گفت‌وگو|

چند توصیه برای جلوگیری از افسردگی و گو‌شه‌گیری سالمندان/ مهم‌ترین نیاز‌های روحی افراد در پیری چیست؟

8:00 - 11 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۱۲۲
چند توصیه برای جلوگیری از افسردگی و گو‌شه‌گیری سالمندان/ مهم‌ترین نیاز‌های روحی افراد در پیری چیست؟
یک روان‌شناس به بیان توضیحاتی درباره مهم‌ترین نیاز‌های روحی سالمندان پرداخت و گفت: احترام گذاشتن و دادن احساس ارزشمندی به سالمندان مسئله بسیار مهمی برای آن‌ها است.

نیسا محمودی در گفت‌وگو با میزان به مناسبت روز جهانی سالمندان درباره مهم‌ترین نیازهای روحی سالمندان گفت: احترام گذاشتن و دادن احساس ارزشمندی به سالمندان مسئله بسیار مهمی برای آن‌ها است برای مثال بهتر است از آن‌ها درخواست کنیم همراهمان به مهمانی بیایند. سالمندان بسیار زودرنج و حساس هستند و گمان می‌کنند ناتوان هستند، کاری از دستشان بر نمی‌آید و دیده نمی‌شوند از این رو توصیه می‌شود آن‎‌ها را در انجام کارهای خانه مشارکت دهیم و از تجربیاتشان استفاده کنیم چرا که این اقدام موجب می‌شود احساس مفید بودن داشته باشند.

وی ضمن اشاره به اینکه حفظ حرمت سالمندان واجب است و ما باید قدرشناسشان باشیم تا بدانند زحمتشان بی نتیجه نبوده و فرزندانشان قدردانشان هستند، ادامه داد: طرز صحبت کردن ما با این افراد بسیار مهم است و هرگز نباید هنگام صحبت کردن با آن‌ها صدایمان را بالا ببریم. تعدادی از آن‌هامشکل شنوایی دارند و واقعا متوجه صحبتمان نمی‌شوند و باید چند بار با حوصله صحبت‌هایمان را برایشان تکرار کنیم. استفاده از سمعک در مکان‌های شلوغ موجب سردرد می‌شود چرا که کم‌ترین صداها را نیز بلند می‌کند و به همین دلیل است که بیشتر سالمندان از سمعک استفاده نمی‌کنند و گوشه‌گیر می‌شوند و از این رو باید با آن‌ها و در برابر سوال‌هایی می‌پرسند بسیار با آرامش رفتار شود.

اطرافیان افراد سالمند باید مراقب اخباری که به گوش سالمندان می‌رسد، باشند 

این روان‌شناس با بیان اینکه سالمندان اغلب نگران آینده‌شان هستند و آینده‌ خود را اینگونه تصور می‌کنند که هر لظحه امکان دارد از دنیا بروند و یا اینکه دچار بیماری شوند و کسی از آن‌ها حمایت نکند، افزود: شنیدن خبرهایی از فوت دوستان و همسالانشان برایشان مناسب نیست. در رسانه‌ها شاهد این مسئله هستیم که در خبرها اعلام می‌شود که فرد مشهوری بر اثر کهولت سن از دنیا رفت که این اقدام ضربه بزرگی به فرد سالمند می‌زند، سالمندان نباید اینگونه خبرها را بشنوند چرا که تعدادی از آن‌ها افسرده هستند و شنیدن‌ چنین اخباری ممکن است حالشان را بدتر کند و در نتیجه اطرافیان افراد سالمند باید مراقب اخباری که به گوش سالمندان می‌رسد و یا حرف‌هایی که پیش سالمندان گفته می‌شود، باشند.

محمودی عنوان کرد: ممکن است رفتارهای برخی از سالمندان تغییر پیدا کند، مثلا کم تحمل شوند و یا رفتارهای تندی داشته باشند. اطرافیان سالمندان اگر با چنین مسئله‌ای مواجه شدند نباید جوابشان را بدهند و یا اینکه به آن‌ها بگویند این چه کاری است که انجام می‌دهند، در این موارد بهتر است به پزشک مخصوص سالمندان مراجعه کنند. 

تا جایی که ممکن است در کنار سالمندان باشیم و آن‌ها را تنها نگذاریم

وی با اشاره به اینکه تا حد امکان بهتر است مکان زندگیتان نزدیک مکان زندگی سالمندان باشد چرا که هم می‌توانیم به آن‌ها رسیدگی کنیم و هم اینکه سالمندان احساس امنیت بیشتری می‌کنند، بیان کرد: هنگامی که سالمندان تنها باشند و کسی در اطرافشان نباشد احساس اضطراب می‌کنند و حالشان بدتر می‌شود، از این رو توصیه می‌شود تا جایی که ممکن است در کنارشان باشیم و آن‌ها را تنها نگذاریم.

این روان‌شناس درباره راهکارهای جلوگیری از گوشه گیری سالمندان ضمن تاکید به نقش همسالان فرد سالمند در این مورد توضیح داد: بهتر است شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که سالمندان در این دوره از زندگیشان با دوستان و همسالانشان ارتباط بیشتری داشته باشند. اینکه بسیاری از سالمندان در پارک‌ها در کنار یکدیگر می‌نشینند و با هم صحبت می‌کنند اقدام بسیار خوبی است. گوشه گیری یک مرتبه ایجاد نمی‌شود و به تدریج رخ می‌دهد و به این دلیل در سالمندان ایجاد می‌شود که اعضای خانواده و اطرافیانشان با سالمندان چندان ارتباط برقرار نمی‌کنند و این امر به تدریج موجب گوشه گیریشان می‌شود.

محمودی گفت: باید تلاش کنیم سالمندان یک جا نمانند تا افسرده نشوند، دلیل اینکه سالمندان اغلب تمایل به گوشه‌گیری دارند این است که غرق خاطرات گذشته‌شان می‌شوند و از یادآوری گذشته لذت می‌برند چرا که خاطرات خوبی از زمان حاضر ندارند، به همین دلیل توصیه می‌شود با آن‌ها صحبت کنیم و برایشان خاطره بسازیم برای مثال تولدشان را جشن بگیریم و با آن‌ها به سفر برویم چرا که اگر آن‌ها احساس ارزشمندی داشته باشند هیچ گاه گوشه گیر نمی‌شوند.

وی با تاکید به اهمیت داشتن برنامه‌های ورزشی برای سالمندان و تماشای فیلم‌های مخصوص خودشان افزود: لازم است غذا و داروهای سالمندان سر موقع داده شود و به سلامتیشان اهمیت داده شود چرا که اگر از سالمندان به خوبی مراقبت شود محال است که گوشه گیر شوند و اعتماد به نفسشان را از دست دهند.

انتهای پیام/

 

 


برچسب ها: سالمندان سالمندی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *