مرگ ۹ مهاجر در نزدیکی جزایر قناری؛ مسیری که همچنان قربانی می‌گیرد

8:59 - 08 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۵۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ ۹ مهاجر در نزدیکی جزایر قناری؛ مسیری که همچنان قربانی می‌گیرد
اقیانوس اطلس همواره یکی از مسیر‌های مرگ‌بار برای مهاجرانی بوده که از آفریقا به‌سمت اروپا حرکت می‌کنند و طی سال‌های گذشته هزاران نفر در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری میزان - سازمان‌های امدادونجات اعلام کردند که براثر واژگونی یک قایق حامل مهاجران در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا، ۹ نفر غرق و دست‌کم ۴۸ ناپدید شده‌اند.

گروه‌های نجات دریایی در بیانیه‌ای اعلام کردند که اندکی پس از نیمه‌شب یک تماس درخواست کمک در ال‌هیرو، یکی از جزایر مجمع‌الجزایر اقیانوس اطلس دربافت کردند. آن‌ها توانستند ۲۷ نفر از ۸۴ سرنشین را نجات دهند.

آنسلمو پستانا، فرماندار جزایر قناری، گفت که بازماندگان به امدادگران گفته‌اند که مبدا قایق شهر نوادیبو در موریتانی، نزدیک به ۵۰۰ مایل (حدود ۸۰۰ کیلومتر) دورتر بوده است. 

سازمان‌های امدادونجات همچنین گفتند که ممکن است ۹۰ نفر در قایق وجود داشته باشند؛ براساس گزارش‌ها، ۴ نفر از نجات‌یافته‌ها خردسال بودند.

مرگ ۹ مهاجر در نزدیکی جزایر قناری؛ مسیری که همچنان قربانی می‌گیرد

آنسلمو پستانا به خبرنگاران گفت که بحرانی‌ترین بخش عملیات زمانی بود که کشتی‌های نجات به قایق نزدیک شدند، زیرا حفظ آرامش سرنشینان کشتی آسیب‌دیده حیاتی بود.

به‌گفته گروه‌های نجات، مهاجران ۲ روز بدون آب و غذا بودند که ممکن است در ایجاد وحشت و واژگونی قایق نقش داشته باشد.

این فاجعه به‌دنبال مرگ ۳۹ مهاجر در اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) رخ می‌دهد؛ قایق مهاجران در اواسط شهریور در حالی که تلاش داشت به جزایر قناری برسد، در نزدیکی سنگال غرق شد.

مهاجرانی که به‌سمت جزایر قناری حرکت می‌کنند امیدوارند از آن‌جا به سرزمین اصلی اروپا برسند.

هزاران مهاجر که در سال‌های اخیر با قایق‌های پرازدحام و اغلب فرسوده برای رسیدن به اروپا راهی اقیانوس اطلس شدند، جان خود را از دست داده‌اند.

فرناندو کلاویخو، یکی از مقام‌های ارشد منطقه قناری، گفت: تازه‌ترین تراژدی دوباره بر خطرناک بودن مسیر اقیانوس اطلس تاکید می‌کند.

مرگ ۹ مهاجر در نزدیکی جزایر قناری؛ مسیری که همچنان قربانی می‌گیرد

او اضافه کرد: ما نیاز داریم که اسپانیا و اتحادیه اروپا در مواجهه با یک فاجعه انسانی ساختاری قاطعانه عمل کنند، زیرا جان‌ها در چند متری مرز جنوبی اروپا از دست می‌رود.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، در اواخر ماه آگوست (مرداد/شهریور) به موریتانی و گامبیا سفر کرد تا توافق‌نامه‌های همکاری برای سرکوب قاچاقچیان انسان و همچنین روش‌های مهاجرت امضا کند.

براساس آمارها، ۲۲ هزار و ۳۰۴ مهاجر از آغاز سال ۲۰۲۴ تا ۱۵ آگوست (دی ۱۴۰۲ تا ۲۵ مرداد ۱۴۰۳) به قناری رسیده‌اند؛ این رقم در مدت مشابه سال قبل ۹ هزار و ۸۶۴ نفر بوده است.

به‌گفته کارشناسان، مسیر اقیانوس اطلس به‌طور ویژه مرگ‌بار است، زیرا بسیاری از قایق‌های پرازدحام و ضعیف قادر به مقابله با جریان‌های قوی اقیانوس نیستند؛ برخی از قایق‌ها از سواحل آفریقا ۶۲۰ مایل (۱۰۰۰ کیلومتر) را برای رسیدن به جزایر قناری طی می‌کنند.

مرگ ۹ مهاجر در نزدیکی جزایر قناری؛ مسیری که همچنان قربانی می‌گیرد

سازمان بین‌المللی مهاجرت، یکی از آژانس‌های سازمان ملل، تخمین می‌زند که از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۴ هزار و ۸۵۷ مهاجر در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند.

بسیاری از سازمان‌های امدادی می‌گویند که این رقم دست‌کم گرفته شده است؛ Caminando Fronteras، یک سازمان غیر دولتی اسپانیایی که به مهاجران کمک می‌کند، می‌گوید که ۱۸ هزار و ۶۸۰ نفر در تلاش برای رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *