۸۲ پرونده قضایی در دیدار مردمی مسئولان قضایی استان فارس بررسی شد

14:25 - 27 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۵۸۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۸۲ پرونده قضایی در دیدار مردمی مسئولان قضایی استان فارس بررسی شد
۸۲ نفر از مراجعان در ملاقات عمومی این هفته دادگستری کل استان فارس، در دیدار بی‌واسطه مردم با مسئولان قضایی، مشکلات قضایی و حقوقی خود را مطرح کردند و پرونده آنان در چارچوب قوانین بررسی و رسیدگی شد.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در حاشیه ملاقات عمومی این هفته در شیراز، عمده موضوعات مطرح شده در ملاقات‌های عمومی را تقاضا‌های عفو و بخشودگی، استفاده از تسهیلات قضایی ویژه زندانیان، پذیرش اعسار و همچنین اعمال ماده ۴۷۷ خواند و تصریح کرد: کلیه تقاضا‌ها با نظر معاونین قضایی و ناظران بر حوزه‌های قضایی استان و با در نظر گرفتن حقوق طرفین پرونده ثبت و به صورت سیستمی به شعب مربوطه ابلاغ می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به برگزاری ۱۷ جلسه کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری فارس تا پایان مردادماه سال جاری تصریح کرد: طی پنج ماهه اول سال جاری با برگزاری ۱۷ جلسه کمیسیون عفو تعداد ۳۴۰ پرونده مطرح گردید که از این میان با ۲۸۳ مورد عفو و بخشودگی در این کمیسیون موافقت شد.

وی در ادامه افزود: کمیسیون عفو و بخشودگی با مسئولیت رئیس کل دادگستری هر استان تشکیل می‌شود و نظارت بر کمیسیون استانی در مورد عفو محکومین دادگاه‌های عمومی و انقلاب است که پس از احراز صحت مندرجات و کامل بودن مدرک نسبت به تشکیل جلسات کمیسیون استانی اقدام می‌کند و این کمیسیون استانی پس از رسمیت نسبت به بررسی مدارک، مندرجات و ارزیابی شرایط درخصوص تقاضای عفو رسیدگی و با اکثریت آرا اتخاذ تصمیم می‌کند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی یادآور شد: در صورتی که نظر کمیسیون مزبور بر عفو یا تخفیف مجازات باشد، ضمن تشریح جهات و دلایل مراتب به حوزه ریاست قوه قضاییه جهت قرار دادن در لیست عفو ارسال می‌شود و در غیر این صورت، ضمن تشریح جهات و دلایل مراتب را جهت رسیدگی و تعیین تکلیف نهایی به کمیسیون مرکزی ارسال خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس سیاست‌های عفو، تخفیف و تبدیل مجازات را توجه به تدابیر و منویات مقام معظم رهبری در مقاطع اعطای عفو، تلقی عفو محکومیت به عنوان یک اقدام معنوی و عنایت نظام، توجه به میزان تأثیر مجازات، اصلاح بزهکار و احراز ندامت، توجه به ضرورت‌ها، مصالح اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای، توجه به موارد حق‌الناس و فراهم بودن شرایط و موجبات تأمین ضرر و زیان شاکی خصوصی، توجه به سوابق کیفری از جهت تکرار و تعدد جرم، توجه به وضعیت و شخصیت محکوم و خانواده وی و اصلاح مجرم دانست.

وی با بیان اینکه دیدار‌های عمومی در سه شنبه‌های هر هفته فرصت مناسبی برای دریافت شکایات و حتی انتقادات مراجعان به دستگاه قضایی است، خاطر نشان کرد: بخشی از زمان اختصاص یافته به دیدار عمومی در سه شنبه‌های هر هفته صرف شنیدن مطالب مراجعان در جهت اصلاح امور و روند‌های غیر متعارف به دادگستری فارس می‌شود.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: ملاقات مردمی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *