تاکید وزیر امور خارجه بر تقویت همکاری‌های کشورهای آسیایی

9:34 - 06 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۲۵۸
تاکید وزیر امور خارجه بر تقویت همکاری‌های کشورهای آسیایی
وزیر امور خارجه در نشست وزیران امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) گفت که نشست سران کشور‌های عضو مجمع در روز‌های نهم و دهم مهر ۱۴۰۳ در دوحه قطر، فرصت دیگری است که کشور‌های عضو با گفت‌وگو در عالی‌ترین سطح، همکاری‌های فی‌مابین را تقویت کنند.

خبرگزاری میزان - نشست وزیران امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) به ریاست سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان ملل در نیویورک در پنجشنبه پنجم مهر، برگزار شد.

در ادامه نشست‌های چندجانبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، نشست وزیران امور خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) به ریاست سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه در نیویورک برگزار شد.

در ابتدای این نشست، وزیر امور خارجه طی سخنانی به گسترش همکاری‌ها در بین کشور‌های عضو مجمع اشاره کرد و نشست اخیر وزیران خارجه کشور‌های عضو در تیر سال جاری در تهران را نقطه‌عطفی در تاریخ همکاری‌های کشور‌های عضو دانست.

وی همچنین نشست سران کشور‌های عضو مجمع را که قرار است در روز‌های نهم و دهم مهر ۱۴۰۳ در دوحه قطر برگزار شود، فرصت دیگری دانست که کشور‌های عضو با گفت‌وگو در عالی‌ترین سطح، همکاری‌های فی‌مابین را تقویت کنند.

در ادامه این نشست، ناصر المطیری، دبیرکل جدید مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا گزارشی از فعالیت‌های اخیر مجمع و آماده‌سازی‌های مربوط به نشست سران در قطر را به اطلاع اعضا رساند.

پس از آن وزیران و مقام‌های کشور‌های عضو به بیان نظرات خود درباره مجمع و همکاری‌های آتی آن پرداختند؛ سخنرانان از جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر ریاست موفق و موثر بر مجمع طی ۲ سال اخیر و تحولات مثبت این دوره قدردانی کردند؛ در این جلسه همچنین وزیر مشاور در امور خارجه قطر حاضرین را در جریان برنامه‌های تنظیم‌شده در نشست سران در دوحه قرار داد.

در ادامه نیز پیش‌نویس اسناد نشست سران به تصویب حاضرین رسید.

مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به ACD متشکل از ۳۵ کشور آسیایی است که بیش از ۲۰ سال است ارتقای گفت‌وگوی درون- آسیایی را با هدف اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف همکاری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی در دستورکار دارد؛ از مهرماه ۱۴۰۲ ریاست این مجمع برعهده ایران بوده است.

قرار است نشست سران مجمع با حضور روسای جمهوری کشور‌های عضو ازجمله مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان هفته آینده در دوحه قطر برگزار شود؛ مجمع تجاری و نیز برخی فعالیت‌های ورزشی از جمله برنامه‌های قطر در حاشیه نشست سران است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *