طوفان‌الاقصی؛ نقطه عطفی در راه آزادی قدس

7:45 - 15 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۷۸۱
طوفان‌الاقصی؛ نقطه عطفی در راه آزادی قدس
عملیات طوفان‌الاقصی نقطه عطفی در تاریخ فلسطین و مبارزه در راه آزادی از اشغالگری به شمار می‌‌رود.

خبرگزاری میزان – جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در روز ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) عملیات طوفان‌الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد.

از آنجایی که عملیات طوفان‌الاقصی نشان‌دهنده آغاز یک روند بسیار بزرگ‌تر است، باید به‌عنوان نقطه عطف مهم آزادی فلسطین از آن یاد کرد.

در ساعات اولیه ۷ اکتبر ۲۰۲۳، ائتلاف تحت هدایت حماس هزاران موشک به سمت جنوب فلسطین اشغالی شلیک کرد و این امر به‌عنوان پوششی برای عملیات زمینی شامل صد‌ها مبارز مقاومت است که موفق به نفوذ به اراضی اشغالی شدند.

مبارزان فلسطینی دست‌کم وارد ۳ پایگاه نظامی در مرز بیت حانون، پایگاه زیکیم و مقر لشکر غزه در ریم شدند؛ آن‌ها با سلاح‌های سبک به ارتش رژیم صهیونیستی حمله کردند و تعداد زیادی را به هلاکت رساندند.

چنین ضربه‌ای علیه ارتش رژیم صهیونیستی از زمان جنگ ۱۹۷۳ مشاهده نشده بود.

حق مشروع مقاومت

به رسمیت شناختن حق مردم (و نه فقط یک دولت) برای تعیین سرنوشت، در دهه ۱۹۶۰ حق مقاومت در برابر انکار این تعیین سرنوشت را به‌طور ضمنی به رسمیت شناخت و از آن زمان، حقوق بین‌الملل این حق را به‌طور فزاینده‌ای آشکار کرده است.

همچنین در سال ۱۹۶۶، مجمع عمومی سازمان ملل آپارتاید را «جنایت علیه بشریت» نامید، و در سال ۱۹۸۲ نیز حق تعیین سرنوشت و استقلال به‌وسیله مردم تحت اشغال را تایید کرد.

قطعنامه ۱۹۸۲ همچنین نفی حقوق مسلم مردم فلسطین در تعیین سرنوشت، حاکمیت، استقلال و بازگشت به فلسطین و تجاوزات مکرر اسرائیل به مردم منطقه را تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته است.

در سال ۱۹۸۴، شورای امنیت به‌طور گسترده‌ای این تصمیم‌های مجمع عمومی سازمان ملل را در ستایش مقاومت گسترده و متحد مردم مظلوم آفریقای جنوبی تایید کرد.

طبق قوانین بین‌المللی، حق مقاومت بار‌ها تأیید شده است، از جمله در قطعنامه ۳۳۱۴ سازمان ملل در سال ۱۹۷۴ (درباره تعریف تجاوز) که «حق مردمان [محروم از حق تعیین سرنوشت، آزادی و استقلال تحت اشغال خارجی] مبارزه برای این منظور و جست‌وجو و دریافت حمایت، مطابق با اصول منشور بیان می‌کند.

ناکامی نهاد‌های امنیتی رژیم صهیونیستی

درحالی که عملیات طوفان‌الاقصی به سالگرد خود رسیده، هنوز بینش محدودی در مورد ناکامی نهاد‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در زمینه هشدار دادن درباره این تهدید وجود دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و متحدانش در کنست از تشکیل یک کمیسیون رسمی تحقیق برای ارزیابی شکست‌های این رژیم تا پایان جنگ در غزه خودداری کرده‌اند.

عملیات ۷ اکتبر؛ موفقیت‌آمیزتر از حد انتظار

با درک درست، ۷ اکتبر یک ابتکار قیام از سوی جناح‌های مقاومت فلسطین به رهبری حماس بود که موفقیت‌آمیزتر از حد انتظار بود، زیرا روحیه رژیم صهیونیستی را درهم شکست و حمایت منطقه‌ای قابل‌توجهی از کشور‌های مختلف را جلب کرد و بدین ترتیب از هدف اولیه نابودی پایگاه‌های رژیم صهیونیستی پیشی گرفت.

هدف مبادله افراد بازداشت شده عمدتا ناموفق بود، زیرا تاثیر نظامی رژیم صهیونیستی را برای مذاکره در مورد آتش‌بس از بین می‌برد و آنچه به‌عنوان ضربه‌ای به دشمن اشغالگر آغاز شد، آغاز مرحله نهایی انقلاب فلسطین شد؛ عملیات استعمارزدایی که نمی‌تواند به وضعیت اشغالی بازگردد.

جامعه بین‌المللی که به استعمارزدایی و هنجار‌های پسااستعماری احترام می‌گذارد، باید در بزرگ‌داشت این نقطه عطف چشمگیر در جهت آزادی فلسطین، که به احتمال زیاد آغاز مرحله نهایی یک انقلاب استعمارزدایی است، کمک کند.

صدا‌های فلسطینی و دلسوز باید تاریخ ۷ اکتبر را بازنویسی کنند و نماد را از دست استعمارگران بگیرند.

این عملیات از سوی رژیم‌های غربی و رسانه‌های آن‌ها با ادعا‌های دروغین هدف انتقاد قرار گرفت؛ این یک پرده دودی بود که هدفش پنهان کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غیرنظامی غزه، از جمله قتل‌عام کودکان بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *