برخورد قضایی با برداشت مازاد سیمان در نیلکوه گالیکش

11:30 - 04 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۸۹۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
برخورد قضایی با برداشت مازاد سیمان در نیلکوه گالیکش
رئیس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان به موضوع برداشت سیمان از نیلکوه گالیکش ورود کرد، گفت: اگر در بررسی‌ها مشخص شود میزان بهره‌برداری، مازاد بر پروانه است قطعا برخورد قضایی لازم صورت می‌گیرد و مازاد ِ برداشت، متوقف می‌شود.

خبرگزاری میزان- با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت حفظ حقوق بیت‌المال در سایر عرصه‌های منابع طبیعی و اهمیت این موضوع برای رعایت حقوق عامه مردم و جلوگیری از دست اندازی‌های نابجا و کلاهبرداری‌های احتمالی در این رابطه، رئیس دستگاه قضا در جلسه با مسئولان قضایی کشور به تشریح و تبیین موضوعات و مقوله‌هایی مرتبط با این حوزه پرداخته و در همین زمینه ۱۰ دستور کار مشخص را مطرح کرد.

۱۰ دستورکار شامل «تاکید بر پیشگیری از تصرفات منابع طبیعی و اراضی ملی و در اولویت قرار گرفتن نسبت به برخورد با تاخیر بعد از احداث بنا»، «سنددار کردن اراضی زراعی و غیرزراعی»، «شیوه کار کمیسیون رفع تداخلات اراضی»، «تعیین حدنصاب و جلوگیری از خُرد شدن اراضی کشاورزی»، «تغییر الگویکشت و الگوی مصرف آب»، «انسداد گلوگاه‌ها و بستر‌های فسادزا در حوزه اراضی»، «اتخاذ تدابیر و راهکار‌هایلازم جهت کاهش تعداد پرونده‌های قضایی مفتوح مرتبط با منابع طبیعی و اراضی ملی»، «تعیین مرجعی واحد برای صدور مجوز تغییر کاربری‌ها»، «تعیین مصادیق تغییر کاربری اراضی و دیوارکشی در زمین‌های کشاورزی» و «بررسی نحوه اجرای احکام قطعی صادر شده درباره قلع‌وقمع مستحدثات غیرمجاز و رفع تصرفات» هستند. 

بیشتر بخوانید: 

دادستان اراک: تمام مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال باید اجرایی شود

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی: پیشگیری از تغییر کاربری اراضی قبل از ساخت و ساز غیرمجاز مورد تاکید است

البته جلسات منظم و هدفمند شورای حفظ حقوق بیت‌المال در دادگستری‌های سراسر کشور برگزار می‌شود تا با ورود دستگاه قضایی به این موضوع جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی گرفته شود و حقی از مردم در هیچ گوشه‌ای از ایران زمین، ضایع نشود.

یکی از شورا‌های فعال در این زمینه، در دادگستری استان گلستان است که با ورود به موقع خود به عرصه‌های منابع طبیعی توانسته اقدامات درخور و شایسته‌ای در این زمینه داشته باشد. 

شورای حفظ حقوق بیت‌المال گلستان به موضوع برداشت سیمان از نیلکوه گالیکش ورود کرد؛ توقف برداشت در عرصه‌های فراتر از مجوز‌های قانونی

نیلکوه روی میز شورای حفظ حقوق بیت‌المال گلستان

حیدر آسیابی در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: شورای حفظ حقوق بیت‌المال گلستان به موضوع برداشت سیمان از نیلکوه گالیکش ورود کرد.

رئیس کل دادگستری گلستان با اشاره به اختلاف نظر بین سازمان صمت و سایر متولیان امر مانند محیط زیست، درباره مساحت برداشت از نیلکوه گفت: سازمان صمت اعلام می‌کند مجوز ۳۶ هکتار بهره‌برداری دارند و محیط زیست این عدد را ۲۳ هکتار اعلام کند بنابراین در این جلسه مصوب شد مجوز‌های صادر شده و مکاتباتی که توسط متولیان امر صورت گرفته است توسط اداره کل بازرسی استان بررسی شود.

شورای حفظ حقوق بیت‌المال گلستان به موضوع برداشت سیمان از نیلکوه گالیکش ورود کرد؛ توقف برداشت در عرصه‌های فراتر از مجوز‌های قانونی

 مازاد برداشت، متوقف می‌شود

وی افزود: اگر در بررسی‌ها مشخص شود میزان بهره‌برداری، مازاد بر پروانه است قطعا برخورد قضایی لازم صورت می‌گیرد و مازاد ِ برداشت، متوقف می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

رئیس سازمان ثبت: صدور اسناد روستایی به صورت رایگان انجام‌می‌شود/ ۷۸ درصد اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان حدنگاری شده است

آسیابی ادامه داد: احیای مناطق برداشت شده دامنه نیلکوه هم یکی دیگر از موارد طرح شده در این جلسه بود که با مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال گلستان بازه زمانی برای این موضوع تعیین شد.

شورای حفظ حقوق بیت‌المال گلستان به موضوع برداشت سیمان از نیلکوه گالیکش ورود کرد؛ توقف برداشت در عرصه‌های فراتر از مجوز‌های قانونی

یکی از تعهدات کارخانه سیمان، احیای محیط‌های بهره برداری شده بود

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: یکی از تعهدات کارخانه سیمان، احیای محیط‌های بهره‌برداری شده بوده، ولی تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته و در این جلسه بنا شد کارخانه سیمان ظرف ۱۵ روز آتی با دانشگاه قرارداد طرح مطالعاتی منعقد و تا ۲ ماه آینده این طرح ارائه شود.

وی ادامه داد: کارخانه سیمان هم موظف است یک ماه پس از ابلاغ طرح مطالعاتی، عملیات اجرایی طرح احیا و ایجاد پوشش جنگلی، آغاز کند.

کوه نیلکوه در محدوده شهر گالیکش استان گلستان قرار دارد.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *