گورهای دسته‌جمعی؛ بُعد پنهان جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه

11:08 - 29 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۹۴۰
گورهای دسته‌جمعی؛ بُعد پنهان جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه
ساکنان نوار غزه از زمان آغاز جنگ مجبور به ایجاد ده‌ها گور دسته‌جمعی برای دفن قربانیان شده‌اند و این گورها در بسیاری از مناطق پراکنده هستند.

خبرگزاری میزان - هزاران خانواده در غزه همچنان فرزندان خود را در گور‌های دسته‌جمعی دفن می‌کنند، پدیده‌ای که با بیش از ۱۱ ماه کشتار نظام‌مند از سوی رژیم صهیونیستی در هر استان نوار غزه به وجود آمده است.

 این وضعیت در نتیجه هدف قرار دادن افرادی که قصد ورود به این گورستان‌های موقت را برای دفن عزیزان خود دارند، بدتر می‌شود.

۳۰ گور دسته‌جمعی در غزه حاوی ۳ هزار قربانی جنگ

ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه (یورو-مد مانیتور) طرحی اینفوگرافیک منتشر کرده که مکان و تاریخ حدود ۳۰ گور دسته‌جمعی در استان‌های شمالی، مرکزی و جنوبی غزه را نشان می‌دهد که حاوی حدود ۳ هزار قربانی نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در این منطقه است.

گورهای دسته‌جمعی؛ بُعد پنهان جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه

این تصویر همچنین ۱۲۰ گور دسته‌جمعی تصادفی را به تصویر می‌کشد که در هرکدام از آن‌ها ۳ یا چند نفر دفن شده‌اند و از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون ایجاد شده‌اند.

تعداد نامعلوم گور‌های دسته‌جمعی غزه

از آنجایی که بسیاری از گور‌های تصادفی در داخل خانه‌ها و سایر فضا‌های خصوصی یافت می‌شوند و برخی از آن‌ها به‌صورت دوره‌ای به مکان‌های جدید منتقل می‌شوند، اکثریت آن‌ها هنوز ثبت نشده‌اند؛ بنابراین تعداد و مکان این گور‌ها دائما در حال تغییر است؛ علاوه بر این، ارتش اشغالگر صهیونیست به‌طور مداوم با بولدوزر گورستان‌های موقت و گور‌های رسمی را تخریب می‌کند، اجساد قربانیان را تغییر می‌دهد و حتی برخی از آن‌ها را سرقت می‌کند که نقض فاحش قوانین بین‌المللی است.

قبرستان البطش، واقع در محله الطفه در شرق غزه، بزرگ‌ترین گور دسته‌جمعی مستند در نوار غزه است؛ از زمان ایجاد این گورستان در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، بین ۵۰۰ تا هزار نفر در آنجا دفن شده‌اند.

تیم‌های میدانی ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه از زمان ایجاد اولین گور دسته‌جمعی در مجتمع پزشکی الشفا، زمانی که انتقال قربانیان به گورستان رسمی در این شهر غیرممکن شد، گور‌های دسته‌جمعی و تصادفی را در سراسر غزه ثبت کرده‌اند.

در شهر غزه با توجه به تعداد زیاد اجساد و خطری که از سوی نیرو‌های نظامی صهیونیست ایجاد شده است، با گذشت زمان، تعداد بیشتری از این گور‌های دسته‌جمعی یکی پس از دیگری ایجاد شد که در نهایت در مجموع به دست‌کم ۱۲۰ مورد رسید.

ایجاد گور‌های دسته‎‌جمعی در هر نقطه از غزه

این گور‌ها در سراسر مناطق مسکونی، در حیاط منازل و بیمارستان‌ها، چهارراه‌های عمومی، تالار‌های عروسی، زمین‌های ورزشی، مدارس و مساجد ایجاد شده است.

گور‌های دسته‌جمعی در غزه به یک پدیده تبدیل شده است؛ گور‌ها در جاده‎ها، در مناطق پرجمعیت و نزدیک بازار‌ها و ساختمان‌های مسکونی به‌طور تصادفی دیده می‌شوند.

ساکنان از ابزار‌های مختلفی به‌عنوان سنگ قبر برای نوشتن نام قربانیان استفاده می‌کنند.

خانواده‌ها مجبور به ایجاد این گور‌های تصادفی به دلیل دشواری دسترسی به قبور اصلی در نتیجه بمباران مستمر رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن افراد هستند.

برخی از گور‌های دسته‌جمعی که به‌طور رسمی ثبت شده‌اند، حاوی بقایای افرادی هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند، که ماه‌ها پیش در جریان نسل‌کشی مداوم دفن شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *