اسلامی: الزامات ایمنی برای پیشگیری و مواجهه با حادثه در صنعت هسته‌ای باید در اولویت باشد

11:03 - 05 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۱۳۰
اسلامی: الزامات ایمنی برای پیشگیری و مواجهه با حادثه در صنعت هسته‌ای باید در اولویت باشد
رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در همه سطوح الزامات ایمنی برای پیشگیری و مواجهه با هرگونه حوادث در صنعت هسته‌ای در اولویت قرار دارد، گفت: درایت، هوش و عملکرد به موقع آتش‌نشانان فعال در صنعت هسته‌ای می‌تواند در کاهش حوادث، نقش بسیار مهمی داشته باشد.

خبرگزاری میزان - محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان سفر به اصفهان در پنجم مهرماه در آیین افتتاحیه نخستین المپیاد آتش‌نشانان صنعت هسته‌ای شرکت کرد.

نقش عملکرد آتش‌نشانان فعال در صنعت هسته‌ای در کاهش حوادث

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره این المپیاد گفت: در همه سطوح الزامات ایمنی برای پیشگیری و مواجهه با هرگونه حوادث در صنعت هسته‌ای در اولویت قرار دارد.

وی تصریح کرد: درایت، هوش و عملکرد به موقع آتش‌نشانان فعال در صنعت هسته‌ای می‌تواند در کاهش حوادث، نقش بسیار مهمی داشته باشد.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: آموزش و آشنا بودن با پیشرفته‌ترین علوم و فنون و اعمال ایمنی مطابق با آخرین استاندارد‌های دنیا بسیار ضروری است، زیرا صنعت هسته‌ای حساس‌ترین صنعت در دنیا محسوب می‌شود بنابراین توجه به مقوله ایمنی در این صنعت بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از استاندارد‌های ایمنی بسیار بالا در حوزه صنعت هسته‌ای

محمدرضا کاردان، رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور آیین افتتاحیه نخستین المپیاد آتش‌نشانان صنعت هسته‌ای در اصفهان، گفت: برگزاری المپیاد سبب می‌شود تا آتش‌نشانان در بستر رقابت دوستانه بتوانند توانمندی‌های خود را ارتقا دهند و با به اشتراک‌گذاشتن تجارب به ردوبدل کردن اطلاعات در زمینه ایمنی بپردازند؛ این روند موجب افزایش و ارتقای توانمندی‌های فردی و گروهی این افراد می‌شود.

وی تصریح کرد: به‌طور کلی آتش‌نشانان در سراسر کشور از سطح آمادگی قابل قبولی برخوردار هستند البته باید توجه داشت که مسئله ایمنی در صنعت هسته‌ای به شکل ویژه دنبال می‌شود، زیرا ایمنی در این صنعت بسیار متفاوت با دیگر حوزه‌ها است.

‌رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور یادآوری کرد: صنعت هسته‌ای در سراسر دنیا از سطح و استاندارد‌های ایمنی بسیار بالایی برخوردار است و در کشور ما نیز چنین است؛ بیش از یک‌صد هزار نفر در کشور و در حوزه استفاده از فناوری هسته‌ای فعال هستند؛ البته باید توجه داشت که صنعت هسته‌ای به‌صورت بالقوه می‌تواند با خطراتی مواجه باشد، اما در طول سال‌های گذشته و با توجه به اعمال استاندارد‌های دقیق، هیچ فردی در اثر حوادث در این صنعت جان خود را از دست نداده است؛ البته چند سانحه کوچک و خارج از حوزه سازمان انرژی اتمی و در حوزه دیگر صنایع رخ داده که خوشبختانه هیچ‌کدام منجر به فوت افراد نشده است.

کاردان تصریح کرد: این روند نشان‌دهنده استاندارد‌های ایمنی بسیار بالایی است که در حوزه صنعت هسته‌ای استفاده می‌شود و آتش‌نشانان نیز در خط مقدم مباحث ایمنی مشغول خدمت هستند.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره برنامه‌های مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور در زمینه ارتقای ایمنی در این صنعت گفت: در حوزه ایمنی در فناوری هسته‌ای ارتباطات خوبی در دنیا وجود دارد، به‌طوری که در سطح بین‌المللی شاهد تبادل تجربیات و دانش هستیم؛ استاندارد‌ها و فناوری‌هایی که در زمینه ارتقای ایمنی صنعت هسته‌ای استفاده می‌کنیم تقریبا مطابق تکنولوژی‌های روز دنیا است.

نخستین المپیاد آتش‌نشانان صنعت هسته‌ای با هدف ارتقای سطح علمی و عملی و جسمانی آتش‌نشانان صنعت هسته‌ای کشور طراحی شده و شامل سه مرحله آزمون جسمانی عملی و عملیاتی مهارتی است که در آن شرکت‌کنندگان در قالب ۶ تیم از مراکز مختلف هسته‌ای کشور با هدف ارزیابی عملکرد در شرایط اضطراری در مدت دو روز به رقابت می‌پردازند.

آزمون جسمانی شامل دراز و نشست بارفیکس، دوی ۱۴ در ۹ و دوی ۱۰۰ متر است و آزمون عملیاتی مهارتی نیز شامل اطفاء حریق، ایجاد یک خط آبدهی و حمل مصدوم و صعود فرود است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *