گفت‌وگو|

توصیه‌هایی برای پیشگیری از وقوع جرایم مالی در حوزه سایبری/ راه‌های ارتباطی با پلیس فتا

8:00 - 21 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۱۵۱
دسته بندی: جامعه ، حوادث
توصیه‌هایی برای پیشگیری از وقوع جرایم مالی در حوزه سایبری/ راه‌های ارتباطی با پلیس فتا
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا به بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری از وقوع جرایم مالی در حوزه سایبری پرداخت و گفت: هموطنان می‌توانند با سامانه ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند و مسائلشان را با ما مطرح کنند تا به آن‌ها کمک کنیم.

سرگرد جواد مختاررضایی در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به اینکه  تقریبا ۷۰ درصد جرایم حوزه سایبری در کشور جرایم مالی است و اولین جرم مالی کلاهبرداری اینترنتی و پس از آن برداشت غیرمجاز است، به بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری از وقوع جرایم مالی در حوزه سایبری پرداخت و خطاب به شهروندان گفت: برای پیشگیری از برداشت غیرمجاز به هیچ عنوان بر روی لینک‌هایی که نمی‌دانید منبعش کجاست کلیک نکنید. برای پرداخت‌های اینترنتی نیز توجه داشته باشید که همه درگاه‌های بانکی به shaparsk.ir ختم شود البته ممکن است در برخی از موارد درگاه‌های نامعتبر پس از اسلش (/) shaparsk داشته باشند، اما در درگاه‌های معتبر shaparsk قبل از  اسلش (/) است.  

 پیامک‌های دستگاه‌های دولتی از سرشماره‌های اسمی ارسال می‌شوند

وی ضمن اشاره به اینکه پیامک‌هایی که از طرف دستگاه‌های دولتی مختلف برای افراد ارسال می‌شود، قطعا از سرشماره‌های اسمی هستند و هیچ دستگاهی با شماره شخصی به شهروندان پیام نمی‌دهد، ادامه داد: لازم است در رابطه با برداشت‌های غیرمجاز به موضوع اسکیمر توجه داشته باشید؛ کلاهبرداری از طریق اسکیمر به این صورت اتفاق می‌افتد که هنگامی که شما با دستگاه پوز و از طریق کارت بانکی‌تان مبلغی را پرداخت می‌کنید کارت شما کپی می‌شود و از آن برداشت غیرمجاز صورت می‌گیرد. تنها برخی از دستگاه‌های اسکیمر با دستگاه پوز فرق می‌کنند و بسیاری از آن‌ها هیچ تفاوتی با دستگاه پوز ندارند. برای پیشگیری از این مسئله باید رمز کارت توسط خودتان وارد شود، سعی کنید با کارتی خرید کنید که مبلغ چندانی داخلش نباشد تا اگر اسکیمر اتقاق افتاد مبلغ زیادی از شما کلاهبرداری نشود. همچنین باید سامانه پیامکی کارت شما فعال باشد تا اگر مبلغی از کارتتان برداشت شد بلافاصله کارتتان را بسوزانید.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا توضیح داد: توصیه می‌شود اگر در کارت بانکی‌تان پول نداشتید و پیامک برداشت برایتان آمد حتما کارت‌تان را بسوزانید یا اطلاعاتش را عوض کنید چرا که ممکن است از کارت شما برای پولشویی استفاده شود و درگیر شوید. شما در مقابل پولی که وارد حسابتان می‌شود از نظر حقوقی مسئولیت دارید و باید پاسخگو باشید.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا با بیان اینکه در رابطه با کلاهبرداری اینترنتی در حال حاضر بیشترین مواردی که با آن درگیر هستیم مربوط به سایت‌های آگهی محور است، افزود: توصیه می‌شود اگر فردی قصد خرید از این سایت‌ها را دارد به هیچ عنوان بیعانه پرداخت نکند. باید جنس را به صورت حضوری دریافت کنید و مورد بررسی قرار دهید و اگر همه مواردش درست بود سپس پول را پرداخت کنید. لازم است در مواردی که مبلغ خرید و فروش بالا است حتما به ویژه فروشندگان طرف مقابل را احزار هویت کنند چرا که ممکن است مبلغ به حساب فروشنده وازیر شود، اما پول دزدی باشد.

 از فروشگاه‌هایی خرید کنید که نماد اعتماد الکترونیک داشته و معتبر باشند

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود از فروشگاه‌هایی خرید کنید که نماد اعتماد الکترونیک داشته و معتبر باشند، بیان کرد: بهتر است قبل از خرید در مورد فروشگاه تحقیق کنید چرا که صرف داشتن نماد نمی‌تواند فروشگاهی را ۱۰۰ درصد معتبر کند، ممکن است مغازه‌داری پروانه کسب داشته باشد اما گرانفروش باشد.

سرگرد رضایی ضمن بیان اینکه هموطنان می‌توانند با سامانه ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند و مسائلشان را با ما مطرح کنند تا به آن‌ها کمک کنیم، عنوان کرد: همکاران ما در ۲۴ ساعت شبانه روز پاسخگوی هموطنان هستند، اما از آنجایی که حجم تعداد نفرات پشت خط به ویژه در شهر تهران بسیار زیاد است ممکن است افراد پشت خط بمانند، از این رو در حال افزایش تعداد نفرات پاسخگو و توسعه این سیستم هستیم ، همچنین در سایت نیز همکاران ما به صورت آفلانین و آنلاین پاسخگو هستند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *