح کرد: در همین راستا از آغاز سال جاری تا کنون دوره‌های آموزشی بررسی نحوه اجرای احکام مدنی، آیین دادرسی خانواده، آشنایی با سامانه سمپ، راهکار‌های غلبه بر اطاله دادرسی، آشنایی با دادرسی الکترونیک و الزامات اجرای آن، آشنایی با انواع موادمخدر و روان‌گردان، نحوه رسیدگی به جرایم پزشکی، جرم‌شناسی زندان، اصول حاکم بر اسناد تجاری، بیمه‌های مسئولیت، حقوق وقف، آشنایی با جرم پولشویی و نحوه رسیدگی به آن و دوره مدیریت خشم به همت دادگستری استان لرستان برگزار شده است.

شرکت  ۷۰۰ نفر از کارکنان دادگستری لرستان در دوره‌های آموزشی

وی ادامه داد: در مجموع ۷۰۰ نفر از کارکنان قضایی و اداری دادگستری استان به صورت حضوری و مجازی در این دوره‌ها شرکت کردند.

اقدامات دادگستری استان لرستان به منظور افزایش بهره‌وری نیروی انسانی/ بیش از ۶ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در ۶ ماهه نخست سال جاری برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری اضافه کرد: این دوره‌های آموزشی طی ۱۵ عنوان و با حضور اساتید و کارشناسان مجرب برگزار شد.

بیش از ۶ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در ۶ ماهه نخست سال جاری در دادگستری لرستان برگزار شد

وی تاکید کرد: با تدابیری که اندیشیده شد در ۶ ماهه نخست سال جاری ۶ هزار و ۷۴ نفر ساعت آموزش حول محور‌های پیش گفته برای کارکنان دادگستری استان برگزار شد.

اقدامات دادگستری استان لرستان به منظور افزایش بهره‌وری نیروی انسانی/ بیش از ۶ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در ۶ ماهه نخست سال جاری برگزار شد

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی استان آموزش و مهارت‌افزایی کارکنان خود را همواره در دستور کار داشته است، گفت: در جهت ارتقا سطح دانش، مهارت و تقویت بنیه علمی و عملی کارکنان اداری و خصوصا قضایی به عنوان مرجع و متولی اصلی اجرای عدالت و ضرورت استمرار و پیوستگی برگزاری دوره‌های آموزشی بدو خدمت و ضمن خدمت در نیمه دوم سال جاری در دادگستری استان ادامه خواهد داشت.  

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *