مالدیو به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی پیوست

11:38 - 12 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۴۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مالدیو به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی پیوست
مالدیو همانند نیکاراگوئه، کلمبیا، لیبی و مکزیک به‌طور رسمی درخواست پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی را ارائه کرد.

خبرگزاری میزان - دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) اعلام کرد که مالدیو درخواستی برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب نسل‌کشی در نوار غزه ارائه کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری در بیانیه‌ای اعلام کرد: مالدیو با استناد به ماده ۶۳ اساسنامه دادگاه، اعلامیه مداخله در پرونده مربوط به اعمال کنوانسیون جلوگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی در نوار غزه را در دفتر دیوان ثبت کرد.

دادگاه لاهه اضافه کرد که مالدیو از حق خود برای مداخله در روند دادرسی به‌عنوان عضوی از کنوانسیون نسل‌کشی استفاده می‌کند. 

چندین کشور به این شکایت پیوسته یا تمایل خود را برای پیوستن به پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده‌اند.

نیکاراگوئه، کلمبیا، لیبی، مکزیک و اکنون مالدیو به‌طور رسمی درخواست‌هایی را برای شرکت در روند رسیدگی ارائه کرده‌اند.

کشور‌های دیگر ازجمله بلژیک، ایرلند، اسپانیا، ترکیه و مصر قصد خود را برای مداخله اعلام کرده‌اند. 

مالدیو در ماه ژوئن ممنوعیتی را برای ورود شهرک‌نشینان صهیونیست به این کشور اعمال کرد؛ این تصمیم در اعتراض به اقدام‌های نسل‌کشی رژیم اشغالگر در غزه اعلام شد.

براساس گزارش‌ها، دولت مالدیو همچنین اعلام کرد که قصد دارد واردات کالا‌های تولید شده در اراضی اشغالی را متوقف کند.

محمد مویزو، رئیس‌جمهور مالدیو اعلام کرد که قصد دارد یک فرستاده ویژه را برای تعیین نیاز‌های فلسطینی‌ها تعیین کرده و یک کارزار جمع‌آوری کمک مالی برای رفع این نیاز‌ها ایجاد کند.

این ممنوعیت بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر مالدیو برای نشان دادن همبستگی با فلسطین و محکوم کردن اقدام‌های رژیم صهیونیستی در خاورمیانه است. 

جزئیات شکایت آفریقای جنوبی

شکایت آفریقای جنوبی که به اظهارات متعدد مقام‌های صهیونیست مبنی بر مجازات غیرنظامیان فلسطینی اشاره می‌کند، رژیم صهیونیستی را به انجام نسل‌کشی در غزه متهم می‌کند.

کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل، نسل‌کشی را به‌عنوان اعمالی که به قصد نابودی کلی یا جزئی، یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی انجام می‌شود، از جمله کشتار و اقدام‌هایی برای جلوگیری از تولد تعریف می‌کند.

آفریقای جنوبی در ژانویه (بهمن ۱۴۰۲) این پرونده را تشکیل داد و از دادگاه خواست تا اقدام‌های موقت فوری برای پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها در حالی که این موضوع در حال رسیدگی است، اتخاذ کند. 

احکام دادگاه لاهه

دادگاه عالی سازمان ملل در ادامه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا اقدام‌هایی را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه، از جمله پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها و اطمینان از ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان، انجام دهد. اما قاضی‌ها به صراحت دستور توقف حمله رژیم صهیونیستی را به این باریکه ندادند.

دادگاه در ماه مارس (اسفند/فروردین) مجددا حکم داد که رژیم صهیونیستی باید تضمین کند که مواد غذایی اولیه بدون تاخیر به مردم غزه برسد، زیرا گرسنگی در این منطقه در بحبوحه محاصره رژیم صهیونیستی وخیم‌تر شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری ۲ ماه بعد به رژیم صهیونیستی دستور داد تا فورا حمله نظامی خود را در رفح، جایی که بیشتر جمعیت آواره غزه در آن پناه گرفته بودند، متوقف کند. اما کابینه صهیونیستی این حکم را نادیده گرفت. 

دیوان بین المللی دادگستری طی یک پرونده جداگانه ماه گذشته، در یک نظر مشورتی اعلام کرد که اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی بوده و باید هرچه سریعتر پایان یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *