گزارش|

سایه روشن فهرست جدید تیم ملی فوتبال؛ همان همیشگی با نیم‌نگاهی به جوانگرایی و کمی هم آینده‌نگری

10:40 - 16 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۰۷۶
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
سایه روشن فهرست جدید تیم ملی فوتبال؛ همان همیشگی با نیم‌نگاهی به جوانگرایی و کمی هم آینده‌نگری
پس از پایان هفته هفتم لیگ برتر فوتبال، فهرست تیم ملی ایران برای دیدار مقابل ازبکستان و قطر اعلام شد که همچنان انتقادات به آن پابرجاست.

خبرگزاری میزان - تیم ملی فوتبال ایران آماده رقابت‌های مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در قاره آسیا می‌شود، جایی که شاگردان قلعه‌نویی باید در ۲ دیدار حساس برابر ازبکستان و قطر به میدان بروند. امیر قلعه‌نویی اسامی ۲۷ بازیکن دعوت شده به تیم ملی را شب گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که در آن درصد بالایی از بازیکنان جوان مشاهده می‌شود.

فهرست ۲۷ نفره تیم ملی برای بازی با ازبکستان و قطر در حالی بلافاصله پس از اتمام هفته هفتم لیگ برتر اعلام شد که بازهم مانند دفعات قبل انتقاداتی به اسامی نفرات دعوت شده از سوی کارشناسان و رسانه‌ها صورت گرفت؛ از دعوت علیرضا جهانبخش که همچنان بدون تیم است و به زعم برخی نسخه آماده او خیلی به تیم ملی کمک می‌کرد تا اینکه او تیم ندارد و در تمرینات حرفه‌ای و گروهی شرکت نداشته. از سوی دیگر لیست تیم ملی تنها ۳ نماینده از سرخابی‌ها دارد که از این رو اعتراض هواداران ۲ تیم را به همراه داشت.

در فهرست جدید تیم ملی نام ۱۶ بازیکن لیگ برتری و ۱۰ لژیونر به چشم می‌خورد که ۷ باشگاه لیگ برتری دارای سهمیه هستند که در میان آنها سپاهان با ۶ بازیکن رکورددار است. پس از این تیم تراکتور ۴ بازیکن و استقلال دو و پرسپولیس یک نماینده در اردوی تیم ملی دارند.

لیگ امارات با حضور سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی (شباب الاهلی) و سامان قدوس، مهدی قایدی و شهریار مغانلو (اتحاد کلبا) بیشترین بازیکن را در جمع لژیونرهای فعلی تیم ملی دارد. از لیگ روسیه نیز محمدجواد حسین‌نژاد (دینامو ماخاچ قلعه) محمد قربانی (اورنبورگ) و محمد محبی (روستوف) دعوت شده‌اند. علی قلی‌زاده (لخ پوزنان لهستان) و مهدی طارمی (اینترمیلان ایتالیا) نیز ۲ بازیکن ملی‌پوش ایرانی در سایر لیگ‌های اروپا هستند.

نوراللهی همچنان غایب ثابت تیم ملی

نکته بعدی این لیست این است که ظاهراً امیر قلعه‌نویی قصد کوتاه آمدن از تصمیم خود را ندارد و هم‌چنان نمی‌خواهد یکی از آماده‌ترین هافبک‌های فوتبال ایران در تیم ملی جایی داشته باشد. او شرط کرده که نوراللهی باید به خاطر رفتار قبلی‌اش که اردو را ترک کرد از بازیکنان و مردم عذرخواهی کند و نوراللهی هم که در فوتبال امارات می‌درخشد حاضر به انجام این کار نیست.

کسی هم قدرت حل مشکل به وجود آمده بین این ۲ نفر را ندارد. حقیقاً عملکرد ضعیف خط میانی تیم ملی پاشنه آشیل شاگردان قلعه‌نویی خواهد بود و قطعاً جای خالی نوراللهی حس خواهد شد.

نگاهی بر فهرست تیم ملی؛ رضاییان «نه» حردانی «آری»/ نبود نوراللهی و اخباری تا غیبت کنعانی

محمدجواد حسین‌نژاد سلاح جدید قلعه‌نویی از لیگ روسیه

قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی، سعید عزت‌اللهی، محمد کریمی، محمد قربانی، سامان قدوس، امید نورافکن و محمدجواد حسین‌نژاد را به تیم ملی دعوت کرده که تغییر اصلی لیست تیم ملی نسبت به فهرست گذشته، دعوت از حسین‌نژادِ جوان بعد از درخشش در ترکیب دیناموماخاچ‌قلعه است. محمد محبی به همراه مهدی ترابی، مهدی قایدی و علیرضا جهانبخش در کنار علی قلی‌زاده وینگر‌های دعوت‌شده به اردوی تیم ملی هستند که حضور دوباره محبی در جمع ملی‌پوشان جالب‌توجه است.

نسبت به اردوی قبلی آرشا شکوری، محمد حسین کنعانی‌زادگان (مصدومیت) اللهیار صیادمنش و جواد آقایی‌پور در فهرست تیم ملی نیستند و البته محمدمهدی زارع، محمد دانشگر، محمد محبی، حسین‌نژاد و حسین‌زاده به جمع ملی‌پوشان اضافه شده‌اند.

محمدمهدی زارع، مدافع ۲۱ ساله گل‌گهر که در هفته‌های اخیر نقش کلیدی در قلب خط میانی تیمش ایفا کرده تا تیم مهدی تارتار با دریافت فقط یک گل، بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار داشته باشد از دیگر شگفتانه‌های فهرست تیم ملی بوده است.

نگاهی بر فهرست تیم ملی؛ رضاییان «نه» حردانی «آری»/ نبود نوراللهی و اخباری تا غیبت کنعانی

شاهزاده ایرانی پای ثابت خط حمله یوز‌ها

سرمربی تیم ملی در خط حمله هم به سراغ امیرحسین حسین‌زاده از تراکتور، مهدی طارمی از اینتر، سردار آزمون از شباب الاهلی و شهریار مغانلو از اتحاد کلبا رفته که حضور حسین‌زاده در جمع ملی‌پوشان اتفاق ویژه خط حمله محسوب می‌شود. سحرخیزان بازیکن جوانی که به نظر برخی کارشناسان می‌توانست در این فهرست قرار بگیرد با نظر کادرفنی دعوت نشد.

رضاییان دعوت نشد تا حردانی اضافه شود!

قلعه‌نویی در خط دفاع به دنبال شجاع خلیل‌زاده، علی نعمتی، محمد دانشگر، محمدامین حزباوی و محمدمهدی زارع رفته است که حضور دانشگر و زارع در فهرست جدید تیم ملی جالب‌توجه است. در پست دفاع راست همانند اردوی قبلی، آریا یوسفی در کنار صالح حردانی به تیم ملی دعوت شده‌اند که باز هم نبود رامین رضاییان جالب توجه است. این مربی در پست دفاع چپ هم به سراغ دعوت از میلاد محمدی از پرسپولیس و ابوالفضل جلالی از استقلال رفته تا این ۲ مدافع چپ باتجربه، نماینده‌های استقلال و پرسپولیس در خط دفاعی تیم ملی باشند.

عدم دعوت اخباری تعجب‌ها را برانگیخت

سرمربی تیم ملی در پست دروازه به سراغ دعوت از علیرضا بیرانوند، حسین حسینی و پیام نیازمند رفت؛ آن‌هم در حالی‌که حسینی تنها دروازه‌بانی است که در فصل جدید لیگ برتر هنوز کلین‌شیت نکرده، اما در طرف مقابل محمدرضا اخباری در طول ۶ مسابقه در لیگ بیست‌وچهارم، موفق به‌ثبت ۵ کلین‌شیت شده و تنها یک گل دریافت کرده که آن‌هم از روی نقطه پنالتی بوده، اما با وجود ثبت این درخشش، عملکرد خوب اخباری به چشم کادرفنی تیم ملی نیامده و این دروازه‌بان باتجربه غایب بزرگ فهرست تیم ملی است.

حال با این تفاسیر بزرگ‌ترین تغییر لیست قلعه‌نویی نبود کنعانی‌زادگان به دلیل مصدومیت است که به جای آن تصمیم گرفته تا از محمدمهدی زارع جوان دعوت کند. نکته بعدی عدم دعوت از رامین رضاییان ستاره تیم استقلال است که پس از دیدار دربی افت فاحشی داشت.

لیست تیم ملی ایران برای ۲ مصاف پیش رو به شرح زیر است:

علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، سیدحسین حسینی، علی نعمتی، شجاع خلیل‌زاده، محمد دانشگر، امین حزباوی، محمد مهدی زارع، میلاد محمدی، ابوالفضل جلالی، صالح حردانی، آریا یوسفی، سعید عزت‌اللهی، محمد کریمی، محمد قربانی، سامان قدوس، امید نورافکن، محمد محبی، مهدی ترابی، مهدی قایدی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، مهدی طارمی، جواد حسین‌نژاد، امیرحسین حسین‌زاده، سردار آزمون و شهریار مغانلو.

نگاهی بر فهرست تیم ملی؛ رضاییان «نه» حردانی «آری»/ نبود نوراللهی و اخباری تا غیبت کنعانی

مسن‌ها تا کِی می‌خواهند بازی کنند؟

به‌زودی نفرات پا به سن گذاشته از جمله شجاع خلیل‌زاده، قدوس، امیری، کنعانی‌زادگان و... باید جای خود را به نفرات جوان بسپارند، اما اگر باشگاه‌ها پدیده‌ها و جوانان مستعدی را شناسایی نکنند و به تیم ملی تزریق نکنند چگونه می‌توان در جایگزینی این نفرات بدرستی عمل کرد؟

به هر حال تمام این‌ها تناقضات و ابهاماتی است که قلعه‌نویی و همکارانش باید درباره آن روشنگری و شفاف‌سازی کنند تا اذهان علاقمندان به فوتبال از اینهمه سوال بی‌جواب خالی شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: تیم ملی ایران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *