برگزاری نشست وزیران خارجه اکو و آسه‌آن به ریاست ایران

8:24 - 07 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۳۵۴
برگزاری نشست وزیران خارجه اکو و آسه‌آن به ریاست ایران
حضور ایران در نشست‌های حاشیه هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - نشست وزیران امور خارجه کشور‌های عضو اکو به ریاست سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، جمعه، ششم مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

 

نشست وزیران خارجه اکو به ریاست ایران برگزار شد

در عین حال، نشست مشترک وزیران امور خارجه کشور‌های عضو اکو و وزیران امور خارجه کشور‌های عضو آسه‌آن به ریاست مشترک عراقچی و وزیر خارجه مالزی جمعه ششم مهرماه برگزار شد.

وزیران امور خارجه و مقام‌های ارشد کشور‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در نشست مشترکی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، (ظهر روز جمعه ششم مهرماه جاری به وقت نیویورک) همکاری‌های اقتصادی میان‌منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست که به ریاست مشترک عراقچی و محمد حسن، وزیر خارجه مالزی برگزار شد، وزرای امور خارجه و دیپلمات‌های ارشد ۲۰ کشور عضو این ۲ سازمان مهم منطقه‌ای به تبادل نظر درباره چگونگی هم‌افزایی با هدف تقویت مناسبات و تعاملات اقتصادی پرداختند.

وزیر امور خارجه در سخنان آغازین این نشست، اکو و آسه‌آن را قدیمی‌ترین سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای در جهان در حال توسعه نامید که همکاری‌های آن‌ها می‌تواند علاوه بر کمک به کشور‌های عضو، مدل موفقی از همکاری‌های میان‌منطقه‌ای را به کشور‌های جنوب ارائه کند؛ در پایان این نشست، بیانیه مطبوعاتی مشترکی توسط هر ۲ سازمان به‌طور همزمان منتشر شد.

این بیانیه ضمن اشاره به یادداشت تفاهم همکاری منعقده در سال ۲۰۰۶، به تصمیم ۲ سازمان جهت گسترش حوزه‌های همکاری به امنیت غذایی و همکاری‌های کشاورزی خبر داده است.   

قبل از این نشست، وزرای خارجه و مقام‌های ارشد کشور‌های عضو اکو در یک نشست غیررسمی به ریاست عراقچی آخرین وضعیت همکاری‌ها در اکو را مورد بررسی قرار دادند.

اسد مجیدخان، دبیرکل جدید اکو نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت جاری همکاری‌ها در قالب اکو به اعضا ارائه کرد؛ نشست رسمی وزرای خارجه اکو قرار است در آذرماه جاری در تهران برگزار شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *