انتشار با تاخیر گزارش بایگانی‌شده منشا رسوایی ویندراش در انگلیس

13:35 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۱۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انتشار با تاخیر گزارش بایگانی‌شده منشا رسوایی ویندراش در انگلیس
گزارش بایگانی‌شده منشا رسوایی ویندراش در انگلیس پس از مانع‌تراشی سه‌ساله وزارت کشور در نهایت منتشر شد.

خبرگزاری میزان – وزارت کشور انگلیس در نهایت گزارش مربوط به منشا رسوایی ویندراش را منتشر می‌کند؛ این گزارش به دستور قاضی دادگاه پنجشنبه، پنجم مهر منتشر خواهد شد.

به گزارش گاردین، وزارت کشور انگلیس در نهایت ناچار شد گزارش سرکوب‌شده درباره منشا رسوایی ویندراش طی سه سال گذشته را منتشر کند؛ چراکه یک قاضی انگلیسی با رد دلایل ادعایی وزارت کشور انگلیس برای خودداری از انتشار گزارش یادشده، اعلام کرد که کسانی که نمی‌توانند گذشته را به یاد بیاورند، محکوم به تکرار آن هستند.

وزارت کشور انگلیس تلاش می‌کرد گزارش تحقیقاتی ۵۲ صفحه‌ای مربوط به منشا و دلیل بنیادی رسوایی ویندراش را که به بررسی ریشه‌ای این رسوایی در ۳۰ سال قانون مهاجرتی نژادپرستانه می‌پردازد، منتشر نکند.

قانون یادشده به دنبال کاهش جمعیت غیرسفیدپوست در انگلیس بود؛ وزارت کشور انگلیس تاکنون با این ادعا که انتشار ریشه‌های تاریخی رسوایی ویندراش می‌تواند اعتماد جوامع نژادی به دولت را دچار آسیب کرده و توسعه سیاست‌های مهاجرتی آتی را به چالش بکشد، از انتشار این گزارش خودداری می‌کرد.

در گزارش یادشده که ازسوی مورخی که نامش افشا نشده، تهیه شده است، چگونگی وابستگی امپراتوری انگلیس به افکار نژادپرستانه تشریح شده و توضیح داده می‌شود که این افکار و رویکرد بر قوانین مهاجرتی این کشور در دوران پس از جنگ جهانی دوم تاثیر داشته است.

تهیه و وجود چنین گزارشی در سال ۲۰۲۲ افشا شد؛ گزارش یادشده اعلام می‌کند که منشا نژادپرستی ریشه‌دار رسوایی ویندراش در این واقعیت نهفته است که در دوره ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۱ هر بخش از قوانین مهاجرت یا شهروندی دست‌کم تا حدی برای کاهش تعداد افراد رنگین‌پوست به‌ویژه سیاه‌پوستان که اجازه کار و زندگی را در انگلیس داشتند، طراحی شده بود.

منتقدان تاکید دارند که دلیل اجتناب وزارت کشور انگلیس از انتشار گزارش یادشده، این بود که اطلاعات موجود در گزارش موردنظر از نظر سیاسی شرم‌آور است.

رسوایی ویندراش سبب شد تا هزاران نفر از افرادی که به‌صورت قانونی در انگلیس زندگی می‌کردند، به اشتباه در دسته مجرمان مهاجرتی طبقه‌بندی شده و در نتیجه از مشاغل خود اخراج و از خانه‌هایشان بیرون رانده شوند؛ ضمن اینکه از مراقبت‌های بهداشتی و مستمری محروم شده و حتی برخی دستگیر، بازداشت و تبعید شدند.

یک بازرس مستقل درباره رسوایی ویندراش اعلام کرد که درک ضعیف مقام‌ها از تاریخ استعماری انگلیس یکی از دلایل رسوایی ویندراش بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *