معاون سیما: مرکز سیمرغ نوعی شتاب‌دهنده است/ هیچ انحصاری در مرکز سیمرغ شکل نگرفته و شبکه‌ها مشغول تولید هستند

14:54 - 26 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۳۴۰
معاون سیما: مرکز سیمرغ نوعی شتاب‌دهنده است/ هیچ انحصاری در مرکز سیمرغ شکل نگرفته و شبکه‌ها مشغول تولید هستند
معاون سیما ضمن بیان اینکه مرکز سیمرغ نوعی شتاب‌دهنده است، گفت: هیچ انحصاری در مرکز سیمرغ شکل نگرفته و شبکه‌ها خود مشغول تولید آثار نمایشی هستند.

خبرگزاری میزان - محسن برمهانی معاون سیما در بازدید از پشت صحنه سریال «چرخ گردون ۲» در جمع خبرنگاران درباره تولید آثار کمدی در تلویزیون گفت: رسانه ملّی به درستی دریافته است که برای نگه داشتن مخاطب خودش و ایجاد رضایتمندی بایستی هزینه کند و در یک بخش‌هایی هم هزینه نکند. حتماً ساخت آثار کمدی و طنز جزو همان بخش‌هایی است که تلویزیون می‌خواهد هزینه کند. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره بسته شدن فضای کمدی در تلویزیون توضیح داد: اگر منظور از بسته شدن دستِ تهیه‌کننده و سازندگان که اشاره کردید، شوخی‌های مبتذل است، بله سازمان صداوسیما دست‌ها را بسته است. هیچ‌وقت هم شوخی‌های مبتذل در سازمان صداوسیما رایج نبوده است. الان به دلیل فراگیری فضای‌مجازی این نوع اتفاقات گسترش پیدا کرده‌اند و تولید یک سری آثار طنز که لزوماً محصول سکو‌های نمایش‌خانگی نیست، بلکه کار‌های بی‌نام و نشان و کوتاه آیتمی است، رواج پیدا کرده است. این نوع آثار، ذائقه طنز مخاطب عمدتاً نوجوان را تغییر داده است و لزوماً هم مطلوب مخاطب عمومی رسانه‌ای کشور چه مخاطب فضای‌مجازی و چه مخاطب برودکست و تلویزیون نیست.

برمهانی ادامه داد: تجربه‌ای که فقط هم مختص کشور ما نیست، نشان داده است که قلم خوب، کمدی خوب و ایجاد موقعیت‌های طنز خوب می‌تواند همه مسائل را پشت سر بگذارد. این محدودیت‌هایی که به تلویزیون منسوب می‌شود، محدودیت‌هایی است که مطالبه مخاطب هم هست. مردم عمدتاً دوست ندارند و نمی‌توانند یک سری از شوخی‌ها را کنار خانواده‌شان ببینند. این توقع باید توسط ما به عنوان رسانه ملّی و رسانه رسمی کشور لحاظ و به آن توجه شود. 

وی در خصوص کمدی موقعیت و سیتکام ادامه داد: طبیعی است مخاطب سریال‌های پرطمطراق را دیده و به آن عادت کرده است. اگر این اتفاق به درستی جا بیفتد نمونه‌های موفق قدیمی به نام «نیمکت» داریم که همیشه در خاطره‌ها می‌ماند. این نوع کار‌های ویژه حتی به مثابه یک سریال نمایشی مخاطب دارد. این کار‌ها هم ان‌شاءالله اگر به مرور ادامه پیدا کند و تعداد زیادی از آن ساخته شوند، مخاطب با آن‌ها هم ارتباط خواهد گرفت. شرط این ارتباط حتماً در ارجاعات روزی است که باید در جریان داستان این نوع آثار قرار بگیرد می‌تواند کانون توجهات را به خودش جلب کند. مخاطب را پای تلویزیون بنشاند و بیاموزد آن‌چیزی را که در اهداف طراحی این مجموعه است. 

معاون سیما در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد روند تولید آثار کمدی سرعت گرفته با خبری هم که از «پایتخت ۷» و «ماه عسل» منوچهر هادی منتشر شد، بیان کرد: ما زمانی که به عنوان تیم جدید هدایت‌کننده تلویزیون، در حال طراحی آینده سریال‌سازی سازمان صداوسیما بودیم با یک فاصله زمانی کوتاهی متوجه این موضوع شدیم جای آثار کمدی و طنز خالی است یا حداقل کمرنگ شده؛ طبیعتاً چند راه حل داشتیم برای اینکه این خلأ را پُر کنیم با استفاده از برند‌های موفق یا نمانام‌ها همچون «پایتخت»، «نون‌خ» و یا «زیرخاکی» کار‌هایی که توانسته رضایت مخاطب را به خودشان اختصاص دهند. قرار شد تولید این برند‌ها امتداد پیدا کند و از طرفی خلق نام‌های جدید نیز در دستور کار قرار گرفت. برخی از این‌ها در حال تصویربرداری است و برخی هم در حال پس‌تولیدند توسط دو بخش سیمافیلم و مرکز سیمرغ تولید می‌شوند. امیدواریم مردم بپسندند و دوباره شاهد کشف و اقبال مردم به عناوین جدید طنز در صداوسیما باشیم. 

برمهانی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود با مهران مدیری بر سر ساخت یک کار نمایشی توافق داشته‌اید، آیا به همین زودی سریالی از او خواهیم دید افزود: ما با هنرمندان مختلفی مشغول مذاکره هستیم. طبیعتا آقای مدیری به عنوان کسی که کارهایش مورد علاقه مردم بوده مستثنا از این موضوع نبوده و در حال مذاکره و گفت‌وگو هستیم. حتماً ایشان دوست دارد در هر دو حوزه فعالیت کند و سازمان صداسیما هم علاقه دارد کار‌های ایشان را ببیند. اگر این توافق حاصل شود خوب است و امیدواریم این اتفاق بیفتد. اما نکته‌ای که الان می‌توانیم بگوییم این است؛ در حال گفتگو هستیم در کنار ده‌ها پروه دیگر و افرادی که شاید شما را به شعف بیاورد. اما الان نام‌هایشان را نمی‌گویم تا مطمئن شویم خبر قطعی‌تری را اعلام کنم. 

معاون سیما در پاسخ به این پرسش میزان که آیا یکسان‌سازی و تجمیع تولید آثار نمایشی در مرکز سیمرغ، نوعی انحصار در تولید این دست آثار محسوب می‌شود و این انحصار سبب نمی‌شود تا رقابت در بین شبکه‌‍ها برای تولید آثار نمایشی از میان برود، توضیح داد: البته مجموعه سیمرغ انحصار تولید را به عهده ندارد و شبکه‌ها خود در حال تولید آثار نمایشی هستند.

وی ادامه داد: مرکز سیمرغ تمرکز روی گونه‌های مقفول مانده، چون سیتکام و تله تئاتر و همین طور توجه به موضوعات مقفول در صداوسیما تشکیل شده است. حتی ممکن است آثاری در مرکز سیمرغ تولید شود، اما حتی از تلوزیون پخش هم نشود. به بیان دیگر مرکز سیمرغ به مثابه نوعی شتاب دهنده در تلوزیون عمل می‌کند. 
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *