رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: استفاده از ظرفیت نهاد‌ها و سمن‌ها در امر پیشگیری از وقوع جرم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

15:32 - 09 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۹۲۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: استفاده از ظرفیت نهاد‌ها و سمن‌ها در امر پیشگیری از وقوع جرم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی بر ضرورت استفاده از ظرفیت تمام نهادها، مراجع علمی و سمن‌ها در امر پیشگیری از وقع جرم تاکید کرد و گفت: باید اقدامات پیشگیری از وقوع جرم واقع‌بینانه و در مقام عمل موثر باشند.

خبرگزاری میزان- جلسه پیگیری و بازخوردگیری برنامه‌ها و اقدامات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی با حضور رئیس کل دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و تعدادی از معاونین قضایی دادگستری استان برگزار شد.

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در این جلسه با محکومیت اقدامات تروریستی رژیم غاصب و تروریست صهیونیستی در به شهادت رساندن سید مقاومت، اظهار کرد: انشاء ا... خون پاک این شهید بزرگوار و شهدای مقاومت، نابودی این رژیم جعلی را رقم بزند.  

وی با پرداختن به دستورات جلسه به کمبود کادر قضایی و اداری اشاره کرد و گفت: علی‌رغم جذب‌های خوب صورت گرفته در ۳ سال اخیر باید فکر اساسی برای حجم زیاد پرونده و کار قضایی کرد و بهترین شیوه و درمان، پیشگیری از وقوع و ورود است و باید در این خصوص از ظرفیت‌های غیر قضایی و واحد‌های صلح و سازش و متولی امور استفاده کرد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی به تشریح اقدامات پیشگیری از جرم سرقت پرداخت و عنوان کرد: در بحث پیشگیری به طور مثال در جرم سرقت آسیب‌شناسی و ملاحظه شد که بخشی از این جرم توسط معتادین متجاهر صورت می‌گیرد که با پیگیری‌های دستگاه قضایی کمپ نگهداری معتادان متجاهر افتتاح و تجهیز شد و در حال حاضر ۷۰۰ نفر از این افراد در این کمپ نگهداری می‌شوند و با این اقدام به تناسب سرقت‌های خرد کاهش یافته است.

عتباتی در ادامه تاکید کرد: باید اقدامات پیشگیری از وقوع جرم واقع‌بینانه و در مقام عمل موثر باشند. از این رو معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دائماً فکر و ایده تولید کند و با نشست با صاحب نظران ضمن ریشه‌یابی مشکلات، دنبال اتخاذ تدابیر پیشگیرانه باشد و از ظرفیت نهاد‌ها و ادارات استفاده و تکالیف قانونی آن‌ها را در امر پیشگیری از جرایم خواستار شود.

وی ادامه داد: بیت‌المال برای دستگاه قضایی بسیار اهمیت دارد و باید تدبیر برای حفظ حقوق بیت‌المال در تمامی دستگاه‌ها صورت گیرد و ترک فعل در این خصوص پذیرفتنی نیست.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت تمام نهادها، مراجع علمی و سمن‌ها در امر پیشگیری از وقوع جرم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد بر این است که کار در عمل و اجرا خود را نشان دهد، از معاونت اجتماعی و پیشگیری خواست تا عملکرد ۶ ماهه اول را کامل مرور کرده و عقب افتادگی از اهداف برنامه‌ها را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.

وی از دادستانی و رئیس کل محاکم استان خواست تا انسجام و ارتباطات خود را با معاونت اجتماعی و پیشگیری  تقویت کنند و با تشکیل کارگروهی در نشست‌های مشترک با جامعه دانشگاهی، حوزه‌های علمیه و افراد صاحب نظر، آسیب‌ها را شناسایی، احصا و برای پیشگیری از آن‌ها تدبیر کنند.

عتباتی در پایان تاکید کرد: هر چقدر برای خدمت به مردم فهیم و خوب استان تلاش کرد باز هم کم است و حتماً با مرور عملکرد نیمسال اول، در پایان سال باید ۱۰۰ در صد برنامه‌ها اجرا، بارگزاری و نتایج در مقام عمل هم نمایان شود.
مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه گفت: آنچه که در فرآیند پیشگیری‌ها آفت است پراکندگی اقدامات و عدم استمرار در کار است چراکه در ذات و ماهیت اقدامات پیشگیری هدفمند و مستمر بودن آنهاست که نیاز به ورود‌های جدی دارد.
حسین مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی نیز در ادامه این جلسه به لزوم اصلاح برخی قوانین در حوزه جرایم سایبری تاکید کرد و گفت: در حوزه این جرایم بر اساس تجربیات و نشست‌هایی که با صاحبنظران برگزار شده قوانینی که نیاز به اصلاح و یا تقنین دارند به مرکز منعکس شده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ادامه از اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف پیشگیری از جرایم از جمله سرقت، جرایم سایبری، تدوین شیوه نامه تعهدات ارزی و کاهش تصادف گزارشی ارائه کرد.

بخشی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات این معاونت در حوزه‌های مختلف پرداخت و پس از آن زارع معاون قضایی رئیس دادگستری استان، حاتمی رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان، خباز خدایی معاون رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب ارومیه و سایر اعضای جلسه به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخته و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *