حضور ایران در نشست وزیران انرژی کشور‌های عضو «بریکس» چرا مهم است؟

12:15 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۱۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
حضور ایران در نشست وزیران انرژی کشور‌های عضو «بریکس» چرا مهم است؟
وزیران انرژی گروه اقتصاد‌های نوظهور جهانی موسوم به «بریکس» همزمان با هفته انرژی روسیه در روز پنجشنبه هفته جاری مورخ ۵ مهرماه در شهر مسکو و با حضور وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران گردهم آمدند.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، هفته انرژی روسیه (Russian Energy Week) یک رویداد سالانه معتبر است که با هدف بررسی و تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های موجود در صنعت انرژی و به‌ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر و فسیلی برگزار می‌شود.

نخستین دوره این رویداد در سال ۲۰۱۵ برگزار شد و به یکی از مهم‌ترین رویداد‌های انرژی در سطح جهانی تبدیل شده است و سالانه صد‌ها نفر از مقامات دولتی و اجرایی از کشور‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند.

روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است و بیشترین ذخایر گاز طبیعی را دارد، میزبان مجمع بین‌المللی هفته انرژی‌ست و قرار است در حاشیه این مجمع نشست وزرای انرژی بریکس هم برگزار شود.

نشست وزیران انرژی کشور‌های عضو «بریکس» در حالی آغاز به کار می‌کند که عباس علی آبادی" وزیر نیرو ایران برای حضور در نشست وزیران انرژی کشور‌های عضو بریکس به روسیه سفر کرده و روز پنجشنبه در نشست وزیران انرژی گروه بریکس شرکت خواهد کرد.

از طرف دیگر بعد از ظهر امروز ‎سومین کمیته مقامات ارشد وزارتخانه‌های انرژی بریکس با حضور مدیران ارشد وزارت نیروی ایران برگزار می‌شود.
«بریکس» برگرفته از نام و مشارکت گروهی از کشور‌ها به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که با محوریت کشور‌های برزیل، روسیه، چین و هند تأسیس شد و از کنار هم گذاشتن حرف

نخست نام پنج کشور در زبان انگلیسی یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نامگذاری شد، اما در سال‌های بعد کشور‌های آفریقای جنوبی، آرژانتین، اتیوپی، امارات متحده عربی، ایران، عربستان سعودی و مصر به جمع گروه «بریکس» اضافه شدند.

این گروه به منظور تقویت همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین این کشور‌ها ایجاد شده است. کشور‌های فوق به دلیل جمعیت زیاد و منابع طبیعی غنی، نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند و تلاش می‌کنند تا وزن بیشتری در نظام بین‌المللی و نهاد‌های جهانی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی داشته باشند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸ درصد قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

پس از اضافه شدن ۷ کشور، این اتحاد ۴۲ درصد از ذخایر نفت و گاز جهان را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این ۴۰ درصد از منابع مالی جهان، ۱۵ درصد تجارت جهانی و ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی طبق گزارش بانک جهانی در اختیار کشور‌های بریکس است.

براین اساس یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت حضور در گروه بریکس این است که این گروه به‌واسطه دارا بودن نیمی از جمعیت جهان و ۲۸‌درصد از ظرفیت اقتصاد جهانی پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی دارد، از رشد پرشتاب اقتصادی و نفوذ در امور جهانی برخوردار است و از سوی دیگر یکی از رویکرد‌های اصلی اعضای بریکس هم این بوده است که آن‌ها همیشه حامی کشور‌های درحال توسعه و کشور‌های جنوب و برقرارکننده تعادل و عدالت اقتصادی در مقابله با نظام پولی و بانکی غربی بوده‌اند.

این درحالی است که ایران در دولت سیزدهم به صورت جدی خواهان پیوستن به این گروه شد. تا اینکه در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۲ رسما خبر اعلام عضویت ایران در گروه بریکس همزمان با سفر مرحوم آیت الله رئیسی به آفریقای جنوبی در رسانه‌ها منتشر شد. 

امسال نیز عباس علی آبادی، وزیر نیرو دولت چهاردهم با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران برای تقویت و توسعه همکاری‌ها با اعضای بریکس در این نشست حضور پیدا کرده و قرار است جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه همکاری‌های صنعتی و فنی پیشنهاداتی را ارائه دهد، ضمن اینکه توجه ویژه‌ای درباره انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته و برنامه جامعی در این زمینه پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: بریکس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *