دانستنی‌های حقوقی

خسارت تاخیر تادیه در مطالبات کارگری و کارفرمایی

19:14 - 08 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۷۶۲
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خسارت تاخیر تادیه در مطالبات کارگری و کارفرمایی
خسارت تاخیر تادیه شامل همه دیون از نوع وجه رایج است و شامل خسات ناشی از عدم وصول مطلبات کارگری نیز می‌شود.

خبرگزاری میزان- خسارت تاخیر تادیه شامل همه دیون از نوع وجه رایج است و شامل خسات ناشی از عدم وصول مطلبات کارگری نیز می‌شود.

رأی دادگاه بدوی

در خصوص داد خواست تقدیمی آقای ع. ص. گ. بطرفیت شرکت ج. مبنی بر مطالبه خسارت ناشی از عدم وصول مطالبات خواهان (خسارت تاخیر تادیه) دادگاه عنایت به جمیع اوراق پرونده نظر به اینکه خواهان حسب دادنامه شماره ۹۲/۱۴۵۲ مورخ ۱۳۹۲/۱۰/۱۴ صادره از هیات حل اختلاف اداره کار و رفاه اجتماعی. کلیه مطالبات و حقوق قرار دادی خویش را در یافت نموده و بنظر دادگاه خسارت تاخیر تادیه به مطالبات کارگری و کارفرمایی تعلق نمی‌گیرد لذا دادگاه باستناد ماده ۱۹۷ قانون آئین دادرسی مدنی حکم به بی حقی خواهان صادر و اعلام می‌گردد رای صادره حضوری ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران می‌باشد.

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

تجدیدنظر خواهی اقای ع. ص. گ. به طرفیت شرکت ج. نسبت به دادنامه شماره ۷۳۸-۱۳۹۳/۷/۲۰ از شعبه ۱۱۰ دادگاه عمومی حقوقی تهران می‌باشد به موجب دادنامه موصوف خواسته تجدیدنظر خواه مبنی بر مطالبه خسارت ناشی از عدم وصول مطالبات خواهان (خسارت تاخیر تادیه) غیر موجه تشخیص و حکم به بی حقی تجدیدنظر خواه صادر شده است این دادگاه محتویات پرونده را مورد مطالعه قرارداد لیکن دادنامه معترض عنه را شایسته تایید نمی‌داند، زیرا ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی اطلاق دانسته و شامل همه دیون از نوع وجه رایج می‌باشد و اطلاق این قانون مقید نگردیده است از اینرو به استناد ماده ۵۲۲ و ۵۳۸ قانون یاد شده ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته حکم به محکومیت تجدیدنظر خوانده به پرداخت خسارت تاخیر تادیه به میزان خواسته (نسبت به مبلغ ۹۴۶/۱۲۹/۵۳۶ ریال) از تاریخ مطالبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۴ تا روز پرداخت صادر و اعلام میگردد. رای صادره غیابی و ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این محکمه می‌باشد.

انتهای پیام/ 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *