اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
خبرگزاری میزان - هیئت وزیران در جلسات ۱۳۹۸/۷/۱۴ و ۱۴۰۰/۳/۲۳ به پیشنهاد شماره ۱۰۰/۵۷۰/ص/۹۶ مورخ ۱۳۹۶/۵/۱ وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره (۳) ماده واحده قانون انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵، اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب کرد.
اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران
شماره۹۹۳۹۶/ت۵۴۸۲۳هـ - ۱۴۰۰/۹/۲
وزارت ورزش و جوانان
ماده ۱ـ در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ کمیته بینالمللی المپیک (IOC): سازمان بینالمللی، غیر انتفاعی و غیردولتی میباشد که انجام وظایف، مسئولیتها و تعهداتی را عهدهدار است که در منشور المپیک تعیین شده است.
۲ـ کمیته: کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران (NOC) نهاد عمومی غیردولتی و غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی مستقل، با مدت فعالیت نامحدود، دارای استقلال مالی و به دور از هرگونه گرایشهای نژادی و سیاسی و بدون هرگونه تبعیض است که در چهارچوب مفاد منشور المپیک و با رعایت قوانین و مقررات جاری جمهوری اسلامی ایران فعالیت مینماید. حوزه قانونی و اختیارات کمیته، تمامی قلمرو جغرافیایی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را در بر میگیرد.
۳ـ منشور المپیک (OC): سندی که اصول اساسی و ارزشهای بنیادین جنبش المپیک را گردهم آورده و ضمن اینکه بهعنوان اساسنامه کمیته بینالمللی المپیک تلقی میگردد، حقوق متقابل و تعهدات اصلی و نیز ضوابط فعالیت سازمانهای رسمی فعال در عرصه ورزش جهان از جمله کمیتههای ملی المپیک را تبیین مینماید.
۴ـ فدراسیون بینالملل (IF): سازمان بینالمللی مستقل که عهدهدار اداره یک یا چند رشته ورزشی در جهان بوده و از سوی کمیته بینالمللی المپیک به رسمیت شناخته شده باشد.
۵ ـ شورای المپیک آسیا (OCA): سازمانی مستقل و غیردولتی که بهعنوان بالاترین مرجع ورزشی قاره، کلیه فعالیتهای ورزشی در آسیا را تحت نظارت دارد و یکی از پنج نهاد قارهای به رسمیت شناخته شده توسط کمیته بینالمللی المپیک است.
۶ ـ کنفدراسیون قارهای (CF): سازمانی مستقل و غیردولتی که به نمایندگی و تحت نظر فدراسیون بینالمللی یک رشته ورزشی، متولی اداره آن رشته در سطح قاره میباشد و از سوی فدراسیون بینالمللی مربوط و نهاد قارهای ذیربط به رسمیت شناخته میشود.
۷ـ فدراسیون ورزشی ملی (NF): نهاد عمومی غیردولتی که اداره یک یا چند رشته ورزشی را در سطح ملی عهدهدار بوده و از منظر بینالمللی، عضو فدراسیون بینالمللی ذیربط میباشد.
ماده ۲ـ اهداف و ماموریتهای کمیته به شرح زیر است:
۱ـ گسترش، ترویج و صیانت از جنبش المپیک، ترویج صلح، تعالی همهجانبه انسان، توسعه و ارتقای ورزش بانوان، حق انتخاب آزادانه رشتههای ورزشی و ترغیب اخلاق ورزشی (مطابق با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی)، مبارزه با زورافزایی (دوپینگ)، توجه مسئولانه به مسائل زیستمحیطی.
۲ـ حضور در بازیهای آسیایی، المپیک و سایر بازیهای مورد تایید کمیته بینالمللی المپیک.
ماده ۳ـ وظایف و اختیارات کمیته به شرح زیر است:
۱ـ اجرای منشور المپیک و نظارت بر اجرای قوانین بینالمللی ورزش و سایر مقررات موضوعه کمیته بینالمللی المپیک.
۲ـ هدایت و راهبری و گسترش ورزش قهرمانی در کشور مبتنی بر رویکرد علمی بهویژه از طریق بسترسازی برای رشد استعدادهای بالقوه و ارتقای تواناییهای فکری، جسمی و روانی ورزشکاران.
۳ـ گسترش ورزش همگانی بهویژه از طریق ترغیب عموم مردم به انجام فعالیتهای ورزشی و حفظ سلامتی خود.
۴ـ اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با هرگونه تبعیض، خشونت و فساد در ورزش، گسترش و ترویج اخلاق ورزشی و نیز مبارزه با پدیده زورافزایی (دوپینگ) با تاکید بر پذیرش و اجرای قوانین جهانی مبارزه با زورافزایی (دوپینگ) و همچنین محترم شمردن نقش و مسئولیتهایی که در قانون جهانی مبارزه با زورافزایی (دوپینگ) برای کمیتههای ملی المپیک در نظر گرفته شده، به صورتی که اطمینان حاصل گردد که سیاستها و قوانین، شرایط عضویت و دستورالعملهای مدیریت نتایج آزمایشات در انطباق با آن باشد.
۵ ـ حمایت از فدراسیونهای ورزشی ملی در اجرای فعالیتهایشان که بهصورت مستقل و با همکاری و هماهنگی نزدیک فدراسیونهای ورزشی بینالمللی متبوع انجام میشود.
۶ ـ نظارت بر عملکرد فدراسیونهای ورزشی ملی در انطباق با مقررات فدراسیونهای بینالمللی ورزشی.
۷ـ حفظ و گسترش ارتباطات کارآمد بینالمللی بهویژه با کمیته بینالمللی المپیک، شورای المپیک آسیا، فدراسیونهای بینالمللی، کنفدراسیونهای قاره ای، کمیتههای ملی المپیک سایر کشورها و سایر تشکلهای بینالمللی مورد تایید کمیته بینالمللی المپیک که در عرصه ورزش فعالیت مینمایند.
۸ ـ تدوین و اجرای برنامههای فرهنگی، هنری، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی با رویکرد علمی کردن ورزش و بهسازی منابع انسانی آن، از طریق تشکیل و اداره نهادهای علمی، فرهنگی و هنری مرتبط از جمله آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک و موزه المپیک.
۹ـ حمایت و پشتیبانی از دفاتر و دبیرخانههای فدراسیونهای بینالمللی، کنفدراسیونهای قارهای و سایر نهادها و فدراسیونهای بینالمللی ورزشی به رسمیت شناخته شده از سوی کمیته بینالمللی المپیک که در کشور مستقر می شوند و نیز حمایت از نمایندگان ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران در جهت کسب و حفظ کرسیهای رسمی ورزشی در عرصه بینالمللی.
۱۰ـ کمک به ارتقای سطح کمی و کیفی ورزش زنان در همه ابعاد آن در کشور.
۱۱ـ حمایت از سازمانهای عمومی و مردمی فعال در عرصه ورزش کشور بهویژه باشگاههای ورزشی، تیمهای دانشجویی، دانشآموزی و نیروهای مسلح، در حد امکانات و مقدورات کمیته.
۱۲ـ انتخاب و نامزدی شهرهای متقاضی میزبانی بازیهای المپیک و سایر رویدادهای به رسمیت شناخته شده از سوی کمیته بینالمللی المپیک، از بین شهرهای کشور. کمیته در این رابطه از حق انحصاری برخوردار است.
۱۳ـ تشکیل و اداره شرکت و بنگاههای اقتصادی مرتبط با حوزه فعالیت کمیته با رعایت قوانین مربوط و سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی، بنا به ضرورت در جهت کمک به درآمدسازی کمیته و همچنین عقد قرارداد با حامیان مالی مشروط بر اینکه درآمد حاصله منحصرا جهت انجام ماموریت، ایفای نقش، تحقق اهداف و وظایف و نیز فعالیتهایی که کمیته مطابق با مفاد منشور المپیک و اساسنامه حاضر برای آنها تشکیل شده است، مصرف شود.
۱۴ـ همکاری و ارتباط مطلوب با سازمانهای دولتی و غیردولتی که میتوانند کمیته را در نیل به اهداف و انجام وظایفش یاری نمایند.
در عین حال، این همکاری نباید به شکلی باشد که در منافات با مفاد منشور المپیک بوده و یا منجر به هرگونه دخالتی از سوی سازمانهای مزبور شود.
۱۵ـ مقابله و عدم پذیرش هرگونه فشار سیاسی، حقوقی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و تبعیض جنسیتی و نیز هرگونه درخواست و اعمال نفوذ اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمانها و گروههای دولتی و غیردولتی که در تعارض با قوانین بینالمللی ورزش و مفاد منشور المپیک قرار داشته باشد. تحت هر شرایطی، کمیته باید استقلال خود را حفظ نماید.
۱۶ـ تدوین، تالیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات و مقالات ورزشی، فرهنگی، هنری، علمی و خبری مرتبط با اهداف و وظایف کمیته و نیز ایجاد بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز.
۱۷ـ اجرای برنامههای ویژه گرامیداشت روز یا هفته المپیک.
۱۸ ـ تهیه پرچم، نماد و سرود کمیته که باید پس از تصویب هیئت اجرایی کمیته به تایید کمیته بینالمللی المپیک برسد.
۱۹ـ مشارکت در برنامهها و بهرهمندی از حمایتهای المپیک همبستگی المپیک (سولیداریتی) کمیته بینالمللی المپیک بهمنظور تحقق هر چه بهتر ماموریتها و وظایف کمیته.
تبصره- به جز ماموریت، نقش، اهداف و وظایف منبعث از منشور المپیک که باید تماما توسط کمیته و تحت اختیارات و مسئولیت انحصاری آن انجام شود، کمیته میتواند با تصویب هیئت اجرایی و تایید مجمع عمومی، اجرای بخشی از سایر وظایف خود را به سایر نهادها و سازمانهای ورزشی کشور تفویض نماید.
ماده ۴ـ ارکان کمیته به شرح زیر است:
۱ـ مجمع عمومی.
۲ـ هیئت اجرایی.
۳ـ رئیس.
۴ـ حسابرس (بازرس قانونی).
ماده ۵ـ ترکیب مجمع عمومی به شرح زیر است:
۱ـ هر ایرانی صاحب صلاحیت که عضویت کمیته بینالمللی المپیک را داشته باشد.
۲ـ شش نفر از میان قهرمانان فعال یا بازنشستهای که از آخرین حضورشان در بازیهای المپیک بیش از سه دوره نگذشته باشد، ضمن آنکه انتخاب حداقل دو نفر از آنها از میان زنان خواهد بود.
این قهرمانان در چهارچوب دستورالعمل کمیته بینالمللی المپیک توسط کمیسیون ورزشکاران با امعان نظر به دو شاخص عمده سطح عناوین کسب شده و ویژگیهای اخلاقی ایشان انتخاب میشوند.
۳ـ رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده عضو و منتخب هیئت رئیسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیونهای بینالمللی که رشته یا رشتههای ورزشی تحت پوشش آنها بر مبنای آخرین تصمیمات کمیته بینالمللی المپیک در برنامه بازیهای المپیک قرار میگیرند.
فهرست اسامی این فدراسیونها به شرح پیوست شماره (۱) که تاییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، میباشد.
۴ـ رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده عضو و منتخب هیئت رئیسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیونهای بینالمللی که رشته یا رشتههای تحت پوشش آنها بر مبنای آخرین تصمیمات شورای المپیک آسیا در برنامه بازیهای آسیایی قرار میگیرد.
فهرست اسامی این فدراسیونها به شرح پیوست شماره (۲) که تاییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، میباشد.
تبصره- در زمان برگزاری مجمع عمومی یا فوقالعاده کمیته، هر فدارسیون ورزشی که همزمان در برنامه بازیهای آسیایی قرار دارد، عضو مجمع محسوب خواهد شد.
۵ ـ رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده عضو و منتخب هیئت رئیسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیونهای بینالمللی که رشته یا رشتههای ورزشی تحت پوشش آنها ریشه در فرهنگ غنی ایرانی دارند. فهرست اسامی این فدراسیونها به شرح پیوست شماره (۳) که تاییدشده به مهر دفتر هیئت دولت است، میباشد.
۶ـ اعضای هیئت رئیسه هیئت اجرایی کمیته.
۷ـ دو نماینده (یک زن و یک مرد) از میان مربیان و یا داورانی که در بازیهای المپیک شرکت داشتهاند، به انتخاب هیئت اجرایی.
۸ ـ روسای تشکلها و فدراسیونهایی که چندین رشته ورزشی مورد تایید کمیته را تحت پوشش دارند و نیز مسئولان و یا نمایندگان سازمانها و نهادهای ورزشی کشور که متعهد به ارتقای میزان اثربخشی کمیته بوده و یا خدمات چشمگیری را در راستای نیل به اهداف ورزش و جنبش المپیک ارایه میکنند، به شرح زیر:
الف ـ وزیر ورزش و جوانان.
ب ـ پنج نفر از کارشناسان خبره در امور بازیهای المپیک به پیشنهاد رئیس و تصویب هیئت اجرایی که حداقل دو نفر از آنها از میان بانوان و یک نفر از بین کارشناسان حوزه ورزش دانشآموزی (با توجه به اهمیت بازیهای المپیک جوانان) خواهد بود.
انتخاب این کارشناسان بر اساس دستورالعملی که به تصویب کمیته میرسد، انجام خواهد شد.
پ ـ رئیس آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک.
ت ـ رئیس کمیته ملی پارالمپیک.
ث ـ رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی.
ج ـ رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی.
چ ـ رئیس فدراسیون ورزش مدارس.
ح ـ رئیس فدراسیون ورزش کارگری.
خ ـ رئیس فدراسیون ورزشهای دانشگاهی.
د ـ رئیس فدراسیون اسلامی ورزش زنان.
ذ ـ دو نفر نماینده باشگاههای ورزشی فعال در رشتههای المپیکی به پیشنهاد اتحادیه باشگاههای کشور و تایید هیئت اجرایی. در صورت عدم تشکیل اتحادیه مزبور، انتخاب نمایندگان باشگاهها توسط هیئت اجرایی کمیته انجام میپذیرد.
ر ـ مسئول ورزش نیروهای مسلح با معرفی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.
تبصره ۱ـ در صورت غیبت روسای فدراسیونهای موضوع بندهای (۳)، (۴) و (۵)، هیئت رئیسه فدراسیون میتواند به صورت استثنا یک عضو دیگر منتخب هیئت رئیسه فدراسیون را که در مجمع عمومی فدراسیون ورزشی ملی و در زمان و شرایط مقرر انتخاب شده است، به عنوان نماینده معرفی نماید.
تبصره ۲ـ فدراسیونهای وابسته به فدراسیونهای بین المللی که رشته ورزشی آنها در برنامه بازیهای المپیک قرار دارند (موضوع بند (۳) این ماده) بهعلاوه اعضای ایرانی کمیته بینالمللی المپیک و نیز قهرمانان المپیک عضو مجمع (موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده) همواره باید اکثریت آرای مجمع را تشکیل دهند.
اعمال تغییرات در فهرست فدراسیونهای موضوع بند (۳) این ماده، بر اساس آخرین تغییرات مندرج در کتاب راهنمای کمیته بینالمللی المپیک و نیز اعمال تغییرات در فدراسیونهای موضوع بند (۴) این ماده بر اساس آخرین تصمیمات رسمی شورای المپیک آسیا ضروری خواهد بود که مراتب پس از بررسی و تایید هیئت اجرایی انجام میپذیرد.
تبصره ۳ـ هیچ یک از اعضای اخراجی کمیته بینالمللی المپیک نمیتوانند در مجمع کمیته عضویت داشته باشند.
تبصره ۴ـ کلیه اعضای مجمع با داشتن شرط وثاقت و امانت باید منحصرا دارای تابعیت ایرانی باشند.
تبصره ۵ـ مقامات و مراجع دولتی و عمومی نمیتوانند هیچیک از اعضای مجمع کمیته را تعیین نمایند.
در عین حال، مجمع کمیته میتواند بر اساس صلاحدید خود و با رعایت مفاد منشور المپیک براساس صلاحدید، از میان مراجع مزبور، نمایندگانی را به عضویت بپذیرد.
تبصره ۶ـ متقاضیان جدید عضویت در مجمع باید درخواست خود مبنی بر عضویت در مجمع را به هیئت اجرایی ارایه نمایند. هیئت اجرایی این درخواست را پس از بررسی اولیه و در صورت رعایت کلیه پیششرطهای لازم، برای تصمیمگیری تسلیم اولین جلسه آتی مجمع عمومی مینماید. درخواستکننده نیز باید در جریان تصمیم مجمع عمومی قرار گیرد.
تبصره ۷ـ عضویت هر عضو ممکن است به دلایل زیر خاتمه یابد:
۱ـ در ارتباط با یک فدراسیون یا نهاد ورزشی:
الف ـ انحلال یا اعلام ورشکستگی.
ب ـ اتمام عضویت در صورتی که عضو بر اساس ضوابط مندرج در این اساسنامه حایز شرایط عضویت نباشد.
۲ـ در ارتباط با اشخاص حقیقی:
الف ـ فوت، استعفا و یا از دست دادن سمتی که به موجب آن، فرد بهعنوان عضو مجمع شناخته شده است.
ب ـ محرومیت از حقوق اجتماعی به موجب تصمیم مراجع قضایی ذیصلاح.
تبصره ۸ـ زمانی که عضوی از مجمع در انجام وظایف و امور محوله قصور نشان دهد، و یا از مفاد این اساسنامه، منشور المپیک و قوانین اخلاقی کمیته بین المللی المپیک تخطی نماید، به نحوی که به منافع، حیثیت و شئون کمیته خدشهای وارد شود و یا به تصمیمات ارکان کمیته احترام نگذاشته و آنها را اجرا نکند، یا نتواند خود را با شرایط عضویت همسو با این اساسنامه منطبق نماید، با توجه به سطح اهمیت حقایق و میزان صدمات و خسارات وارده، اقدامات و محرومیتهای زیر متوجه وی خواهد شد:
۱ـ تذکر
۲ـ تعلیق عضویت حداکثر به مدت یک سال
۳ـ اخراج
تبصره ۹ـ کمیسیون اخلاق کمیته پس از طی روال مقرر و دادن فرصت منطقی برای استماع توضیحات عضو مربوط، مورد را بررسی و پیشنهاد خود را برای تصمیمگیری تسلیممراجع ذیصلاح کمیته می نماید.
هرگونه تصمیم بر تذکر توسط هیئت اجرایی اتخاذ می شود که گزارش آن در جلسه آتی مجمع عمومی ارایه می شود. هر تصمیمی که منجر به تعلیق یا اخراج عضو شود، باید توسط مجمع عمومی اتخاذ گردد.
تبصره ۱۰ـ کمیته برای هر رشته ورزشی وابسته به فدراسیون بینالمللی مربوط، نباید بیش از یک فدراسیون ملی را به رسمیت بشناسد.
افزون بر این، فدراسیون ملی در صورتی توسط کمیته به رسمیت شناخته شده و بهعنوان عضو پذیرفته میشود که مجری یک فعالیت ورزشی خاص، واقعی و مداوم بوده، به عضویت فدراسیون بینالمللی مورد تایید کمیته بینالمللی المپیک درآمده باشد و از اصول منشور المپیک و قوانین فدراسیون بینالمللی ناظر بر مقررات فنی مربوط پیروی نماید.
تبصره ۱۱ـ اطلاعات ثبتنامی اعضا باید ثبت و تحت مسئولیت دبیرکل بهطور منظم بهروز شود. این سوابق باید بهویژه شامل اطلاعاتی همچون نام و نشانی عضو، تاریخ عضویت، نوع عضویت و وضعیت عضویت باشد.
ماده ۶ـ وظایف و اختیارات مجمع عمومی بهعنوان بالاترین رکن تصمیمگیری کمیته به شرح زیر است:
۱ـ بررسی، ارزیابی و تطبیق گزارش عملکرد سالانه کمیته که پس از تصویب هیئت اجرایی، بهوسیله رئیس به مجمع ارایه میشود.
۲ـ بررسی و تصویب گزارشات و صورتهای مالی حسابرسی شده کمیته که توسط خزانهدار و بازرس قانونی و پس از تایید هیئت اجرایی به مجمع ارایه میشود.
۳ـ بررسی و تایید کلیات برنامه عملیاتی و بودجه سالانه کمیته که توسط هیئت اجرایی تنظیم می شود.
۴ـ تصمیمگیری در مورد پذیرش عضویت، تعلیق یا اخراج هریک از اعضای مجمع کمیته.
۵ ـ بررسی و تایید پیشنهادات ارایه شده از سوی هیئت اجرایی در زمینه تغییرات مواد اساسنامه جهت ارایه به هیئت وزیران.
۶ ـ بررسی و تصمیمگیری در مورد پیشنهادات و طرحهای ارایهشده از سوی هیئت اجرایی.
۷ـ انتخاب اعضای هیئت اجرایی در صورت اتمام دوره قانونی مسئولیت یا بلاتصدی ماندن برخی از مسئولیتهای هیئت اجرایی.
۸ـ تصمیمگیری درخصوص کلیه موضوعاتی که در چهارچوب این اساسنامه در دستور جلسه مجمع قرار میگیرد.
۹ـ بررسی و تصویب کلیه آییننامههای داخلی کمیته اعم از آییننامههای اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۱۰ـ بررسی و تصویب تشکیلات کلان و تفصیلی کمیته و موسسات و نهادهای وابسته.
تبصره ۱ـ نیروی انسانی شاغل در کمیته تابع قانون کار می باشند.
تبصره ۲ـ دستورالعمل نحوه برگزاری انتخابات (موضوع بند (۷) این ماده) توسط هیئت اجرایی پیشنهاد و پس از تایید کمیته بینالمللی المپیک و تصویب مجمع عمومی قابل اجرا خواهد بود.
ماده ۷ـ جلسات مجمع عمومی به شرح زیر است:
۱ـ جلسات عادی: حداقل سالی یک بار تشکیل میشود. زمان برگزاری و دستور جلسه مجمع عمومی عادی با امعان نظر به شرح وظایف و اختیارات مجمع موضوع ماده (۶) این اساسنامه توسط هیئت اجرایی تعیین میگردد.
۲ـ جلسات فوقالعاده: این جلسات با تصویب هیئت اجرایی یا بر اساس تقاضای کتبی حداقل دو سوم از اعضای مجمع یا با درخواست رئیس کمیته تشکیل خواهد شد.
تبصره ۱ـ ریاست مجمع به عهده رئیس کمیته بوده و در غیاب وی، یکی از نواب رئیس، ریاست مجمع را عهدهدار خواهد بود.
تبصره ۲ـ دعوتنامه شرکت در جلسه مجمع عمومی بههمراه دستور جلسه، حداقل یک ماه قبل از تشکیل مجمع با پست سفارشی برای اعضای مجمع ارسال خواهد شد.
ماده ۸ـ جلسات عادی مجمع با حضور حداقل دوسوم اعضای مجمع رسمیت مییابد و مصوبات آن با اکثریت مطلق آراء (نصف بهعلاوه یک) اعضای دارای حق رای حاضر در جلسه معتبر میباشد.
تبصره ۱ـ در صورتی که در نشست اول، حد نصاب رسمیت جلسه حاصل نشود، جلسه بعدی ظرف یک ماه مجددا تشکیل می شود. این جلسه با حضور حداقل نیمی از اعضای دارای حق رای رسمیت مییابد.
چنانچه در نشست دوم نیز نصاب تعیین شده حاصل نگردد، جلسه سوم به فاصله یک ماه از جلسه دوم با هر تعداد شرکتکننده دارای حق رای تشکیل شده و رسمیت مییابد.
تبصره ۲ـ در مواردی که موضوعات منحصرا مرتبط با بازیهای المپیک در دستور جلسه قرار داشته باشد، صرفا آرای اعضای هیئت اجرایی بههمراه روسای فدراسیونهای ورزشی که رشته ورزشی آنها در برنامه بازیهای المپیک قرار دارد، بهعلاوه اعضای ایرانی کمیته بینالمللی المپیک و نیز قهرمانان المپیک عضو مجمع (موضوع بندهای (۱)، (۲) و (۳) ماده (۵) این اساسنامه) لحاظ خواهد شد.
ماده ۹ـ جلسات فوقالعاده مجمع عمومی با حضور حداقل دوسوم اعضای دارای حق رای مجمع رسمیت یافته و تصمیمات متخذه در آن با آرای دوسوم اعضای دارای حق رای مجمع معتبر خواهد بود، مگر به صورت دیگری در این اساسنامه آمده باشد.
ماده ۱۰ـ جلسات مجمع عمومی (عادی یا فوقالعاده) با دستور جلسه انتخابات اعضای هیئت اجرایی، منحصرا با حضور حداقل دوسوم کل اعضای دارای حق رای مجمع رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت مطلق (نصف به اضافه یک) آرای اعضای دارای حق رای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده ۱۱ـ هریک از اعضای مجمع صرفا دارای یک رای میباشند.
ماده ۱۲ـ رئیس کمیته موظف است ظرف یک هفته نسبت به ابلاغ مصوبات مجمع اقدام نماید. مصوبات مجمع پس از ابلاغ رئیس کمیته لازم الاجرا است.
ماده ۱۳ـ رئیس و دبیرکل کمیته موظفند صورتجلسه مجمع را ظرف یک هفته تنظیم و برای شورای المپیک آسیا و کمیته بینالمللی المپیک ارسال نمایند.
ماده ۱۴ـ هیئت اجرایی متشکل از (۱۱) نفر عضو دارای شرط وثاقت و امانت میباشد که (۳) نفر از آنان، اعضای هیئت رئیسه (رئیس، دو نایبرئیس) بوده، (۷) عضو، روسای فدراسیونهای ملی میباشند که رشته یا رشتههای ورزشی تحت پوشش آنها در برنامه بازیهای المپیک قرار میگیرند و یک نفر نماینده ورزشکاران که به انتخاب کمیسیون ورزشکاران معرفی می شود.
تبصره ۱ـ یک نفر از نواب رئیس الزاماً از بین بانوان داوطلب انتخاب میشود.
تبصره ۲ـ خزانهدار و دبیرکل با معرفی رئیس کمیته و تأیید هیئت اجرایی منصوب میشوند و در جلسات هیئت اجرایی بدون حق رأی شرکت مینمایند.
تبصره ۳ـ نماینده کمیسیون ورزشکاران در چهارچوب دستورالعملهای کمیته بینالمللی المپیک و بر اساس آییننامه مربوط که به تصویب کمیته بینالمللی المپیک رسیده است، انتخاب و پس از تأیید مجمع عمومی به مدت چهار سال به عنوان عضو دارای حق رأی در ترکیب هیئت اجرایی قرار میگیرد.
تبصره ۴ـ رؤسای فدراسیونهای ملی که رشته یا رشتههای ورزشی تحت پوشش آنها در برنامه بازیهای المپیک قرار میگیرند، باید همواره در هیئت اجرایی حایز اکثریت آرا باشند.
تبصره ۵ ـ در صورت وجود عضو یا اعضایی از جمهوری اسلامی ایران در کمیته بین المللی المپیک، چنین افرادی به اعتبار سمت خود با داشتن شرط وثاقت و امانت، در هیئت اجرایی عضو بوده و دارای حق رأی خواهند بود. در این صورت، تعداد اعضای هیئت اجرایی، یازده نفر به علاوه اعضای ایرانی عضو کمیته بین المللی المپیک خواهد بود.
ماده ۱۵ـ کلیه اعضای هیئت اجرایی منحصراً از میان اعضای رسمی دارای حق رأی مجمع کمیته انتخاب میشوند.
تبصره ۱ـ نامزدهای کلیه کرسیهای هیئت اجرایی باید ضمن اشتهار به اخلاق حسنه، دارای سابقه مدیریت مؤثر در عرصه ورزش کشور باشند.
تبصره ۲ـ افراد عضو مجمع نامزد احراز کرسیهای مختلف هیئت اجرایی ظرف پانزده روز تا یک ماه پیش از مجمع انتخاباتی باید شخصاً با مراجعه به کمیته، برگه (فرم)های مخصوص ثبت نام و آمادگی شرکت در انتخابات را تکمیل و به همراه مدارک لازم از جمله زندگینامه (بیوگرافی) و سوابق کاری مختصر تحویل داده و رسید دریافت نمایند. پس از انقضای مهلت، درخواست دیگری پذیرفته نخواهد شد. دبیرخانه کمیته حداقل هفت روز قبل از انتخابات، اسامی و زندگینامه (بیوگرافی) مختصر کلیه نامزدها را در اختیار اعضای دارای حق رأی مجمع قرار میدهد.
تبصره ۳ـ افراد میتوانند جهت احراز دو کرسی در هیئت اجرایی ثبت نام کنند ولیکن در صورت انتخاب، صرفاً میتوانند یک کرسی را احراز نمایند. بنابراین، این گونه نامزدها در صورتی که در هنگام برگزاری انتخابات، موفق به کسب آرای لازم برای کرسی انتخاب اول خود شوند، عملاً از فهرست نامزدهای کرسی انتخاب دوم خود حذف میشوند.
تبصره ۴ـ انتخابات با رأی مخفی و کتبی و به ترتیب زیر انجام میشود:
۱ـ انتخاب رئیس کمیته.
۲ـ انتخاب نواب رئیس (هم زمان).
۳ـ انتخاب هفت عضو هیئت اجرایی (هم زمان).
تبصره ۵ـ چنانچه در مرحله اول انتخابات، هریک از نامزدها موفق به کسب اکثریت مطلق آرای (نصف به علاوه یک) اعضای حاضر در جلسه نشوند، در رأی گیری مرحله دوم، فردی که اکثریت نسبی آراء را کسب نماید، منتخب مجمع خواهد بود. در صورت کشیده شدن انتخابات برخی از کرسیها به مرحله دوم، نامزدهای حایز اکثریت نسبی به تعداد دو برابر کرسیهای باقی مانده، به مرحله دوم انتخابات میروند.
تبصره ۶ـ در مجامع انتخاباتی، سه نفر از اعضای مجمع به عنوان ناظر توسط مجمع برای نظارت در امر انتخابات تعیین میشوند. این سه نفر نباید نامزد کرسیهای مختلف باشند، باید مستقل و بی طرف بوده و هیچ گونه منافعی در ارتباط با انتخابات نداشته باشند.
ماده ۱۶ـ دوره فعالیت کلیه اعضای هیئت اجرایی از زمان انتخاب، چهار سال بوده و انتخاب دوباره آنها در دورههای بعدی بلامانع است.
تبصره ۱ـ چنانچه هریک از اعضای هیئت اجرایی به دلایل زیر نتوانند در جلسات شرکت نمایند، در صورت تصویب حداقل دوسوم اعضای هیئت اجرایی مبنی بر برگزاری انتخابات برای کرسی (های) بلاتصدی، انتخابات با رعایت کلیه ضوابط مربوط مطابق مفاد این اساسنامه در دستور کار قرار خواهد گرفت. هیئت اجرایی میتواند تا زمانی که در جلسه بعدی مجمع عمومی، انتخابات مجدد برای کرسی (های) بلاتصدی با رعایت کلیه ضوابط مندرج در این اساسنامه برگزار گردد، با تصویب دوسوم اعضا، نسبت به جایگزینی موقت در رابطه با سمت(های) مزبور اقدام نماید. در هر صورت، این جایگزینی تا پایان همان دوره هیئت اجرایی معتبر خواهد بود:
۱ـ فوت.
۲ـ استعفا.
۳ـ ازکارافتادگی کامل یا بیماریای که مانع حضور در جلسات گردد.
۴ـ غیبت غیرموجه بیش از شش ماه.
تبصره ۲ـ چنانچه مفاد تبصره (۱) این ماده در رابطه با رئیس کمیته حادث گردد، نایب رئیس اول تا انتخاب رئیس جدید، عهده دار انجام وظایف وی خواهد بود.
تبصره ۳ـ داوطلبهایی که به نمایندگی فدراسیونهای متبوع در انتخابات هیئت اجرایی شرکت میکنند، پس از انتخاب، به عنوان عضو حقیقی و برای یک دوره چهار ساله، در ترکیب هیئت اجرایی قرار میگیرند.
ماده ۱۷ـ وظایف و اختیارات هیئت اجرایی به شرح زیر است:
۱ـ هدایت و راهبری کلیه امور کمیته اعم از امور اداری، مالی، فنی و بین المللی.
۲ـ بررسی و تصویب برنامه عملیاتی و بودجه سالیانه جهت ارایه به مجمع.
۳ـ تأیید دبیرکل و خزانه دار که از سوی رئیس کمیته پیشنهاد میگردد.
۴ـ تأیید مسئولان و مدیران ستادی کمیته شامل رئیس آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک، رئیس مرکز نظارت بر تیمهای ملی، مدیر امور بین الملل، مدیر امور همبستگی، رؤسای کمیسیونها و سرپرستان کاروانهای اعزامی که توسط رئیس کمیته پیشنهاد میگردد.
۵ـ تأیید نمایندگان کشور در رویدادها، اجلاس و کنگرههای بین المللی به پیشنهاد رئیس کمیته.
۶ـ همکاری و حمایت از فدراسیونهای ملی و سایر نهادهای ورزشی کشور در مجامع بین المللی و نیز پشتیبانی و رسیدگی به مسایل نمایندگان ایرانی عضو فدراسیونهای بین المللی، کنفدراسیونهای آسیایی و سایر تشکلهای ورزشی بین المللی مورد تأیید کمیته بین المللی المپیک.
۷ـ پیشنهاد حسابرس (بازرس قانونی) جهت معرفی و تصویب در مجمع عمومی.
۸ـ ارائه گزارش عملکرد حسابرسی شده جهت تصویب در مجمع عمومی.
تبصره ـ هیئت اجرایی میتواند بخشی از وظایف خود را به رئیس، هیئت رئیسه و یا هریک از اعضای آن تفویض نماید.
ماده ۱۸ـ هیئت اجرایی حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه خواهد داد. جلسات فوق العاده به درخواست رئیس و یا درخواست کتبی اکثریت اعضای هیئت اجرایی تشکیل خواهد شد.
تبصره ۱ـ جلسات با حضور اکثریت اعضای دارای حق رأی رسمیت خواهد داشت. تصمیمات هیئت اجرایی با کسب اکثریت (نصف به علاوه یک) اعضای دارای حق رای حاضر در جلسه تصویب خواهد شد. در هنگام رأیگیری چنانچه آرا برابر باشد، رأی رئیس نافذ خواهد بود.
تبصره۲ـ رئیس کمیته به عنوان رئیس هیئت اجرایی جلسات را اداره خواهد کرد. اداره جلسات در غیاب رئیس، به عهده یکی از نواب رئیس خواهد بود.
ماده ۱۹ـ خدمت رئیس، اعضای هیئت اجرایی و مجمع افتخاری بوده و شغل تلقی نمیگردد. رئیس و اعضا وظایف و مسئولیتهای اجرایی به عهده نداشته و در قبال ارائه خدمات، حقوق دریافت نمینمایند، اما پرداخت هزینههای سفر، اسکان و سایر هزینههای موجه در جهت انجام مأموریت محوله طبق ضوابط مقرر در آییننامههای مالی و معاملاتی کمیته بلامانع است.
تبصره۱ـ دستورالعمل اجرایی این ماده به پیشنهاد هیئت اجرایی به تصویب مجمع
خواهد رسید.
تبصره ۲ـ دبیرکل، وظایف و مسئولیتهای اجرایی کمیته و خزانه دار، وظایف و مسئولیتهای مالی و اعتباری کمیته را در چهارچوب مفاد این اساسنامه، به صورت تمام وقت بر عهده داشته و از شمول این ماده مستثنی میباشند. حقوق و مزایای مسئولیتهای مزبور در چهارچوب قانون کار قابل پرداخت خواهد بود.
ماده ۲۰ ـ وظایف و اختیارات رئیس کمیته به شرح زیر است:
۱ـ اجرای سیاست ها، برنامهها و فعالیتهای کمیته و نظارت بر عملکرد کلیه حوزههای وابسته.
۲ـ گسترش تعامل و همکاری مشترک میان کمیته، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونها و کلیه وزارتخانهها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی.
۳ـ برنامهریزی مستمر در راستای تحقق اهداف ورزش قهرمانی در چهارچوب اساسنامه کمیته.
۴ـ اطلاعرسانی مستمر عملکرد کمیته به افکار عمومی، رسانهها و جامعه ورزشی.
۵ ـ گسترش روابط ورزشی با کمیته بین المللی المپیک، شورای المپیک آسیا و کمیتههای ملی المپیک کشورها در راستای ایجاد فرصتهای جدید و کسب کرسیهای بین المللی با هماهنگی نهادهای مسئول در حوزه سیاست خارجی.
۶ ـ ارائه طرحها و برنامههای اجرایی جهت تصویب در هیئت اجرایی.
۷ـ مدیریت کلان و نظارت بر رویدادهای ورزش قهرمانی در چهارچوب اساسنامه کمیته.
۸ ـ پیشنهاد دبیرکل و خزانهدار به هیئت اجرایی جهت تصویب.
۹ـ پیشنهاد رئیس آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک، رئیس مرکز نظارت بر تیمهای ملی، رؤسای کمیسیونها و سرپرستان کاروانها به هیئت اجرایی جهت تصویب.
۱۰ـ انتصاب مدیران و مسئولان کمیته دارای شرط وثاقت و امانت پس از تأیید هیئت اجرایی.
ماده ۲۱ـ دبیرکل به پیشنهاد رئیس کمیته و تأیید هیئت اجرایی انتخاب میشود. دبیرکل وظایف و مسئولیتهای اجرایی کمیته را در چهارچوب مفاد این اساسنامه، تحت نظارت رئیس کمیته به عهده دارد. مدیریت سازمان اداری و اجرایی کمیته بر عهده وی بوده و بر کلیه امور اجرایی کمیته نظارت دقیق مینماید و دارای وظایف و اختیارات زیر است:
۱ـ اجرای مصوبات هیئت اجرایی.
۲ـ مدیریت و ایجاد هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف کمیته.
۳ـ تنظیم، برگزاری و حضور در جلسات هیئت اجرایی و مجمع عمومی و همچنین ارسال دعوتنامه برای اعضا و تنظیم صورتجلسات.
۴ـ انجام مکاتبات جاری داخلی و خارجی کمیته.
۵ـ تنظیم بودجه کمیته با هماهنگی رئیس کمیته و خزانه دار.
۶ـ معرفی نمایندگان کمیته به کلیه مراجع قضایی، اداری، ثبتی، حقوقی، مالی، بانکی.
تبصره ۱ـ دبیرکل از میان افراد باتجربه، دارای شرط وثاقت و امانت و اشتهار به اخلاق حسنه و نیز دارای حداقل (۱۰) سال سابقه اجرایی یا مدیریتی در امور ورزشی، دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و آشنا به حوزه بین الملل ورزش و زبان انگلیسی منصوب میشود.
تبصره ۲ـ در صورت نیاز به خدمات کارکنان سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به بکارگیری آنان در کمیته اقدام خواهد شد.
تبصره ۳ـ امور اجرایی، اداری، مالی و پشتیبانی کارکنان (پرسنلی) و سایر موارد ذیربط در کمیته تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران میباشد.
ماده ۲۲ـ سرپرست هر کاروان ورزشی کمیته، حداقل یک سال و نیم قبل از هر رویداد از میان مدیران دارای شرط وثاقت و امانت باتجربه و توانمند ورزشی، به پیشنهاد رئیس و تصویب هیئت اجرایی انتخاب و با حکم رئیس کمیته منصوب میشود. سرپرست هر کاروان اعزامی به رویدادهای بینالمللی، ضمن برنامهریزی و انجام هماهنگیهای لازم در جهت پیگیری دقیق کلیه امور مربوط به اعزام و مدیریت کاروان، وظایف زیر را عهده دار میباشد:
۱ـ برنامهریزی جهت تدارکات و پشتیبانی مطلوب کاروان اعزامی کمیته.
۲ـ انتخاب اعضای گروه سرپرستی کاروان از بین افراد دارای شرط وثاقت و امانت و باتجربه در زمینه اعزامهای بینالمللی ورزشی با هماهنگی هیئت اجرایی.
۳ـ برگزاری جلسات منظم با مسئولان ذی ربط فدراسیونهای ورزشی به منظور هماهنگیهای لازم برای آمادهسازی تیمهای ملی.
۴ـ سرکشی و بازدید از تمرینات و روند آمادهسازی تیمهای ملی.
۵ ـ ارتباط دایمی و مستمر با کمیته برگزاری بازیها.
۶ ـ شرکت در جلسات سرپرستان کاروانهای ورزشی در کشور میزبان.
۷ـ برگزاری جلسات منظم روزانه با سرپرستان تیمهای ملی کشور در ایام بازیها.
۸ ـ انجام هماهنگیهای لازم در جهت اداره مطلوب کلیه امور کاروان اعزامی.
۹ـ تهیه گزارش ارزشیابی نهایی عملکرد کاروان پس از بازگشت و ارایه به رئیس و مرکز نظارت تیمهای ملی جهت پردازش و تکمیل و ارائه به هیئت اجرایی.
ماده ۲۳ـ پس از خاتمه هر رویداد ورزشی بین المللی که کاروان کمیته در آن حضور داشته است، به ویژه در پایان هر دوره بازیهای المپیک و آسیایی، مرکز نظارت بر تیمهای ملی با همکاری سرپرست کاروان اعزامی، گزارش کاملی از چگونگی و کیفیت انجام امور در خلال بازیها و عملکرد قهرمانان، مربیان و سرپرستان در هر رشته ورزشی تهیه و به رئیس و هیئت اجرایی تسلیم خواهد داشت.
ماده ۲۴ـ کمیسیونها به عنوان مراکز تصمیم سازی، نقش کارگروههای مشورتی را در حوزههای تخصصی مختلف برای هیئت اجرایی ایفا نموده و ضمن اینکه ماهیت اجرایی ندارند، در اتخاذ تصمیمات به رئیس و هیئت اجرایی کمک میکنند.
ماده ۲۵ـ کمیسیونهای کمیته عبارتند از:
۱ـ کمیسیون مدیریت و برنامه ریزی.
۲ـ کمیسیون توسعه روابط بینالملل.
۳ ـ کمیسیون توسعه منابع و بازاریابی.
۴ـ کمیسیون ورزشکاران.
۵ ـ کمیسیون رسانه ها.
۶ ـ کمیسیون حقوق ورزشی.
۷ـ کمیسیون مربیان.
۸ ـ کمیسیون ورزش برای همه.
۹ـ کمیسیون زنان و ورزش.
۱۰ـ کمیسیون گردشگری (توریسم) ورزشی.
۱۱ـ کمیسیون آموزش و پژوهش.
۱۲ـ کمیسیون پزشکی ورزشی.
۱۳ـ کمیسیون ورزش و محیط زیست.
۱۴ـ کمیسیون فرهنگی.
۱۵ـ کمیسیون صلح و ورزش.
۱۶ـ کمیسیون روان شناسی و مشاوره ورزشی.
۱۷ـ کمیسیون اخلاق.
تبصره۱ـ رئیس هر کمیسیون با داشتن شرط وثاقت و امانت از طرف رئیس به هیئت اجرایی پیشنهاد و برای یک دوره دو ساله انتخاب میشود. انتخاب مجدد وی بلامانع میباشد.
تبصره۲ـ هر کمیسیون مرکب از یک رئیس، یک دبیر و (۷) الی (۱۱) عضو میباشد که از طرف رئیس کمیسیون به رئیس کمیته پیشنهاد و برای یک دوره دو ساله انتخاب میشوند. انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
تبصره۳ـ آیین نامه کمیسیونها توسط هر کمیسیون به کمیسیون مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد و سپس جهت تأیید به هیئت اجرایی ارسال خواهد شد.
ماده۲۶ـ "آموزشگاه (آکادمی) ملی المپیک" مرکز علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و هنری وابسته به کمیته میباشد و دارای وظایف زیر است:
۱ـ انجام کلیه امور و فعالیتهای کمیته در حوزه آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی، علمی و فرهنگی.
۲ـ ارایه خدمات جهت آمادگی کلیه فدراسیونهای ورزش قهرمانی به عنوان مرکز تمرینات
تیمهای ملی.
۳ ـ مدیریت و اجرای کلیه آزمایش (تست)های قهرمانی، پزشکی، روان شناسی.
۴ـ مدیریت و ارائه خدمات کتابخانه ای، بایگانی (آرشیوی) و اسنادی به کلیه
مراکز علمی ـ پژوهشی، پژوهشگران و دانشجویان.
تبصره ـ رئیس آموزشگاه (آکادمی)، از میان مدیران دارای شرط وثاقت و امانت و آشنا به امور ورزشی، علمی و آموزشی دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد و پنج سال سابقه مدیریت در عرصه ورزش کشور، با پیشنهاد رئیس، توسط هیئت اجرایی و برای یک دوره چهارساله تعیین و توسط رئیس کمیته ابلاغ میشود. انتخاب مجدد وی برای دورههای بعدی بلامانع است.
ماده ۲۷ـ خزانه دار کمیته از میان کارکنان رسمی دارای شرط وثاقت و امانت و به پیشنهاد رئیس و تصویب هیئت اجرایی و ذیحساب کمیته به ترتیب مقرر در تبصره (۲) ماده (۳۱) قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ و اصلاحات بعدی آن انتخاب میشوند و با رعایت ضوابط و مقررات جاری و آیین نامههای ذی ربط و در چهارچوب تصمیمات هیئت اجرایی، نسبت به پادارنمودن اعتبارات کمیته، با نظر رئیس و یا دبیرکل اقدام مینمایند و دارای وظایف و اختیارات زیر هستند:
۱ـ نظارت بر فعالیتهای مربوط به جمع آوری حق عضویت و جذب کمکهای مالی و هدایا.
۲ـ اقدام و پیگیری لازم برای وصول مطالبات و تأمین اعتبار کمیته و اهتمام درخصوص افزایش درآمدهای مربوط.
۳ـ نظارت دقیق بر حسن اجرای امور مالی و معاملاتی کمیته و تنظیم دفاتر قانونی و اسناد جاری.
۴ـ تدوین بودجه و هزینه کرد بودجه مصوب در بخش اعتبارات غیردولتی برابر مقررات جاری با هماهنگی رئیس و رعایت آیین نامهها و دستورالعملهای مصوب.
۵ ـ نظارت بر کلیه امور مربوط به هزینههای کمیته.
۶ ـ تهیه، تنظیم و ارایه گزارش مالی به هیئت اجرایی و بازرس قانونی برای طرح در مجمع عمومی.
تبصره ۱ـ خزانهدار، ترازنامه و گزارش سالیانه عملکرد بودجه را با همکاری رئیس کمیته تنظیم و پس از تأیید هیئت اجرایی تقدیم مجمع مینماید.
تبصره ۲ـ هیئت اجرایی جهت تأیید عملیات مالی کمیته، نسبت به معرفی حسابرس (بازرس قانونی) به مجمع عمومی اقدام مینماید. انتخاب قطعی حسابرس (بازرس قانونی) معرفی شده منوط به تأیید مجمع عمومی بوده و حسابرسی باید بر اساس استانداردهای بین المللی مربوط انجام شود.
تبصره۳ـ خزانه دار کمیته در چهارچوب مفاد این اساسنامه به صورت تمام وقت فعالیت مینماید و حقوق و مزایای مسئولیت مزبور را بر اساس ضوابط و مقررات مصوب هیئت وزیران دریافت خواهد نمود.
تبصره۴ـ اوراق و اسناد مالی تعهدآور کمیته با امضای رئیس یا دبیرکل و امضای ثابت خزانه دار با رعایت قانون محاسبات عمومی کشور و با مهر کمیته معتبر است.
ماده ۲۸ـ حسابرس (بازرس قانونی) از میان سازمان حسابرسی یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران توسط مجمع تعیین میشود و نظارت بر عملکرد مالی، دفاتر، اسناد و مدارک، درآمدها، داراییهای نقدی و غیرنقدی و اوراق بهادار کمیته را انجام میدهد و همچنین درخصوص ترازنامه و تفریغ بودجه سال قبل اظهارنظر مینماید.
ماده ۲۹ـ منابع درآمدی و عواید کمیته شامل موارد زیر است:
۱ـ بودجه و اعتباراتی که از محل کمک دولت در چهارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و با رعایت ضوابط منشور المپیک منظور میشود.
۲ـ کمکهای مالی و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی.
۳ـ عواید مسابقات و میزبانی رویدادهای ورزشی.
۴ـ عواید حاصل از برگزاری روز یا هفته المپیک.
۵ ـ عواید حاصل از فروش تمبر، سکههای ورزشی و نشانهای المپیک، مشروط به موافقت کمیته بین المللی المپیک.
۶ ـ درآمدهای حاصل از فعالیت شرکت اقتصادی وابسته به کمیته.
۷ـ درآمدهای حاصل از عقد قرادادهای تبلیغاتی و حامیان مالی.
۸ ـ سایر درآمدها با تأیید هیئت اجرایی.
ماده ۳۰ـ کلیه عواید و درآمدهای کمیته در قالب بودجهبندی سالیانه در جهت نیل به اهداف و انجام وظایف پیشبینی شده در این اساسنامه، هزینه شده و تراز مالی سالیانه آن به مجمع عمومی ارایه خواهد شد.
ماده ۳۱ـ کمیته با تصمیم سه چهارم اعضای دارای حق رأی حاضر در مجمع عمومی فوق العاده (در صورت رسیدن به حد نصاب دوسوم) با رعایت فرایند قانونی مربوط میتواند منحل شود، مشروط بر آن که مجمع عمومی فوقالعاده مشخصاً به همین منظور تشکیل شده باشد. در صورت انحلال، کلیه اموال و داراییهای کمیته، برحسب تصمیم مجمع عمومی و مشروط به مشورت و هماهنگی قبلی با کمیته بینالمللی المپیک به جانشین قانونی کمیته (در صورت وجود) یا به سازمان و یا ارگانهایی که اهداف مشابه کمیته را در کشور دنبال میکنند، منتقل خواهد شد.
این اساسنامه به موجب نامه شماره ۱۰۲/۲۸۳۴۵ مورخ ۱۴۰۰/۸/۲۴ شورای نگهبان تأیید شده است.
پیوست شماره (۱)
فهرست فدراسیونهای ملی عضو فدراسیونهای بینالمللی که رشته یا رشتههای ورزشی تحت پوشش آنها طبق آخرین تصمیمات کمیته بینالمللی المپیک در برنامه بازیهای المپیک قرار دارند شامل موارد زیر می باشد:
فدراسیون اسکی
فدراسیون بدمینتون
فدراسیون بسکتبال
فدراسیون بوکس
فدراسیون تکواندو
فدراسیون تیراندازی
فدراسیون تیر و کمان
فدراسیون تنیس
فدراسیون تنیس روی میز
فدراسیون جودو
فدراسیون دوچرخهسواری
فدراسیون دو و میدانی
فدراسیون ژیمناستیک
فدراسیون سوارکاری
فدراسیون سهگانه
فدراسیون شمشیربازی
فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو
فدراسیون فوتبال
فدراسیون قایقرانی
فدراسیون کشتی
فدراسیون گلف
فدراسیون والیبال
فدراسیون وزنهبرداری
فدراسیون هندبال
فدراسیون هاکی
فدراسیون انجمنهای ورزشی
فدراسیون کاراته
فدراسیون کوهنوردی
فدراسیون اسکیت
پیوست شماره (۲)
فهرست فدراسیونهای ملی عضو فدراسیونهای بینالمللی که رشته یا رشتههای ورزشی تحت پوشش آنها در برنامه بازیهای آسیایی قرار میگیرند شامل موارد زیر میباشد:
۱ـ فدراسیون اسکواش
۲ـ فدراسیون بولینگ و بیلیارد
۳ـ فدراسیون کبدی
۴ـ فدراسیون ووشو
پیوست شماره (۳)
فهرست فدراسیونهای ملی که رشته یا رشتههای ورزشی تحت پوشش آنها، ریشه در فرهنگ غنی ایران دارند:
۱ـ فدراسیون ورزشهای پهلوانی و زورخانهای.
۲ـ فدراسیون چوگان.
انتهای پیام/