گفت‌وگو|

صادقی: صحبت از هندبال شرق و غرب اروپا برای ۲۰ سال پیش است/ چرا لیگ به صورت پلی‌آف برگزار نمی‌شود؟

7:45 - 07 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۶۳۳
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
صادقی: صحبت از هندبال شرق و غرب اروپا برای ۲۰ سال پیش است/ چرا لیگ به صورت پلی‌آف برگزار نمی‌شود؟
پیشکسوت هندبال ایران گفت: سطح فنی مربیان اروپایی از مربیان ایرانی بالاتر است و امیدوارم با توجه به رزومه خوبی که کاستیلو در سال‌های اخیر داشته بتواند چیز جدیدی به هندبال کشورمان اضافه کند.

کیوان صادقی در گفت‌وگو با میزان، درباره انتخاب رافائل گویجوسا کاستیلو به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال ایران و شناختش از این مربی اسپانیایی، اظهار داشت: با اینکه حدود ۱۰ سال پیش در مقطعی کوتاه هدایت تیم ملی هندبال کشورمان را برعهده داشت، شناخت زیادی از وضعیت فنی و همچنین نوع نگرشش ندارم و فقط به یاد دارم پیش از اعزام تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا در عربستان یک اردوی کوتاه در قطر داشتیم و در آنجا بود که چند بازی کاستیلو را دیدم. در هرصورت باید قبول کنیم سطح فنی مربیان و گزینه‌های اروپایی از مربیان ایرانی بالاتر است و امیدوارم با توجه به رزومه خوبی که کاستیلو در سال‌های اخیر داشته بتواند چیز جدیدی به هندبال کشورمان اضافه کند.

وی ادامه داد: کاستیلو هم باید بداند که شرایط کنونی هندبال ایران و پتانسیل فعلی بازیکنان تیم ملی قابل قیاس با ۱۰-۱۲ سال گذشته نیست. در حال حاضر تیم ملی سال‌هاست که مقام قابل توجهی در آسیا کسب نکرده و تیم‌های ژاپن، کره‌جنوبی، قطر، عربستان و بحرین بالاتر از هندبال ایران در آسیا هستند و همین کار کاستیلو را سخت‌تر می‌کند و اصلاً نباید در باد مدال برنزی که ۱۰ سال پیش با تیم ملی کسب کرده، بخوابد.

در رده‌های پایه از قدرت بالایی برخورداریم، اما می‌توانیم بهتر هم باشیم

کارشناس هندبال در واکنش به تصمیم کمیته فنی بر انتخاب مربیان خارجی از سبک غرب اروپا و نگاه منفی به گزینه‌های اروپای شرقی تصریح کرد: این تصمیمی بود که کمیته فنی گرفته بود و طبق این نگرش گزینه‌های مربیگری تیم ملی بررسی شده‌اند، اما احتمالاً سواد من قد نمی‌دهد، زیرا در هندبال کنونی دنیا دیگر بحث سبک شرق و غرب اروپا مطرح نیست. چنین اصطلاحاتی برای ۲۰ سال پیش هستند که در آن دهه‌ها تمایز بین هندبال سبک شرق و غرب اروپا مشهود بود، اما در حال حاضر که تمام دنیا از سبک‌ها و تاکتیک‌های به‌روز هندبال بهره می‌برند، چه معنا دارد که چنین نگرشی در انتخاب مربی تاثیر داشته باشد.

صادقی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به هندبال پایه، گفت: باید دانش فنی مربیان‌مان در رده‌های پایه را بالا ببریم تا آموزش بازیکنان از نونهالان اصولی باشد. متأسفانه یک جوان را تا ۲۰ سالگی آزاد می‌گذاریم که به هر نحوی که دلش می‌خواهد هندبال را یاد بگیرد و سپس در این سن می‌خواهیم او را تغییر دهیم که دیگر دیر است. قطعاً بازیکنان با چنین روندی در شرایط حساس و بازی‌های بزرگ همان کار‌هایی را خواهند کرد که در پیش از ۲۰ سالگی یاد گرفته‌اند. در رده‌های پایه از قدرت بالایی در آسیا برخورداریم، اما می‌توانیم بهتر هم باشیم.

بزرگان هندبال ایران خانه‌نشین شده‌اند

وی افزود: تا همه بزرگان هندبال وارد گود نشوند و از آن‌ها استفاده نشود، وضعیت همین است و شاهد پیشرفت بزرگی در هندبال نخواهیم بود. متأسفانه شرایط در هندبال به گونه‌ای شده که به اسم جوانگرایی روی نام همه بزرگان و قدیمی‌های هندبال خط کشیده‌اند، اما این دوستان نباید از یاد ببرند که حتی اگر در یک خانه بزرگ‌تر‌ها را کوچک کنند، بازهم آن افراد کوچک، بزرگ نخواهند شد. متأسفانه بزرگان هندبال ایران خانه‌نشین شده‌اند. 

صادقی در پایان با انتقاد از وضعیت برگزاری لیگ‌برتر هندبال، خاطرنشان کرد: برگشتیم به دورانی که به دنبال ۱۰ تیمی یا ۱۲ تیمی کردن لیگ هستیم و قرار است بازهم لیگ به صورت رفت و برگشت باشد در حالیکه در تمام دنیا لیگ به شکل پلی‌آف برگزا می‌شود تا به تیم‌ها در مراحل حذفی انگیزه داده شود، اما عدم رعایت همین نکات باعث شده تا باشگاه‌ها پس از ۲-۳ سال حضور در لیگ برتر هندبال، کنار می‌کشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *