پاسخگویی و در بین مردم بودن از اولویتهای عدلیه/انصراف ۷ هزار نفر از تشکیل پرونده قضایی بعد از تماس با سامانه مشاوره حقوقی ۱۲۹ در استان فارس
خبرگزاری میزان- رهبر انقلاب در حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریتهای دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضاییه بیان کردند و درخصوص ارتباط با مردم اینگونه فرمودند که ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.
بر همین اساس نیز رئیس عدلیه، علاوه بر اینکه شخصاً به دیدارهای مردمی میپردازد؛ به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استانها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقاتهای مستمر مردمی اهتمام داشته باشند و مسائل و مشکلات مراجعه کنندگانی که به دستگاه قضایی رجوع میکنند را بررسی و رسیدگی کنند.
از همین روست که رفع مشکلات حقوقی و قضایی مردم و از سوی دیگر ارتقا و افزایش دانش حقوقی آنها همواره یکی از دغدغههای مسئولان عالیرتبه قضایی کشور بوده و هست.
در این راستا اقدامات مهمی از جمله راه اندازی سامانه ۱۲۹ از سال ۸۴ صورت گرفته است تا مردم با دسترسی به این سامانه بتوانند دعاوی حقوقی و کیفری خود را حل کنند و همچنین اگر سوالاتی در زمینههای مرتبط داشتند از طریق این سامانه و قضات مجربی که در آن پاسخگو هستند، مطرح کنند.
خدمات این مرکز از دو طریق تماس با تلفن گویا با شمارههای (۱۲۹ و ۰۹۶۹۹ و ۰۲۱۴۱۸۰۱) و مراجعه به وب سایت مرکز (www.moshaver۱۲۹.ir) صورت میگیرد.
البته پاسخگویی به سوالات حقوقی مردم تنها به ارتباط با این سامانه تلفنی ارزشمند محدود و منحصرنشده است و برنامههایی همچون ملاقات مردمی مسئولان ارشد قضایی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، استقرار وکلا در مساجد، برگزاری جلسات ملاقات مردمی در دادگستریهای سراسر کشور و همچنین جلسات میز خدمت در حاشیه نمازهای جمعه و نیز راهپیماییهای مناسبتی بخش دیگری از این اقدامات در راستای حل مشکلات و دیدار چهره به چهره مردم با مسئولان قضایی است.
سید علیاصغر رفاهی، مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، چندی پیش در گفتگو با میزان درباره تماسهای تلفتی صورت گرفته از سوی مردم با سامانه تلفنی ۱۲۹ در آبان ماه سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: بهمنظور اطلاعرسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبهای انجامشده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفتهشده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ مراجعه میتوانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام شده در خصوص درخواستهای خود با خبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه با بیان اینکه در آبان ماه مجموعاً تعداد ۶۴۸ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان هزارو ۸۱۳ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده، گفت: شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافتکننده درخواست به متقاضیان اعلامشده است.
۱۷ هزار مشاوره تلفنی در سامانه مشاوره حقوقی و قضایی ۱۲۹ دادگستری استان فارس ارائه شد
حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارس در گفتوگو با میزان، از ارائه مشاورههای تلفنی در راستای تسهیل دسترسی مردم به کارشناسان حقوقی، خبر داد و گفت: استفاده از راهنماییهای آنان و کاهش پروندههای قضایی در دستور کار جدی دادگستری استان قرار دارد.
وی افزود: با راه اندازی سامانه ۱۲۹ در سال گذشته این سامانه در سطح استان ۱۷ هزار و ۷۴۰ مشاوره، حقوقی و قضایی را به مخاطبان ارائه کرده است.
۱۲ هزار و ۶۵۰ تماس جهت دریافت مشاوره حقوقی
حجت الاسلام والمسلمین موسوی تاکید کرد: از زمان آغاز به کار سامانه مشاوره تلفنی ۱۲۹ با احتساب میانگین ۶۰ تماس روزانه با مشاوران، تعداد ۱۲ هزار و ۶۵۰ تماس جهت دریافت مشاوره حقوقی و روانشناسی و ارائه خدمات تلفنی با این سامانه تماس گرفتند.
راهنمایی توسط کارشناسان
رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: راهنمایی و ارشاد این افراد توسط کارشناسان با محوریت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری انجام شده است.
بهرهبرداری بیش از ۴ هزار نفر از تماس گیرندگان از پیامهای از پیش ضبط شده حقوقی
وی از بهرهبرداری ۴ هزار و ۹۰ نفر از تماس گیرندگان از مطالب و پیامهای از پیش ضبط شده حقوقی در این سامانه خبر داد و افزود: تعداد یک هزار تماس نیز در بخش انتقادات و پیشنهادات توسط شهروندان ارسال و ثبت شده است.
ارتباط دو سویه با مردم سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مراجعان را تقویت میکند
حجتالاسلام والمسلمین موسوی با تأکید بر اینکه ارتباط دو سویه با مردم سرمایه اجتماعی و رضایتمندی مراجعان را تقویت میکند، اظهار امیدواری کرد: با فراهم شدن ملزومات و امکانات بیشتر و بهرهمندی از سایر خطوط مرکز، ارایه خدمات حقوقی و روانشناسی، با ۳۰ کارشناس توسعه و افزایش مییابد که این امر کیفیت ارائه خدمت در قالب این سامانه را افزایش خواهد داد.
برنامهها و خدمترسانی سامانه تلفنی ۱۲۹
رئیس کل دادگستری استان فارس در خصوص برنامهها و خدمترسانی سامانه تلفنی ۱۲۹ افزود: این سامانه از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس به منظور ارائه خدمات رایگان و با بهرمندی از ظرفیت مرکز وکلا قوه قضاییه استان، کانون وکلا دادگستری، بسیج حقوقدانان استان و کلینکهای روانشناسی جهت ارائه خدمات حقوقی و روانشناسی با انجام مشاوره تلفنی حقوقی و روانشناسی توسط کارشناسان و وکلای مجرب و همچنین مطلع از مسایل حقوقی طرحی و تدوین شد و با شنیدن مطالب از پیش ضبط شده در حوزه قراردادها، ملک و املاک، خودرو، حقوق خانواده، امورحسبی و سرپرستی، اطفال و نوجوانان و مشاهده انواع نمونه دادخواستها و درخواستهای حقوقی، لوایح و فرمهای قضای، آرای اصداری، استفتائات مراجع اعظام، آرای وحدت رویه، نظریات مشورتی قوه قضاییه، بخشنامههای قوه قضاییه به ارائه خدمت میپردازد.
ارائه خدمات معاضدتی
رئیس کل دادگستری فارس در ادامه بیان کرد: رسالت این مرکز ارائه خدمات معاضدتی است و نقش آن در کاهش پروندههای ورودی و افزایش اطلاعات حقوقی مردم غیر قابل انکار است.
بیش از ۷ هزار نفر از تماس گیرندگان پس از دریافت مشاوره از تشکیل پرونده قضایی منصرف شدند
وی با اشاره به این نکته که طبق آمارهای موجود در طی این مدت بیش از ۷ هزار نفر از تماس گیرندگان پس از دریافت مشاوره از تشکیل پرونده قضایی منصرف شده یا با راهنمایی کارشناسان سایر مسیرهای قانونی را برای احقاق حقوق خود در پیش گرفتهاند، گفت: این آمار نشان دهنده ظرفیت بالای مشاورههای تخصصی در راستای کاهش پروندههای قضایی است.
۲.۳ درصد از دادخواستها و شکواییهها تصحیح شده است
رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه به برخی از اهداف این سامانه اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار از سوی مرکز آمار و انفورماتیک دادگستری استان در بازه زمانی ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته، ۲.۳ درصد از دادخواستها و شکواییهها تصحیح شده و به نحو صحیح مطرح شده است و این اقدام منجر به کاهش صدور اخطاریههای رفع نقص از ناحیه محاکم قضایی و در نهایت سبب کاهش صدور قرارهای ابطال دادخواست و رد دادخواست شده است.
آثار مثبت ارائه مشاورههای کارشناسی از طریق سامانه تلفنی ۱۲۹
در پایان حجتالاسلام والمسلمین موسوی به یکی دیگر از آثار مثبت ارائه مشاورههای کارشناسی از طریق سامانه تلفنی ۱۲۹ اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این مشاورههای تخصصی به احیای سنت حسنه صلح و سازش و اصلاح ذاتالبین با هدایت طرفین و ارجاع آنان به مراکز صلح و سازش، داوری، شورای حل اختلاف، مصلحین قرآنی و سایر مراجع شبه قضایی کمک کرده به نحوی که اقدامات کارشناسان زمینه ساز حل و فصل و رفع اختلاف در ۷ پرونده شده است و در حال حاضر این فرایند در خصوص ۳ فقره پرونده دیگر نیز در حال انجام است.
انتهای پیام/