گل‌نبشته‌های هخامنشی برای بازدید عموم آماده می‌شود

23:56 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۲۵۳
گل‌نبشته‌های هخامنشی برای بازدید عموم آماده می‌شود
قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور با تبریک بازگشت بخش دیگری از گل‌نبشته‌های هخامنشی، گفت: این الواح از دو هفته آینده برای عموم مردم قابل نمایش و بازدید است.

خبرگزاری میزان - علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در حاشیه بازگشت تعدادی از گل‌نبشته‌های هخامنشی هم‌زمان با بازگشت رئیس‌جمهوری از نیویورک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازگشت این الواح و اشیای تاریخی را به همه ملت ایران و فرهنگ‌دوستان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و به‌عنوان خادم کوچک در وزارت میراث‌فرهنگی از آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهوری کشورمان برای بازگرداندن این الواح و این عیدی به مردم صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: این ششمین مرحله بازگشت الواح و گل‌نبشته‌های هخامنشی از آمریکا است که در این مرحله ۱۱۰۰ قطعه از این گل‌نبشته‌ها به کشور بازگشتند.

وی اضافه کرد: پیشتر در ۵ مرحله و در مجموع ۶ هزار و ۸۶۸ گل‌نبشته به کشور بازگشته بود که مرحله پنجم آن سال قبل بود که ۳ هزار و ۵۰۶ گل‌نبشته از آمریکا به ایران استرداد شد.

دارابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: در این مرحله ۱۱۰۰ قطعه از الواح هخامنشی به میهن اسلامی بازگشتند و مابقی الواح را نیز طرف آمریکایی متعهد شده که برگرداند.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور اضافه کرد: این گل‌نبشته‌ها، بیانگر زیست و سبک زندگی نیاکان ما در دوره هخامنشی است. این الواح به موزه ملی منتقل خواهد شد و ۷۲ ساعت قرنطینه هستند. در این زمان یک هیئت کارشناسی، خوانش الواح را انجام می‌دهند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: این گل‌نبشته‌ها بسیار ارزشمند هستند و همان‌طور که گفتم این آثار باستانی سبک زندگی و زیست نیاکان‌مان را نشان می‌دهد. این اشیا به موزه خواهند رفت چرا که موزه‌ها فقط بیانگر ثروت و توسعه یک کشور نیستند بلکه موزه‌ها نمادی از صلح و توسعه برای هم‌زیستی در جهان به حساب می‌آیند از این رو ما به دنبال این هستیم که تعداد موزه‌ها را به هزار موزه در کشور افزایش دهیم.

وی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: این الواح از دو هفته دیگر برای مردم عزیزمان قابل رویت است، اما در عین حال نمایشگاه آثار کمتر دیده شده در استان‌ها را نیز داریم و از همه مردم عزیز کشورمان دعوت می‌کنیم که از این آثار بازید به عمل آوردند.



انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *