گزارش|

نیمکت تیم ملی هندبال به دنبال آدرس صحیح؛ «کاستیو» همان که نیاز داشتیم؟

0:30 - 16 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۸۲۲
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
نیمکت تیم ملی هندبال به دنبال آدرس صحیح؛ «کاستیو» همان که نیاز داشتیم؟
فدراسیون هندبال ایران سرانجام پس از بررسی‌های فراوان در نهایت رافائل کاستیو که پیشتر هم هدایت تیم ملی را بر عهده داشت به عنوان سرمربی انتخاب کرد، انتخابی که می‌تواند دارای نقاط روشن و تاریکی باشد.

خبرگزاری میزان - ۱۰ سال از آخرین افتخارآفرینی تیم ملی هندبال ایران می‌گذرد. هندبالیست‌های ایران از سال ۲۰۰۰ تاکنون در ۱۲ دوره از رقابت‌های قهرمانی هندبال مردان آسیا شرکت کرده‌اند که حاصل آن تنها یک مدال برنز در سال ۲۰۱۴ بود. آن‌ها سال‌های پر فراز و نشیبی در این رقابت‌ها داشتند، به طوری که تا همین چند ماه گذشته وارد بحران جدیدی شدند و تصمیم به تغییر مربی گرفتند.

فدراسیون هندبال پس از بررسی‌های فراوان در نهایت رافائل کاستیو که پیشتر هم هدایت تیم ملی را بر عهده داشت به عنوان سرمربی انتخاب کرد، انتخابی که می‌تواند دارای نقاط روشن و تاریکی باشد. 

«رافائل گویجوسا کاستیلو» که سابقه بازی در تیم هندبال بارسلونا طی سال‌های ۲۰۰۰‌ــ ۱۹۹۵ و جونتو الکالا از سال ۱۹۹۵‌ــ ۱۹۹۳ را دارد، مدال برنز در بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، مدال نقره قهرمانی هندبال اروپا ۱۹۹۶ سویل، ۱۹۹۸ ایتالیا و مدال برنز مسابقات قهرمانی هندبال اروپا ۲۰۰۰ کرواسی را به‌همراه تیم ملی هندبال اسپانیا کسب کرده است.

وی همچنین بهترین بازیکن در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۹۹، بهترین گوش چپ در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۹۹ مصر، بهترین گوش چپ در مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۰۰ کرواسی، بهترین گوش چپ در بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، بهترین بازیکن در مسابقات لیگ اسپانیا در فصل ۲۰۰۰‌ــ ۱۹۹۹، بهترین بازیکن در مسابقات جام پادشاهی در فصل ۱۹۹۹‌ــ ۱۹۹۸ و مدال طلا و نشان سلطنتی شایستگی ورزشی اسپانیا در سال ۲۰۰۲ را در ویترین افتخارات خود دارد.

نیمکت تیم ملی هندبال به دنبال آدرس صحیح؛ «کاستیو» همان که نیاز داشتیم

کاستیو به مدت دو سال سرمربی تیم ثامن بود و بعد به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد. تیم ثامن الحجج متشکل از بازیکنان خوب ملی‌پوش زیادی بود. به همین دلیل رافائل با فدراسیون برای هدایت تیم ملی همکاری کرد و از سال ۲۰۱۲ به طور رسمی هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت. هندبال ایران پیش از آن هرگز در مسابقات مردان آسیا موفق به کسب مقام نشده بود تا اینکه کاستیو موفق شد به این طلسم پایان دهد و مقام سوم مسابقات مردان آسیا در سال ۲۰۱۴ در بحرین را به دست بیاورد. تیم کاستیو در آن مسابقات ۷ بازی انجام داد و حاصلش ۳ برد، ۳ مساوی و یک باخت بود.

پس از آن فدراسیون به دنبال سرمربی جدید رفت و با کاستیو ادامه نداد و در نهایت ماچک را به عنوان جایگزین او انتخاب کرد. بروت ماچک که در فاصله ۳ ماه مانده تا برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا برای سومین بار هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت، در این رقابت‌ها نتوانست شاگردانش را به مقامی بهتر از پنجمی آسیا برساند. عملکرد این مربی اسلوونیایی با رضایت فدراسیون همراه نبود، چون ایران سهمیه جام جهانی را از دست داد. قرارداد ماچک با فدراسیون هندبال به صورت کوتاه مدت و تا پایان رقابت‌های هندبال قهرمانی آسیا در کره جنوبی بود و در همان مقطع به پایان رسید.

تیم ملی هندبال ایران پیش از حضور کاستیو برای هدایت یوزها، وسلین وویوویچ را داشت که با نتایج ضعیف در مسابقات آسیایی هانگژو همراه بود و پس از مدتی از هدایت این تیم برکنار شد و سپس مجید رحیمی‌زاده هدایت تیم ملی هندبال را موقتاً بر عهده گرفت تا اینکه سرانجام در شهریور ماه کاستیو به نیمکت تیم ملی هندبال ایران بازگشت. انتخاب کاستیو در حالی صورت گرفتکه تیم ملی در مسابقات اخیر قهرمانی آسیا عملکرد چندان خوبی نداشت و نتوانسته بود سهمیه مسابقات جهانی را کسب کند. 

رافائل گویخوسا کاستیو همچنین به‌عنوان مربی کارنامه درخشانی دارد. وی که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ سرمربیگری تیم ملی هندبال ایران را به‌عهده داشت، موفق شد مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۵ را در شانزدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا که به‌میزبانی بحرین برگزار می‌شد، کسب کند.

نیمکت تیم ملی هندبال به دنبال آدرس صحیح؛ «کاستیو» همان که نیاز داشتیم

در سوابق مربیگری وی مربی باشگاه الکوبنداس در لیگ اسپانیا ۲۰۱۱‌ــ ۲۰۰۳، مربی تیم leon de Ademar اسپانیا طی سال‌های ۲۰۱۹‌ــ ۲۰۱۵ و کسب مقام دوم در این لیگ در سال‌های ۲۰۱۸/۲۰۱۷/۲۰۱۶ و راهیابی به انتخابی لیگ قهرمانی اروپا در دو فصل، مربی باشگاه العربی در لیگ قطر ۲۰۲۲ ـ ۲۰۲۰ و قهرمانی با این تیم در امیر کاپ، جام قطر و مقام دوم لیگ قطر، مدیر فنی تیم placea CD در مادرید اسپانیا ۲۰۲۲، مدیر فنی تیم باشگاه balonmani اسپانیا از سال ۲۰۲۴‌ــ ۲۰۲۳ و... به چشم می‌خورد.

«رافائل کاستیو» همچنین پروفسور و استاد مربیگری هندبال در فدراسیون هندبال اروپا و فارغ‌التحصیل رشته فعالیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پلی‌تکنیک بارسلونا، مدرس رسمی فدراسیون هندبال جهانی ۲۰۲۴‌ــ ۲۰۲۰، پروفسور دوره‌های بین‌المللی مربیگری هندبال در اسپانیا ۲۰۲۴‌ــ ۲۰۱۴، مدرس دانشکده فعالیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مادرید از سال ۲۰۱۵ و... نیز است.

سرمربی اسپانیایی تیم ملی هندبال مردان ایران سه‌شنبه هفته گذشته (۱۰ مهر) به ایران آمد و قرار بود ترکیب کادر فنی خود را مشخص کند. گفته می‌شود او قرار است ظرف امروز یا فردا اسامی کادر فنی تیم ملی معرفی کند. کاستیو قرار است با حضور در مسابقات لیگ برتر نظاره‌گر عملکرد بازیکنان باشد تا بتواند ترکیب تیم ملی را نیز مشخص کند.

اولین دیدار فصل جدید لیگ برتر هندبال مردان امروز در کرمان و میان تیم‌های مس کرمان و نیروی زمینی برگزار خواهد شد. رافائل علاوه بر تماشای مسابقات لیگ برتر در هر استان ۳ روز کلاس آموزشی هم برگزار خواهد کرد.

فدراسیون هندبال ایران امیدوار است که با حضور کاستیو، تیم ملی بتواند به روز‌های اوج خود بازگردد و در رقابت‌های بین‌المللی به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد، اما برخی منتقدان معتقدند که شاید تکرار روزهای درخشان هندبال با این مربی قابل تکرار و دست نیافتنی نباشد و گزینه‌های بهتری برای هدایت تیم ملی موجود بود. 

 

نیمکت تیم ملی هندبال به دنبال آدرس صحیح؛ «کاستیو» همان که نیاز داشتیم

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *