رشد فزاینده بحران خشونت خانگی در کشور‌های غربی

10:21 - 10 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۰۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد فزاینده بحران خشونت خانگی در کشور‌های غربی
بحران مرگ‌بار خشونت خانگی در کشورهای غربی مدعی حقوق زنان بیش از هر زمانی در مسیر تشدید و وخامت قرار دارد.

خبرگزاری میزان – رشد فزاینده، مرگ‌بار و مهارناپذیر بحران خشونت خانگی به‌ویژه در کشور‌های غربی ادامه دارد و زنان و دختران را در معرض خطر‌های جدی، از آسیب‌های جسمی و روانی تا کشته شدن قرار می‌دهد.

عمده قربانیان این بحران زنان و دختران هستند؛ گستردگی این بحران در کشور‌های غربی به‌حدی است که برای توجه بیشتر به این موضوع، از سال ۱۹۸۱ ماه اکتبر به‌عنوان ماه آگاهی از خشونت خانگی DVAM تعیین شد.

خشونت خانگی پیامد‌های زیادی برای قربانیان درپی دارد؛ این پیامد‌ها طیف گسترده‌ای از آسیب‌های درازمدت سلامت تا مشکلات و اختلال‌های شدید روانپزشکی را شامل می‌شوند.

همه‌گیری خشونت خانگی در کشور‌های غربی

بحران خشونت خانگی در کشور‌های غربی تبدیل به همه‌گیری‌ای شده است که هنوز راهی برای مقابله یا دست کم کاهش آن وجود ندارد.

خشونت خانگی به شکل نگران‌کننده در کشور‌های غربی مدعی حقوق زنان، در حال رشد است و سالانه میلیون‌ها نفر را هدف قرار می‌دهد؛ براساس آمار‌های موجود، موارد ثبت‌شده خشونت خانگی در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست.

با وجود این، کارشناسان می‌گویند که آمار‌های موجود درباره خشونت خانگی فقط نوک کوه یخ را نشان می‌دهد.

پیچیدگی‌های بحران خشونت خانگی

خشونت خانگی به‌عنوان بحران عامدانه نادیده‌گرفته‌شده در کشور‌های غربی دارای پیچیدگی‌های زیادی است و ابعاد مختلفی دارد.

این بحران تا حد زیادی به دلیل محل وقوع یعنی درون دیوار‌های خانه‌ها، گزارش نمی‌شود؛ همین امر فرایند رسیدگی به قربانیان را دشوار می‌کند.

ضمن اینکه قربانیان بحران خشونت خانگی در کشور‌های غربی همواره به بی‌توجهی سیستم عدالت کیفری این کشور‌ها به بحران یادشده اعتراض دارند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که گذشته از اینکه پلیس در این کشور‌ها به شکایت‌های قربانیان خشونت خانگی توجه نمی‌کند، دادگاه‌ها نیز در موارد بسیار نادری اقدام به محکوم کردن عاملان این خشونت می‌کنند.

ترس از برچسب خوردن و کلیشه‌های اجتماعی نیز عاملی بازدارنده در تلاش قربانیان بحران خشونت خانگی برای دستیابی به عدالت هستند؛ نبود حمایت‌های اجتماعی نیز سبب می‌شود قربانیان خشونت خانگی ناچار به ادامه حضور در فضای مخاطره‌آمیز و تهدیدکننده زندگی شوند؛ موضوعی که گاهی به بهای جان آن‌ها تمام می‌شود.

از آنجا که اصلی‌ترین قربانیان بحران خشونت خانگی زنان هستند، کودکان را می‌توان قربانیان جانبی این بحران دانست که متحمل پیامد‌ها و عوارض کوتاه مدت و بلندمدتی می‌شوند.

در عین حال، خشونت خانگی ارتباط‌های آشکار و پنهانی با برخی از جرایم مانند قاچاق انسان، پدیده قتل زنان، خشونت‌ها و تجاوز جنسی و خشونت‌های مسلحانه دارد.

بحران خشونت خانگی در آمریکا

یکی از کشور‌های مواجه با بحران جدی خشونت خانگی آمریکا است؛ بحران خشونت خانگی سالانه میلیون‌ها آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده و پیامد‌های مخربی را بر بازماندگان، خانواده‌ها و جوامع قربانیان تحمیل می‌کند.

براساس آمارها:

- از هر سه زن در آمریکا یک نفر قربانی خشونت خانگی است؛ در عین حال، از هر ۲ زن یک زن در مقطعی از زندگی مشترک خود، خشونت خانگی را تجربه کرده است.
- به‌طور متوسط هر یک دقیقه ۲۴ نفر در این کشور خشونت خانگی را تجربه می‌کنند؛ این رقم معادل ۱۲ میلیون قربانی خشونت خانگی در سال است.
- ۲۴ درصد قربانیان خشونت خانگی در نهایت قربانی پدیده قتل زنان می‌شوند.

بحران خشونت خانگی در اروپا

بحران خشونت خانگی در اروپا یک بحران جدی است؛ براساس گزارش کمیسیون اروپا، از هر ۳ زن در سراسر اتحادیه اروپا و در سطح جهان، یک نفر دست‌کم یک‌بار در طول زندگی خود خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده است؛ قتل زنان در اروپا سالانه به‌صورت مستقیم جان ۳ هزار زن و دختر را می‌گیرد؛ منتقدان تاکید دارند که خشونت علیه زنان و دختران باید به‌عنوان یک جنایت نفرت‌محور مورد بررسی قرار بگیرد.

این بحران، نتیجه تداوم چالش مرگ‌بار خشونت خانگی در اروپا است که زنان و دختران زیادی را قربانی می‌کند؛ در همین حال، قربانیان جانبی و کودکان یتیم، از پیامد‌های بحران فزاینده قتل زنان در اروپا هستند.

در حالی که، بیشتر مردم خانه خود را مکانی امن می‌دانند؛ بنابر گزارش‎ها، در کشورهای غربی خانه به یکی از محل‌های وقوع خشونت خانگی تبدیل شده است.

آلمان یکی از کشور‌های اروپایی با بیشترین میزان خشونت خانگی بوده و گزارش‌ها حاکی از افزایش این نوع خشونت در این کشور طی سال‌های گذشته است.

فرانسه و انگلیس هم در این زمینه با بحران جدی مواجه هستند؛ پایگاه سازمان ملل گزارش داد که براساس آمارها، هر ۳ روز یک زن در انگلیس کشته می‌شود و از هر ۴ زن یک زن در طول زندگی خود نوعی خشونت خانگی را تجربه می‌کند.

کارشناسان تاکید دارند که خشونت خانگی و خشونت علیه زنان در اروپا بیشتر نادیده گرفته شده و دادگاه‌ها سابقه ضعیفی در صدور احکام برای مرتکبان جرایم جنسی دارند.

مبارزه ناکام اروپا با خشونت خانگی

کارشناسان می‌گویند که افزایش قابل توجه در ارقام خشونت خانگی در کشورهای اروپایی، میزان تکان‌دهنده یک واقعیت غم‌انگیز را نشان می‌دهد؛ خشونت یک پدیده روزمره بوده و غیرقابل قبول است.

این در حالی است که تلاش‌ها برای مبارزه با این بحران مانند کنوانسیون اروپا علیه خشونت خانگی، نیز پشت سد مخالفت برخی از کشورها به بن‌بست کشانده می‌شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *