بیانیه پایانی نشست فرمت مسکو درباره افغانستان

18:53 - 14 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۸۳۷
بیانیه پایانی نشست فرمت مسکو درباره افغانستان
بیانیه پایانی نشست فرمت مسکو درباره افغانستان صادر شر و در آن، بر تقویت همکاری‌های ضدتروریسم در این کشور تاکید شد.

خبرگزاری میزان - ششمین نشست «فرمت مسکو» در مورد افغانستان روز جمعه در مسکو و در سطح نمایندگان ویژه و مقامات ارشد طالبان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان برگزار و روز شنبه به پایان رسید.

براین اساس در بیانیه پایانی ششمین دوره این نشست، طرفین با ابراز نگرانی عمیق از وضعیت امنیتی مرتبط با تروریسم در افغانستان، خاطرنشان کردند که تمامی گروه‌های تروریستی و جدایی‌طلب مستقر در افغانستان همچنان تهدید جدی برای امنیت جهانی و منطقه‌ای هستند.

حاضران در این نشست همچنین بر تقویت همکاری‌های ضد تروریسم در سطوح دوجانبه و چندجانبه تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است که افغانستان باید در اتخاذ تدابیر جامع برای رسیدگی به علائم و علل ریشه‌ای تروریسم و ریشه‌کنی آن در زمان اولیه مورد حمایت قرار گیرد.

کشور‌های شرکت‌کننده نشست مسکو از مقامات کنونی افغانستان خواسته‌اند تا در اجرای تعهدات بین‌المللی افغانستان برای مبارزه با تروریسم، نابودی و از بین بردن همه گروه‌های تروریستی به طور مساوی و بدون تبعیض و جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه همسایگان خود، در سطح منطقه و فرامنطقه‌ای اقدامات قابل مشاهده و قابل راستی‌آزمایی انجام دهند.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است که طرفین بر حمایت بی دریغ خود از افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، متحد و صلح آمیز تاکید کردند؛ آن‌ها تلاش‌های کشور‌های ثالث برای استقرار زیرساخت‌های نظامی خود در افغانستان و کشور‌های همسایه را غیرقابل قبول خواندند، زیرا این امر به نفع صلح و ثبات منطقه نیست.

همچنین طرفین ضمن اشاره به توسعه امیدوارکننده مبادلات اقتصادی و تجاری، همکاری سرمایه‌گذاری افغانستان با کشور‌های منطقه به انکشاف پروژه‌های اقتصادی منطقه‌ای با مشارکت افغانستان و ارتقای پیشرفت پایدار در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های پزشکی، فقرزدایی، زراعت و پیشگیری از بلایا، به گونه‌ای که به افغانستان در تحقق توسعه مستقل و پایدار در زمان اولیه کمک کند، ابراز علاقه کرده‌اند.

آن‌ها همچنین از ادغام فعال افغانستان در ارتباط منطقه‌ای حمایت کردند.

طرفین بر تعهد خود برای ادامه حمایت‌های بشردوستانه از مردم افغانستان تاکید کردند و از جامعه جهانی خواستند تا ارائه کمک‌های بشردوستانه اضطراری به مردم افغانستان را تشدید کند و همزمان بر مخالفت با تلاش‌ها برای سیاسی کردن آن تاکید کردند.

کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست همچنین تصریح کرده‌اند که ایجاد حکومت معتدل و فراگیر افغانستان برای حفاظت از حقوق و منافع اساسی همه مردم افغانستان، از جمله زنان، دختران و همه گروه‌های قومی، و ادامه کار برای تامین منافع مردم افغانستان لازم است.

طرفین از مقامات فعلی افغانستان خواستند تا شرایط لازم را برای بهبود رفاه مردم افغانستان، جلوگیری از مهاجرت بیشتر آن‌ها و فراهم کردن شرایط برای بازگشت مهاجران فراهم کنند.

افزون بر این، آن‌ها از ایران، پاکستان و برخی دیگر از کشور‌های منطقه برای میزبانی میلیون‌ها پناهجوی افغان قدردانی کردند و از جامعه جهانی و کمک‌کنندگان خواستند تا کمک کنند.

تاکید بر نقش مهم چارچوب‌های منطقه‌ای و انجام جدی تعهدات در مورد بهبود اقتصادی و توسعه آینده افغانستان از سمت کشور‌هایی که مسئول وضعیت کنونی افغانستان هستند، بخش دیگری از این بیانیه بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *