گفت‌وگو|

ارائه ۲۰ هزار مشاوره تلفنی رایگان از طریق سامانه ۱۲۹ دادگستری استان فارس

11:05 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۳۱۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
ارائه ۲۰ هزار مشاوره تلفنی رایگان از طریق سامانه ۱۲۹ دادگستری استان فارس
 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۲۰ هزار تماس با مرکز مشاوره تلفنی رایگان ۱۲۹ گرفته شده است.  

خبرگزاری میزان- حسن عبدلیان پور، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه(پنجم تیرماه) در گفت‌وگو با میزان، درباره سامانه ۱۲۹ گفت: ۱۲۹ سامانه‌ای است که برپایه پاسخگویی و مشاوره حقوقی درکشور شکل گرفته است. این سامانه برپایه مشاوره تلفنی بوده و هدف از آن ارائه خدمت تلفنی وکلا به صورت معاضدتی است.

وی با بیان اینکه این سامانه در تمامی استان‌های کشور جز یک استان توسعه و راه اندازی شده است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۸۹ هزار تماس با سامانه برقرار شده که شامل ۶۷۰ هزار دقیقه مشاوره حقوقی تلفنی بود. ضمن اینکه این آمار موارد مشاوره حضوری در مراکز استانی را شامل نمی‌شود.

ارائه ۲۰ هزار مشاوره تلفنی رایگان از طریق سامانه ۱۲۹ دادگستری استان فارس

رفع مشکلات حقوقی و قضایی مردم و از سوی دیگر ارتقا و افزایش دانش حقوقی آن‌ها همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان عالی‌رتبه قضایی کشور بوده و هست که در این راستا اقدامات مهمی از جمله راه اندازی سامانه ۱۲۹ از سال ۸۴ صورت گرفته است تا مردم با دسترسی به این سامانه بتوانند دعاوی حقوقی و کیفری خود را حل کنند و همچنین اگر سوالاتی در زمینه‌های مرتبط داشتند از طریق این سامانه و قضات مجربی که در آن پاسخگو هستند، مطرح کنند.

دادگستری فارس با دارا بودن حوزه های قضایی گسترده در سطح این استان پهناور، برای قادر بودن به پاسخگویی نیازهای حقوقی و قضایی همه مراجعان، از این سامانه مهم و تاثیرگذار بهره می‌گیرد. 

ارائه ۲۰ هزار مشاوره تلفنی رایگان از طریق سامانه ۱۲۹ دادگستری استان فارس

علی فاتحی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به ۱۹۰ تماس در روز با سامانه ۱۲۹، اظهار کرد: این سامانه تحت نظارت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با ارائه مشاوره تلفنی رایگان توسط کارشناسان و وکلای مجرب و همچنین پخش پیام‌های صوتی حقوقی و روانشناختی درخصوص قراردادها، املاک، خودرو، چک، ارثیه، طلاق، فرزندپروری، افسردگی مشغول خدمت رسانی به مردم است.

۱۶ هزار تماس جهت دریافت مشاوره در زمینه‌های مختلف حقوقی بوده است

وی افزود: از ۲۰ هزار تماس گرفته شده نزدیک به ۴ هزار تماس جهت دریافت مشاوره روانشناسی و میزان ۱۶ هزار تماس نیز جهت دریافت مشاوره در زمینه‌های مختلف حقوقی بوده است و امیدواریم به زودی با فراهم شدن امکانات بیشتر و بهره‌مندی از تمام خطوط مرکز (۲۸ خط)، بتوانیم با حضور ۵۰ کارشناس، ارائه خدمات حقوقی و روانشناسی را توسعه و افزایش دهیم.

مردم بیشتر در چه موضوعاتی تقاضای مشاوره دارند؟ 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: با توجه به آمار ثبت شده؛ مسائل امور حقوق خانواده نظیر طلاق، مهریه، نفقه، ملاقات و حضانت فرزند، مسائل حوزه حقوق املاک و قراداد‌ها از جمله اجاره نامه، ابطال و فسخ مبایعه نامه و مطالبات چک و سفته و مسائل حوزه جزایی و کیفری همچون سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تخلفات راهنمایی و رانندگی، توهین و فحاشی، از بیشترین موضوعاتی بوده که مردم در این زمینه‌ها تقاضای مشاوره داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: 

پاسخگویی و در بین مردم بودن از اولویت‌های عدلیه/انصراف ۷ هزار نفر از تشکیل پرونده قضایی بعد از تماس با سامانه مشاوره حقوقی ۱۲۹ در استان فارس

 ۷۰ درصد تماس گیرندگان دارای پرونده در محاکم قضایی بودند

وی ادامه داد: ۶۰ درصد تماس گیرندگان خانم و ۷۰ درصد تماس گیرندگان دارای پرونده در محاکم قضایی بوده اند که بنا به رسالت این مرکز در ارائه خدمات مشاوره‌ای معاضدتی و نقش آن در کاهش پرونده‌های ورودی، بیش از ۲ هزار نفر که درصدد تشکیل پرونده با موضوعات مختلف بوده‌اند، با راهنمایی‌های انجام شده یا از شکایت خود منصرف شده‌اند یا مسیر قانونی اشتباه طرح دعوی را اصلاح کرده‌اند بطوری که بر اساس آمار در بازه زمانی ۶ ماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال قبل حدود ۲.۲ درصد از دادخواست‌ها و شکواییه‌ها تصحیح شده و به نحو صحیح مطرح شده و منجر به کاهش صدور اخطاریه‌های رفع نقص از ناحیه محاکم قضایی و همچنین کاهش صدور قرار‌های ابطال دادخواست و رد دادخواست شده است.

ارائه خدمات مشاوره‌ای روانشناختی

فاتحی با اشاره به خدمات مشاوره‌ای روانشناختی، خاطرنشان شد: برخی از پرونده‌ها ریشه در ناهنجاری‌های اجتماعی، رفتار‌های نامناسب و عدم تعادل روحی و روانی دارد، از همین رو این مرکز با بهرمندی از ظرفیت روانشناسان متخصص و باتجربه، مشاوره‌های مناسب را که عمدتاً در زمینه اختلافات خانوادگی و زندگی مشترک یا تنش‌های روحی، روانی و افسردگی بعداز آن است، ارائه می‌کنند و حتی در صورت نیاز جهت بهبودی تحت درمان قرار می‌گیرند.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس افزود: سامانه ۱۲۹ در موضوعات روانشناختی، تعامل و همکاری خوبی با سایر سامانه‌های تخصصی ازجمله اورژانس اجتماعی و صدای مشاور (سامانه‌های ۱۲۳ و ۱۴۸۰) دارد.

بناست در تمام ساعات شبانه روز پاسخگویی انجام شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از ظرفیت سامانه ۱۲۹ در دسترس است و فقط پاسخگویی در ساعات اداری امکان پذیر است، تاکید کرد: به منظور افزایش بهره وری این سامانه، بناست به زودی با استفاده از هوش مصنوعی با تشخیص موضوع تماس‌های دریافتی، در تمام ساعات شبانه روز پاسخگویی انجام شود.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: سامانه 129

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *