نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: ایران اقدام‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد

10:49 - 09 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۷۸۷
کنعانی: ایران اقدام‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را بی‌پاسخ نمی‌گذارد
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با ارائه توضیح‌هایی درباره موضوع‌هایی مانند مواضع ایران در قبال تحولات منطقه، سفر گروسی به ایران و سرنوشت توافق هسته‌ای و سفر نخست‌وزیر روسیه به ایران برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، دوشنبه، نهم مهر با حضور در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره مهم‌ترین تحولات حوزه سیاست خارجی در روزهای اخیر پاسخ داد.

مکتب سید زنده است 

سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز این نشست، گفت: در ابتدا شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل مقتدر و همیشه پیروز حزب‌الله لبنان را به ساحت مقدس حضرت بقیه‌الله، به محضر مقام معظم رهبری، به همه آحاد شریف ملت بزرگ ایران، همه دولت‌ها و ملت‌های حامی آرمان فلسطین، به ملت بزرگ فلسطین و همیشه ایستاده غزه و در راس این‌ها به لبنان عزیز، به حزب‌الله و خانواده گرانقدر شهید نصرالله تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه سیدحسن نصرالله شهید شد، اما مکتب سید زنده است و مرام و مکتب او زنده خواهند ماند، تصریح کرد: جبهه مقاومت، ملت‌های منطقه، ملت فلسطین و لبنان، مرگ صهیونیسم و جشن آزادی قدس شریف را در آینده نزدیک در بیت‌المقدس برگزار خواهند کرد؛ رژیم صهیونیستی ازین جنایت‌ها طرفی نخواهد بست و شکست تغییرناپذیر خود را با این اقدام‌ها هرگز تامین نخواهد کرد؛ آمریکا نیز در تداوم حمایت‌های ننگین خود از این اقدام‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی چیزی به دست نخواهد آورد؛ رژیم صهیونیستی شکست‌های خود را با توسل به این اقدام جبران نخواهد کرد.

به روح شهید نیلفروشان درود می‌فرستیم

کنعانی همچنین گفت: به روح سردار نیلفروشان که در مسیر کمک به آرمان فلسطین و حمایت از فلسطین در جریان حمله تروریستی در ضاحیه به شهادت رسید، درود و سلام می‌فرستیم.

ایران جنایت رژیم صهیونیستی را از جهات حقوقی و سیاسی پیگیری می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بعد از اقدام‌ جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در ضاحیه و استفاده از روش‌های ننگین و بمب‌های اهدایی آمریکا برای ترور دبیرکل حزب‌الله، ایران اقدام‌های سیاسی و حقوقی را بلافاصله در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه در نیویورک، مواضع ایران را در این باره اعلام کرد، گفت: بیانیه وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی فورا صادر شد و وزیر امور خارجه در نیویورک اعلام مواضع ایران را در دستور کار قرار داد؛ ایران ضمن محکوم کردن شدید اقدام رژیم صهیونیستی، این اقدام را تهدیدی علیه صلح بین‌المللی اعلام کرد؛ وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگو با مقام‌های ذیربط مانند دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشست فوری شد.

کنعانی در ادامه اظهار کرد: همچنین تصریح شد که ایران براساس حقوق بین‌الملل از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد؛ ترور دبیرکل حزب‌الله و سردار نیلفروشان را به‌عنوان تهدید علیه صلح و امنیت و اقدام خلاف حقوق بین‌الملل اعلام کردیم و هشدار دادیم تداوم این اقدام‌ها، منطقه را به سمت بی‌ثباتی و درگیری هدایت می‌کند؛ ایران هیچ‌یک از اقدام‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را در اهداف با جمهوری اسلامی بدون پاسخ نخواهد گذاشت و این رژیم برای جنایت‌هایی که در حق ایران انجام داده است، بدون تنبیه و توبیخ نخواهد ماند.

کنعانی تاکید کرد: ما برای دفاع از ملت فلسطین منتظر کسی نمی‌مانیم و برای این کار هم هزینه‌های سنگینی پرداخت کردیم، اما آن‌ها ما را از حمایت بازنداشت؛ ایران کشور مقتدری است و در تامین امنیت خود قاطع عمل خواهد کرد تجربه نشان داده است که ایران در حمایت از امنیت ملی خود دست بسته نیست و با قاطعیت عمل خواهد کرد.

کشور‌های اسلامی از ظرفیت‌های بی‌شماری برای تنبیه رژیم صهیونیستی برخوردار هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مطالبه برای اقدام قاطع کشور‌های اسلامی علیه رژیم صهیونیستی یک مطالبه مستمر ازسوی ایران است، گفت: کشور‌های اسلامی از ظرفیت‌های بی‌شماری برای اعمال فشار و تنبیه این رژیم برخوردار هستند؛ مهم استفاده از این امکانات برای حمایت از ملت فلسطین است؛ این انتظار فقط ایران نیست، بلکه مطالبه ملت فلسطین است که کشورهای اسلامی از تمام امکانات خود برای اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی و بازدارندگی در مقابل ماشین کشتار استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: تهدید فلسطین از جانب رژیم صهیونیستی محدود به جغرافیای فلسطین نخواهد بود و حمایت از فلسطین بلکه حمایت از امنیت منطقه است؛ عقلانیت ایجاب می‌کند کشور‌های اسلامی از همه ظرفیت‌ها برای فشار بر رژیم صهیونیستی استفاده کنند؛ متاسفانه کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های خود استفاده نکردند و این شایسته نیست که در برابر کشورهای اسلامی فلسطین این‌گونه مورد تجاوز قرار بگیرد.

هشدار ایران درباره تداوم جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه

کنعانی با اشاره به یک‌ساله شدن جنگ غزه، گفت: رژیم صهیونیستی پس از یک‌سال جنایت و نقض حقوق بشر علیه ملت فلسطین و علیه ساکنان غزه به هیچ‌کدام از اهداف خود نرسید؛ ایران در همین راستا به جامعه جهانی هشدار داد که جنگ غزه می‌تواند دامنه بی‌ثباتی و جنگ را به منطقه گسترش بدهد.

وی تاکید کرد: ایران جنگ‌طلب نیست، اما در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه و تعدی به ایران و هدف قرار دادن منافع ملی ایران هیچ‌گاه دست بسته نمانده و نخواهد ماند؛ کسی که در مقابل امنیت ملی ایران بایستد، قطعا پاسخ این‌گونه اقدام‌های ماجراجویانه را بدون هیچ تردیدی دریافت می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: دنیا این را دیده که رژیم صهیونیستی امروز در سراشیبی سقوط قرار دارد؛ این رژیم باید بداند این ترور‌ها، آن را از خطر سقوط نجات نخواهد داد و امنیت را به اراضی اشغالی برنخواهد گرداند و شکاف‌های داخلی را در سرزمین‌های اشغالی ترمیم نخواهد کرد؛ ایران برای حمایت از امنیت ملی و منافع خود تردید نخواهد کرد.

سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل یک آبروریزی است

کنعانی درباره حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گفت: این یک آبروریزی است که تریبون سازمان ملل در خدمت یک رژیم‌ متجاوز و نخست‌وزیر جنایت‌کار جنگی آن قرار بگیرد، برای کسانی که دم از صلح می‌زنند و از یک رژیم‌ متجاوز در مجامع جهانی حمایت می‌کنند.

وی اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل به‌ویژه در زمان سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نشان داد که چه مقدار از این رژیم متنفر است؛ آن‌ها پاسخشان را در مجمع عمومی سازمان ملل دریافت کردند؛ تهدید یک کشور مستقل در تریبون سازمان ملل سوءاستفاده از جایگاهی است که باید برای صلح بین‌المللی استفاده شود.

استفاده ایران از سازوکارهای بین‌المللی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران اقدام غیرقانونی و استفاده از ابزار تحریم برای پیشبرد اهداف سیاسی است.

وی تاکید کرد: ایران از سازوکارهای بین‌المللی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها استفاده می‌کند.

توافق هسته‌ای موضوع مشخصی دارد

کنعانی درباره توافق هسته‌ای گفت: توافق هسته‌ای موضوع مشخصی دارد و ارتباطی با هیچ موضوع دیگری ندارد؛ فضای دیپلماتیک برای ادامه گفتگو‌ها برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها باز است.

سفر گروسی امر بدیعی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورمان، اظهار کرد: درباره سفر گروسی به ایران گفت‌گو‌ها و مذاکراتی شکل گرفته است؛ سفر گروسی امر بدیعی نیست و این رفت‌وآمد‌ها همواره وجود داشته و همچنان در چارچوب توافقات و گفت‌وگو‌ها امکان سفر وی وجود دارد و این سفر در زمان مقتضی انجام خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: گفت‌وگو‌های اسلامی و عراقچی با گروسی مثبت بوده است؛ اگر در آژانس اراده وجود داشته باشد، ایران گفت‌وگو‌های حرفه‌ای و حل‌وفصل موضوع‌ها وجود دارد.

ایران نیروی نیابتی در منطقه ندارد

کنعانی درباره جنبش‌های مقاومت منطقه، تصریح کرد: جنبش‌های منطقه برآمده از متن ملت‌ها و کشورهای خود هستند و نیروهای نیابتی ایران به‌شمار نمی‌روند؛ آن‌ها در چارچوب منافع ملی و مسیر امنیت کشورهای خود عمل می‌کنند؛ ایران نیروی نیابتی در منطقه ندارد و از جنبش‌های منطقه برای تحقق حقوق مشروع ملت فلسطین و بازدارندگی در برابر رژیم حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: ما قاطع و بازدارنده عمل می‌کنیم و طولانی شدن برخی اقدام‌ها به معنای نادیده گرفتن متجاوزان نیست؛ هیچ اقدام متجاوزانه‌ای از فهرست مطالبات ایران پاک نخواهد شد.

آمریکا از تداوم جنگ‌افروزی در منطقه حمایت می‌کند

کنعانی درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه لبنان، گفت: رژیم صهیونیستی با ۸۵ بمب یک تنی متراکم‌ترین منطقه بیروت را بمباران می‌کند و بعد تهدید می‌کند؛ رژیم آمریکا از این اقدام جنایت‌کارانه حمایت می‌کند؛ این شرم در تاریخ آمریکا باقی می‌ماند که از تداوم جنگ‌افروزی حمایت می‌کند.

گروه‌های تروریستی ابزار‌های نظام سلطه برای پیشبرد اهدافشان هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گروه تروریستی جیش‌الظلم، تصریح کرد: گروه‌های تروریستی ابزار‌های نظام سلطه برای پیشبرد اهدافشان هستند؛ این گروه جنایت‌پیشه تحت طرف‌های مشخص برای نظام سلطه کار می‌کند؛ ما و پاکستان در موضوع تحکیم ثبات موضع و رویکرد مشترک داریم؛ بی‌ثباتی در منطقه برای ایران و پاکستان مخل است.

پاسخ به اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه در تهران قطعی است

کنعانی گفت: پاسخ به اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه در تهران قطعی است و در آن تردیدی نیست؛ رژیم صهیونیستی از تنبیه در امان نخواهد ماند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، حمایت ایران از فلسطین هم در جای خود محفوظ است و در کنار هم تداوم می‌یابد.

مشروط کردن گفت‌وگو‌ها به یک خواسته را رد می‌کنیم 

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: ایران نشان داده کشور فشارپذیری نیست و گفت‌وگویی در سایه فشار نخواهد کرد؛ ایران مواضع اصولی دارد و در چارچوب گفت‌وگو‌ها مواضع خود را بیان می‌کند؛ فرانسه طرف گفت‌وگوی ما در مذاکرات دو جانبه و منطقه‌ای نیز بوده است؛ مشروط کردن گفت‌وگو‌ها به یک خواسته را رد می‌کنیم و چنین چیزی را نمی‌پذیریم.

دیدار نخست‌وزیر روسیه با رئیس‌جمهور پیش‌بینی شد

کنعانی درباره سفر نخست‌وزیر روسیه به ایران، گفت: این سفر در چارچوب یک سفر کاری انجام خواهد شد و وی دیدارهای مختلفی خواهد داشت؛ دیدار نخست‌وزیر روسیه با رئیس‌جمهور هم پیش‌بینی شد؛ آخرین وضعیت روابط دوجانبه به‌ویژه در حوزه اقتصادی، پیشبرد طرح‌های اقتصادی و انرژی و حمل‌ونقل مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: سند راهبردی عملا تنظیم و پاراف آن انجام شده است و امضای آن در مورد توافق خواهد بود.

 لبنان و فلسطین از اقتدار لازم برای دفاع از خود برخوردار هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی از این نشست، اظهار کرد: دولت‌ها و ملت‌های منطقه ازجمله لبنان و فلسطین از اقتدار لازم برای دفاع از خود برخوردار هستند و نیازی به اعزام نیروهای داوطلب و کمکی ایران نیست.

وی افزود: لبنان اثبات کرد توان به شکست کشاندن رژیم صهیونیستی را دارد؛ این کشور در سال ۲۰۰۰ مفتصحانه رژیم صهیونیستی را اخراج کرد و در سال ۲۰۰۶ شکست سنگینی را به این رژیم تحمیل کرد؛ جریان مقاومت توانایی دفاع از خود را دارد.

تلاش‌های گسترده‌ برای تحقق آزادی شهروند ایرانی در عراق انجام شد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آزادی محمدرضا نوری، شهروند ایرانی زندانی در عراق، گفت: تلاش‌های گسترده‌ای برای تحقق آزادی شهروند ایرانی انجام شده و موفقیت‌هایی به دست آمده است؛ در سفر رئیس‌جمهور به عراق هم این موضوع مورد اهتمام بود و مقام‌های عراقی برای بررسی آزادی این شهروند اعلام آمادگی کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *