حضور بلینکن در مصر با دستور کار آتش‌بس غزه

17:16 - 28 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۸۸۲
حضور بلینکن در مصر با دستور کار آتش‌بس غزه
وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به مصر با رئیس‌جمهور و وزیر خاجه این کشور درباره موضوع آتش‌بس در غزه رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان – آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که برای رایزنی درباره آتش‌بس غزه به مصر سفر کرده، با مقام‌های ارشد این کشور دیدار کرد.

بلینکن در جریان این سفر با عبدالفتاح السیسی و بدر احمد محمد عبدالعاطی، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه مصر دیدار کرد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه در روابط اقتصادی مصر و آمریکا به پیشرفت‌هایی دست یافته‎ایم، گفت: ما به همکاری با طرف قطری برای دستیابی به توافق آتش‎بس در غزه ادامه می‌دهیم.

وی افزود: مصر شریک کلیدی در تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و ارائه کمک است.

این مقام ارشد آمریکا با اشاره به اینکه آتش‌بس بهترین راه برای مقابله با بحران انسانی در غزه و مقابله با خطرات بی‌ثباتی منطقه است، تصریح کرد: هدف از سفر‌های مکرر من به منطقه رسیدن به آتش‌بس در غزه است.

بلینکن با بیان اینکه ما ایده‌هایی را با طرف‌های قطری و مصری برای دستیابی به آتش‌بس در غزه ارائه کردیم، یادآور شد: آتش‌‎بس، گروگان‌ها را بازمی‌گرداند و راه را برای آرام کردن مناطق داغ مانند شمال اسرائیل و دریای سرخ باز می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: موضع ما در مورد گذرگاه فیلادلفیا این است که هیچ تغییری را در قوانین لازم‌الاجرا قبل از ۷ اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) نخواهیم پذیرفت.

بلینکن با بیان اینکه ۱۵ مورد از ۱۸ ماده در پیشنهاد آتش‎بس مورد توافق قرار گرفت، اما مسائل باقی‌مانده باید حل شود، بیان کرد: مسائل مهمی وجود دارد که باید حل شود و عنصر اصلی برای حل آن‌ها اراده سیاسی برای دستیابی به آتش‌بس است.

وی درباره حمله تروریستی اخیر در لبنان گفت: مهم است که دقیقا بدانیم دیروز در لبنان چه اتفاقی افتاده است و ما همچنان به کار برای کشف آن ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه مصر نیز با بیان اینکه با همتای آمریکایی خود درباره لزوم آتش‌بس در غزه رایزنی کرده، گفت: در مورد وضعیت منطقه شاخ آفریقا و اهمیت وحدت دولت در سومالی و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردیم.

وی یادآور شد: اهمیت ثبات در خاورمیانه از طریق آزادسازی منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی را مورد بحث قرار دادیم.

عبدالعاطی تاکید کرد: ما در همبستگی با مردم لبنان ایستاده‌ایم و هرگونه حمله به حاکمیت این کشور را محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه مصر با اشاره به اینکه هسته اصلی مناقشه در منطقه تداوم تجاوز  رژیم صهیونیستی به غزه است، تصریح کرد: ما باید بر توقف تجاوز و دستیابی به آتش‌بس فوری تمرکز کنیم.

این مقام ارشد مصر بیان کرد: حماس ما را به تعهد کامل خود به تفاهمات قبلی اطمینان می‌دهد.

عبدالعاطی گفت: آنچه دیروز در لبنان اتفاق افتاد، تهدیدی برای تبدیل شدن به یک جنگ فراگیر در منطقه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *