رئیس کل دادگستری استان یزد: باید از هنر برای آشنایی مردم با حقوق و تکالیف قضایی‌شان استفاده کرد

14:16 - 14 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۷۹۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان یزد: باید از هنر برای آشنایی مردم با حقوق و تکالیف قضایی‌شان استفاده کرد
رئیس کل دادگستری استان یزد زبان هنر را ابزاری قدرتمند در ایجاد آشنایی مردم از حقوق و تکالیفشان ذکر کرد و گفت: هنر، زبانی رسا و ابزار مورد پذیرش آحاد جامعه در القاء مفاهیم و آموزش موازین عمومی است. 

خبرگزاری میزان- حجت الاسلام والمسلمین حسین طهماسبی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه موسوم به «دادخند» در اواخر هفته جاری، هدف چنین برنامه‌هایی را توسعه و ترویج رسالت رسانه‌ای شعر خواند.

وی دستگاه عدلیه را در هر کشور و حاکمیتی، پناه اصلی مردم برای جلوگیری از تضییع حقشان آن هنگام که مورد تعرض و تهدید قرار می‌گیرد، ذکر کرد و گفت: مردم در مواجهه با چنین تهدیداتی متوقع هستند که حاکمیت از آن‌ها پشتیبانی کند و حق در معرض خطر آن‌ها را حفظ یا احیا کند.

رئیس کل دادگستری استان یزد با تاکید بر این مهم که جزئیات نحوه عملکرد دستگاه عدلیه در این رابطه را قوانین تعیین می‌کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد به دلیل ناآگاهی مردم از این قوانین، حق مشروع آن‌ها به لحاظ قانونی سلب می‎شود و همین ضرورت ارتقای دانش حقوقی مردم را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین یکی از روش‌های ارتقای دانش مردم در این حوزه را استفاده از ابزار و زبان هنر برشمرد و گفت: می‌توان از طریق زبان هنر و ارتقای آگاهی مردم در مورد حقوق و تکالیفشان، آن‌ها را از عوارض ناشی از تضییع حقوق‌شان مصون داشت.

وی با اشاره به سوء استفاده‌هایی که بعضاً از طریق فضای مجازی به دلیل ناآگاهی مردم با قوانین و حقوق قضایی اتفاق می‌افتد، اشاره و عنوان کرد: لازم است که باید‌ها و نباید‌های حوزه حقوقی را از طریق زبان هنر به مردم گوشزد کرد.

وی با بیان این که متاسفانه تاکنون اصحاب هنر یا در این حوزه ورود نکرده یا اگر ورود داشته‌اند، اولویت‌ها را رعایت نکرده‌اند، تصریح کرد: خطا‌های سیستمی و نظام حقوقی در هر کجای دنیا دور از ذهن نیست، ولی گاهاً هنر این خطا‌ها را به نحوی بزرگنمایی می‌کند که از موضوع اصلی که آشنایی مردم با حقوق و تکالیفشان است، غافل می‌شویم و این در حالیست که چند صد برابر خطا‌های سیستمی، تبعات منفی ناشی از عدم آشنایی مردم به تکالیف و حقوق آنهاست و مهمترین رسالت هنرمندان و رسانه‌ها ارتقای این دانش و آگاهی در بین مردم است.

رئیس دستگاه قضا در استان یزد ادامه داد: هنرمندان باید بعد از آشنایی مردم با حقوق‌شان، در صورت تداوم یافتن خطا‌های سیستمی، این موارد را در تولیدات خود انعکاس و در صورت نیاز بزرگنمایی کنند.

وی در ادامه با بیان این که قالب‌های شعر به ویژه شعر طنز، ابراز خوبی برای آشنایی بیشتر مردم با حقوق و تکالیفشان است، ابراز امیدواری کرد آثار ارسالی به جشنواره ملی شعر دادخند با همین رویکرد و رعایت اولویت‌ها دریافت شده باشد و هیات داوران نیز براساس این شاخص‌ها نسبت به انتخاب آثار برتر اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی در پایان نیز یادآور شد: همچنین امیدواریم شاهد بازخورد خوب این آثار در جامعه به ویژه در آمار‌های مربوط به پرونده‌های قضایی باشیم و مردم ضمن آشنایی با حقوق و قوانین قضایی، کمتر نیازمند پشتیبانی دستگاه قضا برای احقاق حق خود باشند.

جشنواره شعر طنز عدلیه فرصتی برای نقد عالمانه است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: ایجاد فضایی برای ارتباط بیشتر مردم با دستگاه عدلیه و فرصتی برای نقد عالمانه، هدف برگزاری جشنواره شعر طنز عدلیه است.

محمدحسین رحیمی‌زاده نیز «مردمی کردن قوه قضاییه» و «افزایش رضایتمندی مردم از حوزه قضا»، دو هدف اصلی سند تحول قوه قضاییه خواند و افزود: برگزاری جشنواره دادخند در راستای نقد عالمانه و به منظور کمک به تحقق این اهداف مورد اهتمام قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که زبان هنر به ویژه در قالب شعر طنز منجر به ارتباط بیشتر مردم با دستگاه قضا شود و ضمن آشنایی مردم با حقوق و تکالیف قضایی‌شان، شاهد بازخورد‌های خوبی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

رحیمی زاده از افتتاح دادگاه صلح مرکز استان همزمان با برگزاری این جشنواره و احتمالاً در صبح روز چهارشنبه هیجدهم مهرماه خبر داد و گفت: البته یکی از تلاش‌های جدی معاونت پیشگیری دادگستری توسعه و ترویج اهمیت قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است که در هر نشست و محفلی به آن تاکید داریم.

اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر طنز دادخند برگزار می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین مهدی پرنیان دبیر دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه(دادخند) در نشست خبری که پیرامون برگزاری اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه (دادخند) با حضور رئیس کل دادگستری استان، مدیران دستگاه‌های مشارکت‌کننده در برگزاری جشنواره و اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره در راستای اجرای سند تحول و تعالی قوه قضاییه و ایجاد زمینه‌های ارتباط بیشتر دستگاه قضایی با اقشار تأثیرگذار اجتماعی همچون هنرمندان، نویسندگان، شاعران و طنزپردازان برگزار شده است.

وی با بیان این که جشنواره این دوره به صورت ملی و در سه بخش عمومی مرتبط با «فرهنگ همراه» که ناظر بر آسیب‌های تلفن همراه است و نیز بخش «قوه قوی» مرتبط با مسائل حوزه قضایی و بخش دیگری در رابطه با مواجهه مردم با قوه قضاییه، برگزار شده است، افزود: البته جشنواره دارای بخش ویژه‌ای است که با ارائه وزن و قالب شعری به علاقمندان، آثار آن‌ها را دریافت کرده است.

مسئول دفتر طنز حوزه هنری استان یزد با اشاره به مهلت ارسال آثار بنا بر فراخوان جشنواره، اعلام کرد: شاعران، طنزپردازان و علاقه‌مندان در نهایت ۳۶۵ اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که این آثار از مجموع ۱۴۲ شرکت کننده که مسن‌ترین آن‌ها ۸۱ ساله و جوانترین‌شان ۱۲ ساله است، می‌باشد.

وی با بیان این که آثار ارسالی از ۲۲ استان و ۴۲ شهر کشورمان دریافت شده است، گفت: آثار دریافتی ابتدا در دبیرخانه به لحاظ فنی بررسی و در مجموع ۱۴۲ اثر برای قضاوت هیات داوران شامل دو نفر از شاعران طنزپرداز برجسته کشور یعنی آقایان فیض و احمدی ارسال شد.

پرنیان که خود از شاعران برجسته کشوری است، گفت: در مجموع ۱۹ اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده‌اند که ۱۰ مورد شایسته تقدیر و ۹ اثر نیز در سه بخش جشنواره به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی و تجلیل خواهند شد.

دبیر این رویداد ادبی در پایان با بیان این که در بخش ویژه نیز سه اثر به عنوان برگزیده معرفی خواهند شد، خاطرنشان کرد: اختتامیه این دوره از جشنواره از ساعت ۱۹ چهارشنبه هجدهم مهر در محل سالن شهید عباسپور برق منطقه‌ای یزد آغاز خواهد شد و برگزیدگان با حضور مسئولان و شاعران کشوری و استانی تجلیل خواهند شد.

شایان ذکر است دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه (دادخند) چهارشنبه شب مصادف با هیجدهم مهر ماه طی مراسمی با تجلیل از برگزیدگان، به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *