دانستنی‌های حقوقی

امکان انتقال ملک وقفی

17:42 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۴۸۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
امکان انتقال ملک وقفی
اصل بر منع نقل و انتقال ملک وقفی است و پذیرش حقوق اشخاص در املاک وقفی، در محدوده ماده ۱۳ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف (راجع به تفویض حق تملک اعیان) و نیز تبصره ۲ از ماده واحده قانون ابطال اسناد و رقبات (ناشی از حقوق نسقی) امکان پذیر می‌باشد.

خبرگزاری میزان- اصل بر منع نقل و انتقال ملک وقفی است و پذیرش حقوق اشخاص در املاک وقفی، در محدوده ماده ۱۳ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف (راجع به تفویض حق تملک اعیان) و نیز تبصره ۲ از ماده واحده قانون ابطال اسناد و رقبات (ناشی از حقوق نسقی) امکان پذیر می‌باشد.

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی اقای ف. ش. بطرفیت ۱- ن. پ. ۲- م. م. لسل با تصدی اوقاف شهرستان بهارستان ۳- اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بهارستان نسبت به دادنامه شماره ۱۵۶۲- ۱۴۰۰ مورخ ۲۴/۸/۱۴۰۰ صادره از شعبه ۷ دادگاه عمومی حقوقی بهارستان که به موجب ان قرار عدم استماع دعوی تجدیدنظرخواه مبنی بر ابطال قرارداد اجاره ۱۲۴۹- ۶۸ مورخ ۹۴/۹/۱۷ و خسارت دادرسی صادر و اعلام شده است. با توجه به ملاحظه اوراق و محتویات پرونده امر خاصه لوایح تقدیمی اصحاب دعوی انچرا که شایان ذکر است. انکه مطابق صراحت مقررات ماده ۵۵ از قانون مدنی اصل بر منع نقل و انتقال ملک وقفی است.

چه انکه بر خلاف املاک غیر وقفی که مطابق ماده ۲۲۳ از قانون یاد شده اصل بر صحت نقل و انتقال است. از طرفی پذیرش حقوق اشخاص ناظر به املاک وقفی متاثر از ماده ۱۳ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف راجع به تفویض حق تملک اعیان و نیز تبصره ۲ از ماده واحده قانون ابطال اسناد و رقبات ناشی از حقوق نسقی می‌باشد؛ که با رجوع به پرونده امر گرچه تجدیدنظرخواه بشرح لایحه تقدیمی در مرحله تجدیدنظر مدعی خرید حق نسق زراعی متعلقه به اقای غ. ع. می‌باشد. لیکن با مداقه در تقدیمی خواهان بدوی در مرحله نخست دادرسی مدرکیه‌ای در این زمینه به پیوست دادخواست اولیه ابراز نگردید؛

لذا با وصف مراتب فوق تجدیدنظرخواهی وارد نمی‌باشد. زیرا دادنامه تجدیدنظرخواسته بر اساس محتویات پرونده و دلایل و مدارک ابرازی صحیحاً و مطابق مقررات قانونی و خالی از هرگونه اشکال صادر شده وتجدیدنظرخواه در این مرحله از رسیدگی دلیل یا مدرک قانع کننده و محکمه پسندی که نقض و بی اعتباری دادنامه معترض عنه را ایجاب کند ابراز ننموده و لایحه اعتراضیه متضمن جهت موجه نیست و تجدیدنظرخواهی با هیچیک از شقوق ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد؛ لذا دادگاه ادعای تجدیدنظرخواه را وارد و محمول بر صحت تشخیص نداده دادنامه مورد اعتراض را منطبق با مقررات و اصول دادرسی می‌داند مستندا به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد درخواست تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته را عینا تایید می‌نماید. رای صادره قطعی است.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *