شکست پدافند هوایی چندلایه رژیم صهیونیستی در برابر موشک‌های ایران

8:45 - 12 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۴۲۲
شکست پدافند هوایی چندلایه رژیم صهیونیستی در برابر موشک‌های ایران
پدافند هوایی چندلایه رژیم صهیونیستی در برابر موشک‌های شلیک شده از سوی ایران با شکست مواجه شد و موشک‌ها به اهداف از پیش تعیین‌شده اصابت کردند.

خبرگزاری میزان - روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه‌شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از عملیات موشکی به تل‌آویو خبر داد و اعلام کرد: پس از یک دوره خویشتن‌داری در برابر نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در ترور مجاهد شهید دکتر اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی و برابر حق کشور در دفاع مشروع از خود برابر منشور ملل متحد و تشدید شرارت‌های رژیم با حمایت آمریکا در قتل عام مردم لبنان و غزه و به شهادت رساندن مجاهد کبیر رهبر محور مقاومت و دبیرکل سرافراز حزب‌الله سید حسن نصرالله و شهادت فرمانده رشید و مستشار عالی سپاه پاسداران در لبنان سرلشکر پاسدار سید عباس نیلفروشان، نیروی هوافضای سپاه پاسداران با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک، اهداف مهم نظامی امنیتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار داد.

در بخشی از بیانیه سپاه پاسداران آمده است: علی‌رغم اینکه این منطقه با پیشرفترین و پرحجم‌ترین سامانه‌های پدافندی محافظت می‌شد  ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده و رژیم صهیونیستی از تسلط اطلاعاتی و عملیاتی جمهوری اسلامی به وحشت افتاده است.

یکی از موضوعات قابل ملاحظه درباره عملیات موشکی اخیر ایران (وعده صادق ۲) شکست سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌های شلیک شده است، به گونه‌ای که موشک‌ها موفق به عبور از سامانه‌های پدافندی و رسیدن به اهداف مورد نظر شدند.

این نفوذ در حالی صورت می‌گیرد که سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی از چند لایه تشکیل شده است.

نگاهی به سامانه پدافندی چند لایه رژیم صهیونیستی

گنبد آهنین که از سال ۲۰۱۱ فعالیت می‌کند، اولین خط دفاعی رژیم صهیونیستی در برابر راکت است؛ کلید دفع موشک در سمت اراضی اشغالی، گنبد آهنین است.

با وجود این گنبد آهنین تنها بخشی از یک سیستم پدافند هوایی چند لایه است که یکی از موثرترین سیستم‌های دفاع هوایی در جهان شناخته می‌شود.

آرو و فلاخن داود دو سامانه پدافندی دیگر رژیم صهیونیستی هستند؛ آرو ازسوی آمریکا توسعه یافته و برای رهگیری موشک‌های دوربرد، از جمله انواع موشک‌های بالستیک، طراحی شده است.

یکی دیگر از سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی فلاخن داود است که این سامانه نیز از سوی آمریکا توسعه داده شده و هدف آن رهگیری موشک‌های میان‌برد، مانند موشک‌هایی است که حزب‌الله در لبنان در اختیار دارد.

اما سامانه پاتریوت ساخت آمریکا قدیمی‌ترین عضو سامانه پدافند موشکی رژیم صهیونیستی است.

پاتریوت که در طول جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ برای رهگیری موشک‌های اسکاد شلیک‌شده از سوی عراق، استفاده شد، اکنون برای سرنگونی جنگنده‌ها و از جمله پهپاد‌ها استفاده می‌شود.

با توجه به محدودیت‌های گنبد آهنین، رژیم صهیونیستی درحال توسعه سیستم جدیدی به نام پرتو آهنین برای رهگیری تهدید‌های ورودی با فناوری لیزر است.

نگرانی مقام‌های صهیونیستی درباره ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی

تاکنون بار‌ها گزارش‌هایی درباره نگرانی مقام‌ها و کارشناسان نظامی صهیونیست درباره ناکارآمدی و نقص سامانه‌های پدافندی این رژیم از جمله گنبد آهنین منتشر شده است.

گاردین گزارش داد: پس از حمله اخیر ایران، در محافل امنیتی اسرائیل این نگرانی وجود دارد که حمله موشکی بالستیک در مقیاس بزرگ از سوی ایران، حزب‌الله یا ترکیبی از متحدان، تأثیری قاطع بر پدافند هوایی موشکی داشته باشد.

اصابت موشک‌های ایران به نواتیم با وجود پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندی

ارتش رژیم صهیونیستی یک سیستم پدافند هوایی یکپارچه دارد که شامل گنبد آهنین، آرو، فلاخن داود، پاتریوت و ... است؛ این سیستم با داده‌های یک سیستم راداری پیشرفته آمریکا در نقب تامین می‌شود.

واضح است که سیستم به‌ظاهر پیشرفته رژیم صهیونیستی نتوانست از پایگاه‌های نواتیم و رامون محافظت کند؛ نواتیم یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی رژیم صهیونیستی است و محل استقرار جت‌های جنگنده اف-۳۵، جنگنده‌های رادارگریز، حمل‌ونقل و تانکر و هواپیما‌های شناسایی و ایر فورس وان رژیم صهیونیستی است.

به این ترتیب، نواتیم به وسیله سپر دفاع ضد موشکی یکپارچه که به‎طور خاص برای محافظت در برابر تهدید موشکی طراحی شده است، دفاع می‌شود، اما بخش عمده موشک‌های ایران با موفقیت به اهداف مورد نظر خود رسیدند.

این اتفاق حتی زمانی رخ داد که رژیم صهیونیستی و متحدانش صد‌ها موشک رهگیر شلیک کردند، اما هزینه بالای این سامانه‌ها کمترین مشکل تل‎آویو است: در دسترس بودن رهگیر‌های جایگزین، نگرانی اصلی آن است و همیشه باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/


برچسب ها: وعده صادق 2

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *