راهنمای استعلامات ضروری برای خرید ملک؛ اطمینان از وضعیت قانونی و مالکیت

14:14 - 01 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۳۲۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
راهنمای استعلامات ضروری برای خرید ملک؛ اطمینان از وضعیت قانونی و مالکیت
انجام استعلام‌های لازم پیش از معامله ملک می‌تواند به خریدار و حتی فروشنده کمک کند تا معامله ملک را با اطمینان خاطر انجام دهند و از بروز مشکلات آتی جلوگیری کنند.

خبرگزاری میزان - خرید یک ملک موضوعی بسیار حساس و مهمی است که نیازمند دقت و بررسی دقیق است. افرادی که قصد معامله یک ملک را دارند باید دقت داشته باشند که پیش از معامله آن با استفاده از اخذ استعلامات لازم برای اطمینان از وضعیت قانونی و مالکیت ملک اطلاع حاصل کنند.

استعلامات لازم برای معامله ملک از سازمان‌ها و مراجع مربوطه می‌تواند به خریدار و حتی فروشنده کمک کند تا تصمیمی مطمئن و مبتنی بر اطلاعات دقیق‌تر در مورد معامله یک ملک بگیرید.

مهمترین استعلام‌های لازم برای معامله ملک

گاهی ممکن است طرفین معامله با انجام استعلامات ملکی، با مشکلات قانونی یا قضایی روبرو شوند که نیاز باشد در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.

مهمترین استعلامات مربوط به معامله ملک شامل موارد ذیل می‌شود:

- استعلام آخرین وضعیت سند ملک

بخش حیاتی معاملات املاک، سند مالکیت ملک است. استعلام وضعیت سند ملک، به عنوان یکی از پیش‌نیاز‌های معاملات ملکی بسیار حائز اهمیت است.

استعلام سند مالکیت این امکان را می‌دهد که خریدار از اطلاعات مهمی در مورد وضعیت حقوقی ملک از جمله: نام مالک فعلی، وضعیت حقوقی، محدودیت‌ها و بدهی‌های مرتبط با ملک مطلع شود تا از طریق کسب این اطلاعات، تصمیم‌گیری صحیح‌تری در مورد معامله خود داشته باشد.

استعلام سند ملک به صورت الکترونیکی و از طریق مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی الکترونیک https://ssaa.ir/ و از طریق کد ملی با مراجعه به بخش تصدیق اصالت ملک و با استفاده از بارکد سند با مراجعه به بخش پیگیری استعلام الکترونیک ملک قابل انجام است. به جهت محرمانه بودن این اطلاعات، تنها خود مالک، یا وکیل قانونی می‌توانند اطلاعات مرتبط با ملک را دریافت کنند.

استعلام‌های لازم قبل از معامله ملک

 

در حال حاضر امکان انجام این استعلام از طریق سامانه کاتب به نشانی الکترونیک https://kateb.ir/services.html  و سامانه ثبت من به آدرس الکترونیکی https://my.ssaa.ir/portal/ssar نیز فراهم است.

استعلام‌های لازم قبل از معامله ملک

- استعلام وضعیت توقیف ملک

توقیف ملک توسط مقام قضایی انجام می‌شود و این امر به این معناست که حق مالکیت مالک بر ملک تعلیق شده و مالک مجاز به هرگونه معامله مربوط به ملک نیست. این استعلام نیز از طریق استعلام مربوط به سند ملک صورت می‌گیرد و با مراجعه به سایت‌های مذکور قابل انجام است. 

استعلام‌های لازم قبل از معامله ملک

- استعلام وکالتنامه‌ها

استعلام‌های صحت وکالتنامه قبل از خرید ملک اهمیت زیادی دارند و می‌توانند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنند. 

در صورتی که ملک توسط فردی که خارج از کشور است و از طریق وکالتنامه معامله می‌شود، برای اطمینان از صحت وکالتنامه، استعلام آن از طریق سامانه میخک به آدرس الکترونیکی https://mikhak.mfa.gov.ir/ قابل انجام است.

استعلام‌های لازم قبل از معامله ملک

- استعلام وضعیت اعتباری چک

فروشنده در صورت دریافت بهای ملک به صورت چک صیادی می‌تواند برا تایید اصالت چک از طریق سامانه پیامکی 4040701701 اقدام کند.
گیرنده چک با ارسال یک پیامک بدون متن به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ می تواند راهنمای خدمات چک را دریافت کرده و با استفاده از این راهنما، نسبت به انواع استعلام (وضعیت چک و صادرکننده آن) اقدام کند.

- استعلام زمین از منابع طبیعی

تشخیص اینکه یک قطعه زمین جزء اراضی ملی است یا خیر، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرآیند استعلام زمین از منابع طبیعی است. این تشخیص بر اساس معیارها و شرایط خاصی انجام می‌شود که در قوانین ملی و محلی تعریف شده‌اند.

افراد جهت استعلام منابع طبیعی اراضی ملی بایدبه یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مدارک و مستندات خویش را به این دفاتر ارائه کنند و منتظر نتیجه استعلام بمانند.

استعلام ملی بودن یا نبودن ملک از طریق مراجعه حضوری به اداره منابع طبیعی وقوع ملک نیز امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *