گفت‌وگو|

توصیه‌های کلیدی برای فعالیت در حوزه رمزارزها؛ کلاهبرداران سایبری چگونه با استفاده از رمزارزها کسب درآمد می‌کنند؟

8:00 - 16 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۹۱۴
دسته بندی: جامعه ، عمومی
توصیه‌های کلیدی برای فعالیت در حوزه رمزارزها؛ کلاهبرداران سایبری چگونه با استفاده از رمزارزها کسب درآمد می‌کنند؟
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا به بیان توصیه‌هایی برای فعالیت در حوزه رمزارزها پرداخت و گفت: قبل از هر گونه سرمایه گذاری در حوزه رمز ارز‌ها حتما تحقیق و مطالعه کافی داشته باشید و پروژه‌های مختلف رمز امرز را بشناسید و اگر می‌خواهند در حوزه خاصی فعالیت کنند حتما روی آن پروژه‌ها تحقیق و مطالعه کافی را داشته باشید.

سرگرد جواد مختاررضایی در گفت‌وگو با میزان به مناسبت هفته فراجا به بیان توصیه‌هایی برای پیشگیری از کلاهبرداری در بازار رمز ارز‌ها پرداخت و گفت: بازار رمز ارز‌ها نوسان‌های بسیار شدیدی دارد و در این حوزه جرایم مختلفی اتفاق می‌افتد، به همین دلیل نیز کلاهبرداران توجه بسیار ویژه‌ای به این حوزه دارند و از این فضا سوء استفاده می‌کنند. در اینجا به چند توصیه می‌پردازیم که اگر مردم آن‌ها را رعایت کنند با خطر‌های کمتری در این مورد مواجه می‌شوند.

وی گفت: اولین توصیه این است که قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارز‌ها حتما تحقیق کنند و پروژه‌های مختلف رمز امرز را بشناسند و اگر می‌خواهند در حوزه خاصی فعالیت کنند حتما روی آن پروژه‌ها تحقیق و مطالعه کافی داشته باشند.

صرافی‌های معتبر را بشناسید

سرگرد مختاررضایی با بیان اینکه اگر بخواهیم در حوزه رمز ارز فعال باشیم باید صرافی‌های معتبر را بشناسیم، ادامه داد: سابقه صرافی حتما باید مورد بررسی قرار گیرد؛ صرافی باید سابقه طولانی داشته و قابل اعتماد باشد. همچنین امنیت صرافی نیز باید بررسی شود، صرافی‌های معتبر باید از امنیت بالاتری برخوردار باشند و نکات ایمنی را رعایت کنند. اگر امنیت در صرافی‌ها برقرار نباشد هم اطلاعاتی که شما در اختیار صرافی قرار می‌دهید و هم ارزی که داخل صرافی می‌گذارید و تراکنش‌های مختلف بر روی آن اتفاق می‌افتد، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا با تاکید بر اینکه حتما از کیف پول‌های امن استفاده شود، افزود: توصیه ما به افراد به‌ویژه اگر در مبالغ بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند این است که از کیف پول‌های سخت افزاری استفاده کنند و کلید‌های خصوصی خود را در مکانی امن و به صورت آفلاین نگهداری کنند چراکه اگر کلید‌های خصوصی در اختیار هر فردی قرار گیرد می‌تواند به کیف پول دسترسی پیدا کند. توصیه می‌شود کلید خصوصی در تلفن همراه نگهداری و در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به اشتراک گذاشته نشود چراکه اگر دسترسی غیرمجاز به اطلاعات پیام‌رسان اتفاق بیافتد به کلید خصوصی و در ادامه کیف پول و رمز ارز نیز دسترسی پیدا می‌کنند.

روی لینک‌هایی که نمی‌دانید منبعش کجاست به هیچ عنوان کلیک نکنید

سرگرد مختاررضایی با بیان اینکه یکی از روش‌های کلاهبرداری لینک‌های فیشینگ است، توضیح داد: لینک‌های فیشینگ یا لینک‌های جعلی توسط کلاهبرداران برای شما ارسال می‌شود و هنگامی که شما بر روی این لینک‌ها کلیک می‌کنید، وارد صفحه‌ای می‌شوید و بدافزازی را دانلود می‌کنید و آن بد افزار موجب دسترسی به اطلاعات گوشی همراه شما، اطلاعات کیف پول و صرافیتان می‌شود و کلاهبرداری اتفاق می‌افتد. بنابراین توصیه می‌شود چه در ایمیل‌ها، چه در پیامک‌ها و چه پیام‌هایی که در پیام‌رسان‌ها برایتان ارسال می‌شود بر روی لینک‌هایی که نمی‌دانید منبعش کجاست به هیچ عنوان کلیک نکنید.

وی بیان کرد: یکی از مواردی که بسیار در رابطه با ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد این است که به شما گفته می‌شود مبلغی را در اختیار ما قرار دهید و ما به شما به صورت ماهیانه سود می‌دهیم و سود بسیار خوبی را نیز پیشنهاد می‌دهند؛ هر کجا دیدید که یک اگهی و یا یک پیامی سود اغواگرانه و غیرمنطقی را پیشنهاد می‌دهند به آن شک کنید و به هیچ عنوان در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری نکنید چرا که اگر فرد کلاهبردار ببیند که دیگر ورودی ندارد یا ورودیش کم شده و در حال پرداخت سود بیشتری است کل رمز را برمی‌دارد و شما دچار ضرر و زیان می‌شوید.

رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا عنوان کرد: اگر در حوزه رمز ارز‌ها فعالیت می‌کنید حتما ب روز باشید و صرفا به اینکه قبل از سرمایه‌گذاری مطالعه کردید بسنده نکنید، باید در مورد آخرین وقایع و اطلاعات در این حوزه آگاهی داشته باشید و در گروه‌ها و انجمن‌هایی که در این حوزه فعال هستند، عضو باشید.

مشاوره با افراد متخصص یکی از نکات بسیار مهم در حوزه رمز ارز است 

سرگرد مختاررضایی با اشاره به اینکه مشاوره با افراد متخصص یکی از نکات بسیار مهم در حوزه رمز ارز است و لازم است حتما با این افراد مشاوره داشته باشید، گفت: حوزه رمز ارز بسیار نوسان دارد و از این رو باید در این حوزه صبر و حوصله داشته باشید. اگر دیدید در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کردید و سرمایه‌تان در حال افزایش بود همه سرمایه‌تان را برای سرمایه گذاری در این حوزه اختصاص ندهید تا اگر این رمز ارز ارزشش را از دست داد کل سرمایه‌تان را از دست ندهید. همیشه و در همه سرمایه گذاری‌ها مبلغی را سرمایه‌گذاری کنید که پول اضافه شماست و همه سرمایه زندگیتان را سرمایه گذاری نکنید.

در حوزه ایردراپ‌ها به هیچ عنوان هیچ پولی را پرداخت نکنید

وی ضمن بیان اینکه در حال حاضر استفاده از ایردراپ‌ها افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: در حوزه ایردراپ‌ها به هیچ عنوان هیچ پولی را پرداخت نکنید، اگر به شما گفته می‌‎شود که باید مبلغی واریز کنید تا بتوانید در ایردراپ شرکت کنید به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید چرا که ممکن است ایردراپ‌ها به نتیجه نرسند. در مواردی شاهد این مسئله هستیم که افراد وقت بسیاری گذاشتند اما مبلغی که در نهایت در اختیارشان قرار گرفته شاید به اندازه یک صدم زحمتشان نیز نبوده است، به همین دلیل لازم است در این حوزه نیز با دقت و مطالعه وارد شوید. آگاه باشید که ممکن است در این حوزه کلاهبرداری صورت گیرد و اگر کلاهبرداری صورت نگیرد نیز سودش به جیب افرادی می‌رود که مدیران ایردراپ هستند.

این مقام انتظامی ضمن اشاره به اینکه تقریبا ۷۰ درصد جرایم حوزه سایبری در کشور جرایم مالی است و اولین جرم مالی کلاهبرداری اینترنتی و پس از آن برداشت غیرمجاز است، افزود: یکی از شگرد‌هایی که در این ۷۰ درصد جرایم مالی اتفاق می‌افتد رمز ارز است که می‌تواند در حوزه برداشت غیرمجاز و کلاهبرداری اینترنتی دخیل باشد. برای مثال ممکن است رمز ارزی تبلیغ کنند که اصلا وجود خارجی ندارد. مورد بعدی اینکه ممکن است رمز وجود داشته باشد، اما ارزشی نداشته باشد به شما می‌گویند آن را بخرید چراکه در طی چند ماه چند برابر می‌شود. احتمال دارد برخی از افراد معروف به ویژه آن‌هایی که در داخل کشور نیستند نیز آن را تبلیغ کنند و یک باره قیمت این ارز دیجیتالی که ارزشی ندارد را بالا بیاورند و پس از آنکه افرادی آن را در مبلغ بالا خریدند همانجا ریزش کند و کل سرمایه‌ افراد از بین برود.

وی بیان کرد: برداشت نیز زمانی اتفاق می‌افتد که روی لینک آلوده کلیک می‌کنید و اطلاعات کارت شما از طریق بدافزار در اختیار فرد مجرم قرار می‌گیرد و آن فرد از حساب شما برداشت می‌کند. به طور کلی نمی‌توان درصد خاصی را برای جرایم حوزه رمز ارز عنوان کرد چرا که می‌تواند در انواع جرایم مالی دخیل باشد.

انتهای پیام/

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *