سفر عراقچی می‌تواند مستند شود/ باید راوی اول باشیم

13:26 - 14 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۷۷۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
سفر عراقچی می‌تواند مستند شود/ باید راوی اول باشیم
محمدعلی یزدان‌پرست کارگردان و مستندساز سینمای ایران معتقد است این روزها، تحولات منطقه و نقش موثر ایران به گونه‌ای است که نباید از ساخت مستند درباره آن غفلت کرد. 

خبرگزاری میزان - محمدعلی یزدان پرست فعال و فیلمساز عرصه مستند، در گفت‌وگو با میزان و درباره بحران، لزوم پرداختن و توجه به مستند در شرایط کنونی ایران و منطقه اظهار کرد: باتوجه به تجربه فعالیت چندین‌ساله در فضای رسانه و مستندسازی نکته‌ای وجود دارد. این نکته در تمام این سال‌ها به عنوان مشکل وجود داشته و آن این موضوع است که متاسفانه در تمام اتفاقات، جریانات داخلی و خارجی و حتی در دوان دفاع مقدس، ما راوی اول نبوده و نیستیم. 

وی افزود: زمانی که ما راوی اول نباشیم، قطعا کسانی هستند که برای مردم ما روایت کنند و این نکته بسیار مهم است که همیشه روایت اول در ذهن مخاطب هدف می‌ماند و بسیار سخت می‌شود آن را تغییر داد. در چندین سال اخیر هم که با بمباران رسانه‌ای و خبری از سمت دوست و دشمن مواجه هستیم؛ اولویت راوی اول بودن بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. 

کارگردان مستند «پس از ۲۲ سال» ادامه داد: من کاری به سیاست ندارم؛ اصلا شما به عنوان یک انسان زمانی که یک حیوانی را ببینید که مشکلی دارد و برای آن اتفاقی افتاده، امکان ندارد شما نسبت به آن واکنش نشان ندهید و دلسوزی نکنید. حالا این اتفاق را در سطح بسیار بالاتر و انسانی نگاه کنید، چطور ممکن است در طول روز تصاویر دردناک کودکان که در حالت بسیار بد در آغوش پدر و مادر خود هستند را ببینید و هیچ واکنشی نسبت به آن نداشته باشید؟ اتفاقی که با هدف وحشیانه یک رژیم به وقوع پیوسته است. اگر تمام این اتفاقات و تصاویر دردناک از طریق مستندسازان که تجربه کارهای مستند بحران و جنگی را داشته اند، روایت نشود؛ مطمئن باشید افراد دیگری هستند که به گونه‌ای که خود می‌خواهند راوی این فاجعه دردناک باشند. 

یزدان پرست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سختی مستندها و اخبار این چنینی توضیح داد: اساسا تفاوت فیلم مستند و گزارش خبری در همین رویکرد و نگاه به ماجرا است. وقتی شما در اثر خود از تصاویر آرشیوی استفاده می‌کنید، درست است که نگاه و تصاویر مورد نظرتان به کار تزریق می‌شود، ولی قطعا باید از همان زاویه نگاه کنید که پیش از شما دیده شده و باز نمی‌توانید روایت دست اول را داشته باشید. ولی وقتی شما به عنوان فیلمساز با رویکرد خود حضور داشته و به ماجرا نگاه کنید، روایت دست اول که بسیار ارزشمند است را خواهید داشت. 

وی افزود: نباید از خطراتی که وجود دارد هم غافل شد. واقعا شوخی نیست. یک تجربه‌ای برای مستندسازی مانور ارتش داشتم و با وجود اینکه می‌دانستیم همه چیز تحت کنترل است و ما در امنیت کامل هستیم، ترسی وجودمان را گرفته بود که کاملا عادی بود. حالا شما فکر کنید در دل ماجرا باشید و هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد و این واقعا بسیار خطرناک است. ولی به هرحال مستندساز با وجود همه خطرها و ریسک‌های ممکن این مسیر را انتخاب کرده است. یکی از جذابیت‌های مستندسازی بحران و در عین حال سختی آن همین در لحظه تصمیم گرفتن و اقدام کردن است. 

محمدعلی یزدان پرست درباره لزوم حمایت از مستندسازان بحران بیان کرد: اگر حمایت بهتری صورت بگیرد قطعا نتایج بهتری هم حاصل می‌شود. همین الان شما سفر عباس عراقچی، وزیر امور خارجه را در نظر بگیرید. چه ایرادی دارد که وقتی در یک سطح امنیتی مانند این سفر شکل می‌گیرد، یک مستندساز هم حضور داشته باشد. حضور یک مستندساز در شرایط این چنینی خیلی مهم است. قطعا یک تیم مستند می‌توانست در کنار وزیر امور خارج و همراهانشان به سفر اعزام شود. 

این کارگردان مستند در پایان تشریح کرد: تاثیری که فیلم مستند روی دیدگاه مخاطبان دارد را نمی‌توان کتمان کرد. کارهای شهید آوینی را ببینید. بسیار مهم است تا مدیران فرهنگی و دولتی ما به مستندسازان ما بیشتر بها بدهند. یک جایی مانند اینترنشنال به واسطه بها دادن به مستندسازان و کارهای مستند خود توانسته مخاطبان جوان بسیاری را به سمت خود بکشد و نباید از چنین چیزی غافل بود. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *