تداوم بحران ناپدیدشدن زنان در اروپا: راه‌اندازی دومین کارزار شناسایی ازسوی اینترپل

8:51 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۲۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تداوم بحران ناپدیدشدن زنان در اروپا: راه‌اندازی دومین کارزار شناسایی ازسوی اینترپل
تداوم نقض حقوق زنان و بی‌توجهی سازوکارهای قانونی به حقوق آن‌ها در کشورهای اروپایی، بحران‌های تهدیدکننده زندگی ازجمله ناپدیدشدن را برای زنان و دختران رقم می‌زند که سبب می‌شود پلیس کشورهای اروپایی در حل‌وفصل پرونده‌های آن با چالش‌های بزرگ و چند دهه‌ای مواجه شوند.

خبرگزاری میزان – کشورهای غربی به‌ویژه اروپایی‌ها ازجمله کشورهایی هستند که مدعی حمایت و حفاظت از حقوق زنان هستند، اما نگاهی به بحران‌های مربوط به زنان و دختران در این کشورها، نشان می‌دهد که این افراد با طیف گسترده‌ای از چالش‌های مخاطره‌آمیز در میانه بی‌توجهی سیستم عدالت کیفری به شکایت‌هایشان مواجه هستند.

خشونت خانگی، قتل، تجاوز جنسی و ناپدیدشدن از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که زنان و دختران اروپایی به شکل فزاینده‌ای با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ البته این جدال همیشه با موفقیت پایان نمی‌یابد و این موضوع در آمار روبه‌رشد قربانیان قتل زنان، خشونت خانگی و ناپدیدشده‌ها خود را نمایان می‌سازد.

بحران‌های همپوشان خشونت و قتل زنان در اروپا درسال‌های اخیر، کشور‌های این قاره را با شرایط دشوار و زنان و دختران را با چالش ناامنی مرگ‌باری مواجه کرده است.

یکی از جدی‌ترین بحران‌های یادشده، ناپدیدشدن زنان و دختران است که در موارد متعددی به قتل آن‌ها منجر می‌شود؛ سرنوشت این زنان و دختران قربانی ناپدیدشدن عمدتا مبهم باقی می‌ماند و دسترسی به عدالت برای آن‌ها بی‌معنا می‌شود.

یکی از دلایل ریشه‌ای این امر، ناکامی کشورهای اروپایی در مبارزه با صنعت پرسود قاچاق انسان است.

 

تداوم بحران ناپدیدشدن زنان در اروپا: راه‌اندازی دومین کارزار شناسایی ازسوی اینترپل

در عین حال، کشورهای مختلف در اروپا با چالش اجساد بی‌هویت و ناشناسی مواجه هستند که آن‌ها با اعتراض‌ها و انتقادهای جدی به دلیل ناکارآمدی مواجه می‌کند.

آژانس پلیس بین‌الملل (اینترپل) سه‌شنبه، ۱۷ مهر اعلام کرد که با همکاری پلیس شش کشور اروپایی در حال پیش بردن پرونده «من را شناسایی کن» (dentify Me) است.

براساس بیانیه اینترپل، این آژانس با همکاری پلیس شش کشور اروپایی در حال بازگشایی تحقیقات درباره ۴۶ زن و دختر است که در شرایط مشکوکی به قتل رسیده یا جان خود را از دست داده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر این قربانیان بین ۱۵ تا ۳۰ سال سن دارند.

یورگن استاک، دبیرکل پلیس بین‌الملل، در بیانیه یادشده اعلام کرد که هدف از این اقدام رساندن قربانیان و خانواده‌های آن‌ها به عدالت است.

تلاش برای تحقیقات درباره سرنوشت ۴۶ زن یادشده در چارچوب عملیات «من را شناسایی کن» انجام می‌شود؛ این ابتکار عمل در سال ۲۰۲۳ با همکاری بلژیک، هلند و آلمان راه‌اندازی شد و در ادامه فرانسه، ایتالیا و اسپانیا به آن پیوستند.

 

تداوم بحران ناپدیدشدن زنان در اروپا: راه‌اندازی دومین کارزار شناسایی ازسوی اینترپل

عملیات «من را شناسایی کن» در مرحله اول به دنبال روشن کردن نام و سرنوشت حدود ۲۲ زن بود که اجسادشان در طول سال‌ها پیدا شد؛ همکاری مردم با این عملیات، هزار و ۸۰۰ نکته مهم ازجمله اطلاعات منجر به شناسایی بقایای قربانیان ازجمله یک قربانی انگلیسی را ۳۱ سال پس از پیداشدن جسدش در بلژیک، درپی داشت.

تحقیقات جدید شامل ۴۶ پرونده مربوط به زنان و دخترانی می‌شود که جسد آن‌ها در دهه‌های اخیر در کشورهای مختلف اروپایی پیدا شده است؛ اینترپل برای انجام این تحقیقات و کشف پرونده‌های جدید زنان و دختران ناپدیدشده کمک خواست.

پلیس بین‌الملل در همین چارچوب مرحله دوم کارزار dentify Me را برای شناسایی زنان کشته‌شده راه‌اندازی کرد؛ پیش از این یک جفت کفش قرمز و ۲ گردنبند به شناسایی قربانی نوجوانی منجر شد که بیش از ۴۰ سال پیش در غرب فرانسه به قتل رسید.

کارشناس واحد دی‌ان‌اِی پلیس بین‌الملل در این باره گفت: افزایش مهاجرت جهانی و قاچاق انسان منجر به ناپدید شدن افراد بیشتری در خارج از کشورشان شده است؛ این زنان قربانی از بی‌عدالتی مضاعفی رنج برده‌اند؛ آن‌ها ۲ بار قربانی شده‌اند: یک‌بار از طریق یک عمل خشونت‌آمیز کشته شده‌اند و در ادامه از دسترسی به عدالت محروم مانده‌اند.

پلیس بین‌الملل همچنین از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ کارزار «من را شناسایی کن» در مکان‌ها و جمعیت‌های خاص کمک خواسته و از شخصیت‌های مشهور درخواست کرده به نمایندگی از زنان و دختران قربانی ناشناس صحبت کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *